Akashakroniek

Alles wat in de fysiek-zintuiglijke wereld gebeurt, heeft zijn tegenbeeld in de geestelijke wereld. Als een hand beweegt, dan is niet alleen aanwezig wat uw oog van de handbeweging ziet, maar achter de bewegende hand, achter het zichtbare beeld van de hand ligt bijvoorbeeld mijn gedachte en mijn wil: de hand moet zich bewegen. Er staat een geestelijke tegenhanger achter. Terwijl het met de ogen zichtbare beeld, de zintuiglijke indruk van de handbeweging voorbijgaat, blijft het spirituele tegenbeeld in de geestelijke wereld ingeschreven en laat voor altijd een spoor na, zodat we, als we de geestesogen geopend hebben, van alle dingen die gebeurd zijn in de wereld de sporen nagaan kunnen, die er achtergebleven zijn van hun geestelijke tegenbeelden. Niets kan gebeuren in de wereld zonder zulke sporen achter te laten.

Stel, de geestesonderzoeker laat zijn blik terugzweven tot de tijd van Karel de Grote of tot in de Romeinse tijd of in de Griekse oudheid. Alles wat toen gebeurd is, daarvan zijn van de geestelijke oerbeelden de sporen behouden gebleven in de geestelijke wereld en kunnen daar waargenomen worden. Dit waarnemen van de sporen welke alle gebeurtenissen in de geestelijke wereld achterlaten, noemt men het “lezen in de akashakroniek”.

Bron: Rudolf Steiner – GA 112 – DAS JOHANNES-EVANGELIUM – Kassel, 25 juni 1909 (bladzijde 28)

Eerder geplaatst op 23 juli 2014

12 gedachtes over “Akashakroniek

  1. Zwerver

    Nu nog weten hoe je toegang krijgt tot de Akashakroniek. Ik zou het overigens niet als een tegenbeeld omschrijven. In de Akashakroniek staat ‘het’ exact hetzelfde zoals de waarnemer het ooit heeft waargenomen.

    1. Haike

      Dat laatste is nog maar de vraag… Je ademt in maar ook weer uit. Dat zijn tegengesteldheden die onontbeerlijk zijn, je hebt ze allebei heel hard nodig, sterker nog; als gaat lopen verkondigen dat je maar eens een dagje alleen maar gaat inademen

      A: Dan gaat je dat niet lukken
      B: Waarschijnlijk komt het heel bevreemdend over naar je omgeving toe als je dat echt serieus zou gaan beweren, wat misschien wel tot gevolg zou leiden dat er een paar een ambulance voor je gaan bellen…

    2. henri

      Steiner gebruikt hier volgens mij gewoon met het woordje tegenbeeld als oppositie tussen fysieke en geestelijk . Zo kan het ook spiegelbeeld heten als opponent .
      Het is wel zo dat de astrale wereld een spiegel-wereld is en daar alles ‘omgekeerd ‘is , en dyslexie bijv is daar een voorbeeld van ,men lees het woordje ‘niet’ als ‘tien’ om maar een voorbeeld te geven ,en dit omdat men vanuit de astrale kant gaat lezen , en komt vaak voor bij kinderen ,die zijn soms nog astraal gericht .
      Een indruk in de fysieke wereld of in de zintuigelijke wereld ,beiden zijn en blijven indrukken als zijn ze in verschillende werelden .
      Zo benadrukt Steiner ook vaak in zijn voordrachten dat een herinnering’ die wij zouden oproepen uit het verleden , even zo een krachtige voorstelling in onze hersenen oproept als dat bij de directe waarneming in de zintuiglijke wereldeen voorstelling gebeurt. Het is niet letterlijkeenschuifjeuit het onbewuste dat wij opentrekken ,zoals de wetenschappelijke psychoanalyse denkt .

  2. Zwerver

    In mijn optiek is er geen sprake van een tegenstelling tussen het fysieke en het geestelijke. Steiner spreekt terecht van fysiek-zintuigelijke wereld.
    Het fysieke en het geestelijke vormen samen een eenheid tijdens het aardse leven. Het enige vlak waar een tegenstelling is, is die tussen waarnemer (ik) en dat wat waargenomen wordt. Waarnemer en waargenomene staan altijd in oppositie met elkaar. Hier wordt de Akasha kroniek interessant. Steiner spreekt over waarnemen van de sporen welke alle gebeurtenissen in de geestelijke wereld achterlaten.

