Juist de verdieping in de buitenwereld voert naar hogere kennis

Er zijn spirituele bewegingen die de mensen van de uiterlijke wereld wegvoeren (hinwegweisen); men zou het hoger zelf alleen in zichzelf moeten zoeken. Dit standpunt kan nooit tot een werkelijke kennis voeren; [….] Alleen in de gerichtheid (Hinkehr) op de wereld, die ons omringt, vinden we ons hoger zelf. We moeten de God zoeken in de onzichtbare werelden en in alle uiterlijke wezens, feiten en gebeurtenissen. Als iemand ons zegt: Verloochen de uiterlijke wereld, de uiterlijke materie schenkt ons niets -, dan ontkent zo iemand de goddelijke wereld; en er is voor grote perspectieven niets ergers dan het zich afkeren van de zichtbare wereld. Juist de verdieping in de buitenwereld voert naar hogere kennis.

Bron: Rudolf Steiner – GA 054 – Die Welträtsel und die Anthroposophie – Berlijn, 19 april 1906 (bladzijde 469)

Eerder geplaatst op 13 februari 2012

Attentie: De originele Duitse tekst van dit citaat uit GA 054 staat op bladzijde 467 OF 469. Vreemd genoeg staat het, als ik het op mijn laptop lees op bladzijde 467, maar op mijn smartphone op bladzijde 469. Ook bij andere citaten komt het voor dat de bladnummering niet op alle apparaten hetzelfde is.

12 gedachtes over “Juist de verdieping in de buitenwereld voert naar hogere kennis

  1. henri

    Dit gezegde sluit mooi aan met wat ik vandaag gelezen heb over de woorden ‘Kosmische Christus ‘
    Het kosmische had oorspronkelijkbetrekking op het heelal , de onzichtbare en zichtbare werelden ,sterren dierenriem en planetensferen en lichamen ,naruur mensheid , eig alles , en dit is in de vele eeuwen afgezwakt naar niets minder dan de ‘eenvoudige timmerman uit Nazareth …Jezus . En dit gebeurde door het feit dat de eerste eeuwen reeds eerste Christus gezien werd als de verlosser van de schulden ,zo werd het kosmische verdrongen , en later gedurende 15 eeuwen door de theologie, en diverse geloofstromingen , waar ondermeer het rationalisme, de theologie van de reformatie . Gelukkig is er door de antroposofie een duidelijk uitleg hierover gekomen vooral dank zij R Steiner .

  2. Bernard

    Dit snap ik niet: “We moeten de God zoeken in de onzichtbare werelden en in alle uiterlijke wezens, feiten en gebeurtenissen.”
    Het lijkt me een typefout, die ‘onzichtbare werelden’, moet dat niet ‘zichtbare werelden’ zijn?

    1. Bernard, er staat in het Duits unsichtbaren Welten. Steiner bedoelt dus dat men zich op beide werelden zou moeten richten en niet vervallen in de eenzijdigheid . Overigens staat deze tekst op bl. 469 en niet 467.

  3. Bernard

    Maar hij zegt toch dat we het in de ‘uiterlijke wereld’ moeten zoeken ‘en in alle uiterlijke wezens, feiten en gebeurtenissen’, is dat niet de zichtbare wereld?
    Er staat:
    ‘Als iemand ons zegt: Verloochen de uiterlijke wereld, de uiterlijke materie schenkt ons niets -, dan ontkent zo iemand de goddelijke wereld; en er is voor grote perspectieven niets ergers dan het zich afkeren van de zichtbare wereld. Juist de verdieping in de buitenwereld voert naar hogere kennis.’

    Dat gaat m.i. toch echt over de zichtbare wereld!
    Ik zou dan graag willen weten wat ik niet begrijp . . . . .

    1. Ja, zoals het er staat is het enigszins verwarrend. Hij doelt er volgens mij op dat er mensen zijn die menen dat men zich op de onzichtbare, geestelijke wereld moet richten en niet op de uiterlijke, materiële wereld. Maar men moet zich op beide werelden richten. Als men zich eenzijdig op de zichtbare wereld zou richten en daarbij het bestaan van de onzichtbare wereld zou loochenen, is men even onjuist bezig als iemand die wel alles wil weten over de onzichtbare wereld en daarbij helemaal niets wil weten van de uiterlijke, zichtbare wereld.

      1. Zwerver

        Het is niet echt verwarrend, Ridzerd. De clou zit hem in het woordje ‘gerichtheid’. Waar zouden we anders op gericht kunnen zijn dan op de buitenwereld? Niet de buitenwereld, maar de gerichtheid kan onderzoeksgebied zijn voor de zoekende mens. Waarbij we de buitenwereld mee dienen te nemen, want zonder buitenwereld geen gerichtheid.

        Ik zie dat zoals ik het schrijf ook al verwarrend is. Vandaar ook dat men het persoonlijk dient te onderzoeken en zich niets gelegen laat liggen aan verwarrende omschrijvingen.

    2. Leonie

      Het wezenlijke verschuilt zich achter de zichtbare dingen. Als je daar in verdiept, een verbinding aangaat, krijg je imaginaire beelden. De onzichtbare wereld wordt daarin zichtbaar. Zo werken ze tweeërlei……het zichtbare en onzichtbare. Het een kan niet werken zonder het andere.

  4. De term ‘wereld’ – buitenwereld en binnenwereld – mag hier in breder perspectief worden gedacht: fysiek lichaam ↔ fysieke wereld, etherlichaam ↔ etherische wereld, astraal lichaam ↔ astrale wereld, ik lichaam ↔ geestelijke wereld. In dat opzicht kan een binnen en buiten (wereld) worden onderscheiden, zowel van toepassing op een zichtbare als onzichtbare wereld. En dat menselijk ik…, het fenomeen dat een mens zich op een zeker moment met ik aanduidt, en daarmee zichzelf stelt en zichzelf beleeft, dat openbaar zich tot in het fysieke lichaam en de fysieke wereld, maar draagt zuiver bezien een bovenzinnelijk karakter en eeuwigheidswaarde.

    Worstelingen met dit moeilijke levensthema komen mooi tot uitdrukking in zekere kunstwerken. Niet in de laatste plaats in Richard Wagners Der fliegende Holländer. Onder andere Ernst Uehli en Rudolf Steiner hebben aan de conceptuele betekenis en draagwijdte van die opera hartverwarmende woorden gewijd.

    In mijn blog Innerlijke vrijheid (Cahier, 29 mei 2017) wordt dit thema in zeker opzicht indirect aan de orde gesteld.

    Een fragment uit de opera; de Hollander zelf aan het woord:

    1. En met betrekking tot het slotdeel van bovenstaand steinercitaat:

      Rudolf Steiner:
      Als iemand ons zegt: Verloochen de uiterlijke wereld, de uiterlijke materie schenkt ons niets -, dan ontkent zo iemand de goddelijke wereld; en er is voor grote perspectieven niets ergers dan het zich afkeren van de zichtbare wereld. Juist de verdieping in de buitenwereld voert naar hogere kennis.

      Dat mag worden gekoppeld aan de volgende notie van de rozenkruisers:
      ● Uit de Vader zijn wij geboren
      ● In Christus sterven wij
      ● Door de geest staan wij weer op

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s