De vrijheid van goed en kwaad

Als het onmogelijk zou zijn dat de mens in de afgronden van het kwaad zou terecht komen, dan zou ook niet voor de mensen bereikbaar zijn, wat we aan de ene kant liefde en aan de andere kant vrijheid noemen, want voor de occultisten is de vrijheid onlosmakelijk verbonden met het begrip liefde. Vrijheid zou voor de mensen onmogelijk zijn, en liefde zou voor de mensen onmogelijk zijn, als niet dit afdrijven in het kwaad mogelijk zou zijn. Een mens die niet de mogelijkheid zou hebben vanuit eigen vrije beslissing het goede of het kwade te kiezen, zou een wezen zijn dat alleen aan een leiband tot een noodwendig te bereiken goedheid zou worden gevoerd, in wiens keuze het niet zou staan, het goede uit volle, in zichzelf gelouterde wil vanuit een de vrijheid ontspringende liefde te kiezen.

Bron: Rudolf Steiner – GA 104 – Die Apokalypse des Johannes – Neurenberg, 30 juni 1908 (bladzijde 235)

Eerder geplaatst op 20 september 2014

12 gedachtes over “De vrijheid van goed en kwaad

  1. Zwerver

    Een mooi stukje tekst. Door de goddelijke creatie van het zelfbewustzijn was tevens de luciferiaanse schepping van goed en kwaad noodzakelijk. Anders zouden we niet over de vrije wil beschikken om tot de aanstromende liefde te komen. Liefde welke korte metten maakt met goed en kwaad. Alleen buiten het veld van goed en kwaad kunnen we tot de ander komen en de ander beleven.

      1. Zwerver

        Het is de mens die oordeelt over goed en kwaad. Anders gezegd, alles verdeeld in goed en kwaad. Liefde is niet iets wat de mens zich kan toe eigenen, liefde kan wel worden toegelaten. Zonder voorwaarden vooraf. Dat betekent dat de mens over de vrije wil beschikt om alles te accepteren „zoals het is”.

        Voor een goed begrip: zelfbewustzijn betekent dat je bewust bent van je zelf en een relatie hebt met de wereld om je heen. Zelfbewustzijn veroorzaakt de noodzakelijkheid van een scheiding in „ik en de wereld”. Liefde verenigt „ik en de wereld” weer. Dat is de weg welke wij kunnen gaan en waar Steiner naar verwijst.

      2. Haike

        Ok maar dan doet Liefde dus niks en maakt ze geen korte metten met goed en kwaad. Zou ze dat wel doen, dan hebben wij hier dus niks te zoeken. Maar als je het hebt over Liefde toelaten zodat de individuele mens daarmee aan de gang kan gaan dan volg ik het wel. Iemand haten kost een hoop energie, iemand liefhebben gaat makkelijker.

        Ik en de wereld?? Als ik de filosofie van de vrijheid lees, kom ik erop uit dat niet ik denk, maar het denkt door mij.. Dan is er geen Ik en de wereld, dan ben ik één met die wereld. Maar er zijn wel meer tegenstrijdigheden bij Steiner te vinden, of misschien maak ik er wel een tegenstrijdigheid van, dat zou ook nog kunnen. Ik ga er eens goed op kauwe zodat het gelijkmatig in me bloed komp. Zoals Koot dat zei.

      1. Zwerver

        Jendieng

        Zelfbewustzijn is iets wat we kunnen herleiden in ons zelf. Tussen „ik en de ander” is een ruimte noodzakelijk. Door zelfbewustzijn is de mens zichzelf als centrum van waarneming geworden. Om als mens volledige vrijheid te hebben -en dat hebben we- dienen we ook de mogelijkheid te hebben om „de ander” goed of kwaad te doen.

        Ik bespreek dus 3 zaken welke samenhangen:

        -zelfbewustzijn
        -vrijheid
        -goed en kwaad

        In de scheppingsact moet er dus een kracht zijn welke goed en kwaad schept.
        Dat is Lucifer, de lichtbrenger. Zelfbewustzijn is direct afkomstig van de Ene, de beminde.

        Einstein spreekt hier over de occultisten. Dat zijn zij die ingewijd zijn in de geheime leer. Ik pretendeer gedeeltelijk ingewijd te zijn in die geheime leer en dan kunnen we inderdaad niet om begrippen als liefde en vrijheid heen. Voor wat het waard is, men dient als occultist de liefde te verwerkelijken. Dat kan alleen met het hart, niet met geschreven teksten van wie dan ook. Vanuit de liefde welke verwerkelijkt is, kan men op mentale wijze de schepping leren begrijpen en zo een hogere graad van begrijpen bereiken.

  2. Zwerver

    Het is ook een tegenstrijdigheid. De deling bestaat uit „ik en de wereld”. Liefde maakt die deling ongedaan. Haat bevestigt de deling evenals jaloezie, afgunst, kortom alle egoïstische emoties. De vraag is dus of de men kiest voor geestelijke ontwikkeling door de liefde in zichzelf te zoeken. Doet men dat niet, dan rest er slechts een leven voor jezelf.

    1. Waarom storen mij toch deze uitspraken zo stellige uitspraken. De liefde steeds naar voren schuiven en prediken zoals die ook in oude conservatieve stromingen wordt verkondigd . We kunnen de liefde kiezen zo eenvoudig schijnt het te zijn,terwijl deze liefde niet eerst beproevingen heeft ondergaan of alle hoeken van de denkbeeldige kamers heeft gezien.
      In een comfortabele stoel is het ook gemakkelijker lief te hebben dan een vluchteling in een tentje. Maar misschien dat die juist daardoor de liefde leert kennen en weet te eerbiedigen.

  3. Zwerver

    Als er iets is wat je stoort, Leonie, dan is het zinnig om te onderzoeken waarom dat zo is.
    Mij stoort er niets, ik accepteer alles „zoals het is”.

    1. Haike

      Dan stel je je eenzijdig op.

      “Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien”.

      Franciscus van Assisi

      Dat lijkt me een aardige middenweg.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s