    Dat betekent volgens mij dat de waarnemer (ik) de sporen uit het verleden waarneemt.
    Dat betekent eveneens dat het vermogen om waar te nemen niet specifiek aan mijn persoon gebonden is. Het behoort tot de mogelijkheden om dát waar te nemen wat iemand in de tijd van Karel de Grote heeft waargenomen.

    Dat impliceert tevens dat alles wat ik als waarnemer waarneem in de Akasha kroniek wordt opgeslagen. Vanuit mijn persoonlijke subjectieve waarneming welteverstaan. Die dus niet zo persoonlijk is als het lijkt. Hetzelfde geldt natuurlijk voor iedereen. Het betekent in feite dat we zowel deelnemer als waarnemer zijn in de Akasha kroniek. En dat er niets verloren gaat.

    Ik denk idd dat de wetenschappelijke psychoanalyse op het verkeerde spoor zit. Herinneringen uit het verleden zijn nog net zo levendig als toen ze gebeurden. Alleen kunnen we er (gelukkig) niet onbeperkt bij. Zou dat wel het geval zijn, dan werden we gek.

    1. henri

      Zwerver:”Dat impliceert tevens dat alles wat ik als waarnemer waarneem in de Akasha kroniek wordt opgeslagen. Vanuit mijn persoonlijke subjectieve waarneming welteverstaan. Die dus niet zo persoonlijk is als het lijkt. Hetzelfde geldt natuurlijk voor iedereen. Het betekent in feite dat we zowel deelnemer als waarnemer zijn in de Akasha kroniek. En dat er niets verloren gaat.”

      Alles is zeker één , het fysiek-zintuiglijke en het geestelijke , en werkt niet alleen met elkaar maar ook doorheen elkaar . Doch om iets verstaanbaar te maken onder woorden dienen wij wel verschillen/ tegengestelden te creeren .

      Nu denk ik niet dat er in de Akashakronieken persoonlijke subjectieve waarnemingen worden opgeslagen zoals jij hierboven beweert ,doch wel de waarheid zoals ze zich echt heeft voorgedaan bij gebeurtenissen word er opgeslagen en niet zols wijzelf ze soms verkeerdelijk/subjectief waarnemen . Daardoor is het ook mogelijk geweest door iemand zoals Steiner het “ware veleden” te achterhalen van de kosmos nl …de oude Saturnusfase, de oude Zonnefase enz van de aarde te achterhalen ,vanuit de akashakronieken .Moesten daar duizendensubjectieve waarheden opgeslagen zitten ,dewelke zou men dan niet moeten waarnemen ?
      Wat wel kan is met het overgebleven etherisch extract in gesprek te gaan van iemand zoals bijv Aristoteles ,maar dan zal je da antwoorden krijgen van hem zoals hij was in het Oude Griekenland destijds ,ondanks dat hij misschien nu reeds geincarneerd is in een ander mens ergens anders ter wereld .

      1. Zwerver

        Henri, ik denk dat er geen waarheid is zoals ze zich echt heeft voortgedaan bij gebeurtenissen.
        Er zijn alleen de waarnemingen vanuit verschillende posities. Deze waarnemingen zijn niet verkeerd, de positie verschilt alleen. Ik denk ook niet dat je in gesprek kan gaan met iemand zoals bijv. Aristoteles. Je kan alleen de waarnemingen van Aristoteles ‘zien’.

      2. Haike

        Als ik het me goed herinner heeft Steiner het erover dat de waarheid bestaat uit twaalf delen. Pas als je het voor elkaar hebt gekregen om alle twaalf delen te vinden, dan pas ben je in staat te doorgronden wat er speelt.

        Mijn vrije vertaling: achter de waarheid bevindt zich het wezenlijke vrij van alle subjectiviteit, en dat wordt opgeslagen in de Akasha kronieken

      3. henri

        Haike, of zo : de objectieve waarheid , vrij van alle subjectiviteit is het resultante / of bevindt zich achter 12 door de mens waargenomen wereldbeschouwingen . Daarom belichtte Steiner ook vaak de fenomenen vanuit de ene en dan vanuit een andere visie .
        In zijn boek ‘ de wetenschap van de geheimen der ziel ‘ en ‘ uit de schoot der Goden, GA 132 ‘belicht hij het onstaan der aarde vanuit de engelenhierarchiën en in andere voordrachten zoals ‘ Beelden van evolutie, GA 347 ‘ belicht hij dit meer fysich -zintuiglijk.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s