We leven niet voor niets in de fysieke wereld  

Geheel ongelijk hebben degenen, die geloven tijd te hebben, tot ze door de poort van de dood gegaan zijn, tot ze daar in de andere wereld zijn, om een en ander over de geestelijke aangelegenheden te ervaren. Om überhaupt iets te ervaren van deze dingen, moet men de organen hebben ze waar te nemen; men moet de vaardigheid hebben deze dingen waar te nemen, en men kan dit vermogen niet hebben na de overgang door de poort van de dood, als men ze niet hier verworven heeft. Want we leven niet voor niets in de fysieke wereld! Onze zielen komen niet voor niets in de fysieke wereld; ze komen hier, omdat werkelijk in deze wereld moet worden verworven, wat alleen hier kan worden verworven: spirituele kennis.

Bron: Rudolf Steiner – GA 140 Okkulte Untersuchungen über das Leben zwischen Tod und neuer Geburt – Linz, 26 januari 1913 (bladzijde 164)

Eerder geplaatst op 13 april 2015

4 gedachtes over “We leven niet voor niets in de fysieke wereld  

  1. Haike

    In het klein (hier op Aarde) doen wij mensen hetzelfde. Wij wachten niet tot een pasgeborene volwassen is geworden om dan te zeggen: “Nu ben je volwassen en is het tijd om jouw zaken zelf te gaan behartigen, daarvoor moet je wel kunnen lezen en schrijven en leren rekenen, dus ga dat nu maar leren”.

    Nee,.. nog in de opgroeiende fase van die mens gaat hij/zij naar school om al die vaardigheden al voor ze de volwassen leeftijd bereiken te beheersen.

    1. henri

      Inderdaad Hoaike , wel wens ik hier nog aan toe te voegen dat de ware opvoeder/pedagoog die het kind begeleiden zal , die zal dat dienen te doen vanuit een zijns-gevoel dat inhoudt een bovenzinnelijk weten en bewustzijn en kennis daarvan , want het zijn de voorgeboortelijke kosmische krachten die bij het kind naar buiten dienen te komen , en dan is alles het zoals het hoort .
      Doch en degene die het kind uitsluitend vanuit verworven aardse materiele technieken leren zal ,als zijn dezen nog zo gesofisticeerd ( denk maar aan allerhande nieuwste pc gadjets ) dat zal voor geen barst helpen in de zieleontwikkeling van het opgroeiende kind . Niet het “doen “ is hier van waarde ,maar het “zijn” van de pedagoog .

  2. Het leren lopen, spreken en denken – en de diepere betekenis daarvan (relatie met ‘Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven’) – neemt een bijzondere plaats in in het menselijke leerproces op aarde. Steiner behandelt dat fijnzinnig met waardevolle aanwijzingen aan de hand van de rozenkruizersspreuk In den reinen Strahlen des Lichtes in een lesuur voor geestesleerlingen te Berlijn op 4 november 1910: Esoterische Stunde – Gehen-, Sprechen-, Begreifenlernen (GA 266b, bladzijde 77 t/m 94). Andere relevante literatuur in kwestie: Uit de sterren – De lange weg naar een nieuwe geboorte (Uitgeverij Stichting Rudolf Steiner Vertalingen, 2019).

    Muzikaal kunstzinnig vertolkte Boudewijn de Groot met zijn dochter Kaya het naar mijn idee aldus:

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s