Leraar/Leerling

Wie niet het zekere weten in zich draagt dat hij zo nuchter, zo “wetenschappelijk” denken kan als de meest nuchtere astronoom of planten- en dierenonderzoeker, die zou in dingen van het spirituele leven, in bovenzinnelijke inzichten alleen een lerende, geen leraar, mogen zijn. […] Niemand zou leraar moeten willen zijn, die niet het meest nuchtere verstand en de strengste wetenschappelijke discipline uitoefenen kan.

Bron: Rudolf Steiner – GA 34 – Gesammelte Aufsätze – 1903 (bladzijde 35)

Eerder geplaatst op 26 april 2016

13 gedachtes over “Leraar/Leerling

  1. Jan Teske

    Zo waar!
    Ik ben in ontwikkeling.
    Ik heb de intelligentie, het nuchtere denken los van mijn innerlijke beleving is in ontwikkeling.
    De werkelijke kennis en waarheid groeit in mijn ik.

    Het denken staat ten dienste van mijn ik.
    De innerlijke beleving opgebouwd uit mijn zintuigelijke waarnemingen en wereldse invloeden hebben nog invloed op mijn vrije denken.
    Wanneer ik daar los van ben,
    kan ik de ware kennis in mijn denken koesteren en uitdragen.
    Pas dan maak ik de eerste basis stappen als leraar.

    Het gaat steeds beter, kleine stapjes, steeds iets meer verlichting van de ziel.

  2. Haike

    Hmm..

    Dus een leraar op een (vrije) school moet wetenschappelijk geschoold zijn? Een leraar die les geeft in een taal, en die daarvoor de Universiteit heeft doorlopen is die wetenschappelijk geschoold? En hoe zit het met die kleuterjuf?

    1. Haike, nee, een leraar op een vrije school hoeft niet wetenschappelijk geschoold te zijn, want het is op de vrije scholen helemaal niet de bedoeling dat de leerlingen bovenzinnelijke inzichten oftewel antroposofie krijgen onderwezen. Steiner bedoelt hier dat als iemand een leraar in antroposofie wil zijn, dat hij dan het meest nuchtere verstand en de strengste wetenschappelijke discipline zou moeten bezitten. Op de vrije scholen is er alleen sprake van een methode van lesgeven en opvoeden, die op de antroposofie is gebaseerd, maar de antroposofische leringen zelf worden niet onderwezen.

      1. Haike

        Ridzerd,

        Dat laatste is me ook bekend; de leraar moet de antroposofische leringen met een vertaalslag erin naar de leerling brengen. Maar mij ontgaat waarom een wetenschappelijk denkstijl/disipline een voorwaarde is om een goede docent te zijn. En als ik het citaat goed lees betreft dat dan niet alleen de de leraar die op een vrije school werkt, maar is het een voorwaarde voor elke leraar??

      2. Leonie

        Je kunt jezelf iets aanleren en dat aangeleerde overbrengen zonder de eigenlijke bestudering van datgene wat je wilt overbrengen. Je hebt geen echte kennis. Dus observeren, analyseren en nadenken lijkt mij geen overbodige luxe in het land van de antroposofie en iedere geestelijke scholingsweg. Als leraar is dat ook best handig om een kind echt te kunnen begrijpen en het praktisch verder te kunnen helpen.
        Ik lees het op die manier.

      3. Haike, uit de laatste zin zou je inderdaad kunnen concluderen dat Steiner bedoelt dat elke leraar wetenschappelijk geschoold zou moeten zijn, maar hij bedoelt hier alleen leraren in antroposofie ofwel spirituele inzichten in het algemeen. De Duitstalige link GA 34 die onder dit citaat staat is misschien wel duidelijker, want ik heb een gedeelte niet vertaald en weggelaten.

      4. Haike

        OK duidelijk. Maar iets zegt mij dat de kreet van de Triodos Bank hele ten dage meer van toepassing is: Volg je Hart, Gebruik je Hoofd. Maar misschien is dat helemaal niet in tegenspraak met bovenstaande citaat.

      5. Leonie

        Gek, maar ik verbaas mij over de gedachte een leraar überhaupt te willen zijn. We zijn nooit de leraar, datgene wat ons inspireert is de leraar en als je dan wat weet dan is deze wetenschap bekleed met grote bescheidenheid.

  3. Zwerver

    Ik heb er nog steeds moeite mee om de leraar in mijzelf dood te maken.
    Soms komt er toch weer de behoefte op om anderen te helpen op het spirituele pad.
    Bovenzinnelijke inzichten kunnen niet geleerd worden van een leraar.
    Dus ook niet van mij.

    1. Haike

      Als je de leraar in jezelf dood maakt, komt er wel ruimte voor een andere leraar. Maar misschien hoeft de huidige leraar helemaal niet dood, en kan hij veranderen van inzicht door bijscholing?

      Er is een gezegde dat gaat als volgt: “De beste leraar is hij die opsteekt van zijn leerlingen”

      En over dood gesproken; een ander ongevraagd gaan helpen is het meest dodelijke wat er is. Steiner zegt ook dat je moet wachten tot er een hulpvraag wordt gesteld, doet de hulpverlener dat niet, dan belast hij zijn eigen karma daarmee. Waarschijnlijk met een negatief gevolg. Kost je zo een incarnatie extra omdat weer allemaal recht te breien… 😇😊😏

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s