Het is onze taak om in onze onderwijsmethode altijd de gehele mens in aanmerking te nemen (Duits: in Anspruch nehmen). Dat zouden we niet kunnen doen als we niet op de vorming van het kunstzinnig gevoel in de menselijke aanleg onze aandacht zouden richten. Daarmee zullen we de mens ook voor later geneigd maken met zijn gehele wezen interesse te winnen voor de hele wereld.
De basisfout is tot op vandaag de dag altijd geweest dat mensen zich alleen met hun hoofd hebben geplaatst in de wereld; het andere deel hebben ze alleen maar meegesleept. En het resultaat is dat nu de andere delen zich naar hun dierlijke instincten richten, zich emotioneel uitleven – zoals we het nu beleven in wat zich zo extreem verspreidt vanuit het oosten van Europa. Dit treedt nu op doordat niet aan de hele mens zorg is besteed (Duits: gepflegt worden ist).
Echter niet alleen moet er aan het kunstzinnige zorg worden besteed, maar het gehele onderwijs moet uit het kunstzinnige worden ontnomen. Alle methodologie moet in het kunstzinnige worden ondergedompeld. Het opleiden en onderwijzen moet een werkelijke kunst worden. De kennis mag ook daar alleen maar de basis zijn.
Bron: Rudolf Steiner – GA 294 – Erziehungskunst/Methodisch-Didaktisches – Stuttgart, 21 augustus 1919 (bladzijde 11)
Heb veel respect voor vrije school leraren en leraressen de dit waar maken. Wat een opgave.
Hier een promo van de Vereniging van vrijescholen:
Tja, dat filmpje ……..
Dank je voor je commentaar op het filmpje, Pieter. Je opmerkingen en literatuurverwijzingen zijn zinnig en ter zake doend.
Fijn dat je actief doorgaat met je belangrijke weblog over vrijeschool onderwijs. Zoals bijvoorbeeld ook vandaag weer met een nieuw artikel: VRIJESCHOOL – Ontwikkelingsproblemen (5-1) (30 juli 2019).
Dank, John!