Nood, ellende en leed zijn niets anders dan een gevolg van het egoïsme (5 van 6)

De tegenhanger van dit sociaal denken moet nu ook nauwkeurig vervolgd worden. U kent het voorbeeld van een naaister die voor een laag loon werkt en dat de sociaaldemocratie op haar inpraat: jullie worden uitgebuit! Nu gaat echter de naaister naar een winkel en koopt een goedkope jurk om op zondag te gaan dansen. Zij verlangt naar een goedkope jurk. Waarom is die jurk echter goedkoop? Omdat een andere werknemer uitgebuit werd. Wie buit uiteindelijk die arbeidskracht uit? Zeer zeker de naaister die bij het dansen op zondag die goedkope jurk draagt. Wie hier helder denkt, is reeds los van het onderscheid tussen rijk en arm, want uitbuiting heeft met rijkdom en armoede geheel niets van doen. Er moeten daarom eerst beweegredenen in het leven worden geroepen, opdat in de toekomst de mensen vlijtig en toegewijd werken zonder aan het eigenbelang te denken.

Wordt vervolgd

Bron: Rudolf Steiner – GA 266a – Aus den Inhalten der esoterischen Stunden – Hamburg, 3 maart 1906 (bladzijde 129)

Eerder geplaatst op 3 april 2015

11 gedachtes over “Nood, ellende en leed zijn niets anders dan een gevolg van het egoïsme (5 van 6)

    1. Stephan, Klopt, dat staat ook in de tweede zin: ‘U kent het voorbeeld van een naaister die voor een laag loon werkt en dat de sociaaldemocratie op haar inpraat: jullie worden uitgebuit!’
      Het is de bedoeling dat arbeid en beloning van elkaar gescheiden worden. Het geld voor het levensonderhoud moet niet uit de arbeid komen, maar uit de sociale gemeenschap

  1. Haike

    Maar die naaister koopt een goedkope jurk neem ik aan omdat haar budget het niet toelaat om een duurdere te kopen, en niemand haar tegemoet komt via het principe zoals door Steiner beschreven (wat ik snap en onderschrijf). Kan je dan voluit zeggen dat haar verlangen voluit voortkomt uit haar zelf, of is gewoon haar eigen lage inkomen mede bepalend geweest?

    1. Ja, je kan wel zeggen dat die naaister noodgedwongen is om te weinig te betalen voor een jurk, omdat ze zelf ook te weinig geld krijgt voor haar werk. Daarom moet loon en arbeid ook gescheiden worden, dan kan ook van niemand de arbeid uitgebuit worden.

      1. Leonie

        Ja, ik dacht hetzelfde dat iemand die weinig geld heeft , geen dure jurk kan kopen wil ze nog de rest kunnen betalen van haar levensonderhoud.

    1. Nee, Joost, deel 4 van 6 is gisteren verschenen. Je kunt op de titel De grote Rudolf Steiner Citatensite klikken. Vervolgens kun je door alle verschenen berichten scrollen, te beginnen bij de laatste en zo terug. Het is overigens wel mogelijk dat je er geen mail van ontvangen hebt. Dat komt af en toe wel eens voor door een of andere storing, waar ik zelf geen invloed op heb.

  2. Marc Hermans | BloomTown

    Kan iemand licht laten schijnen op de laatste zin?

    “Er moeten daarom eerst beweegredenen in het leven worden geroepen, opdat in de toekomst de mensen vlijtig en toegewijd werken zonder aan het eigenbelang te denken.”

    Ik begrijp het beeld van de toekomst waar Steiner op duidt, maar ‘beweegredenen in het leven roepen’ kan ik hiermee niet helemaal rijmen als basis voor het bereiken ervan. Hoe leggen jullie deze zin uit?

    1. Marc, ik denk dat Steiner met beweegredenen bedoelt dat uit een spirituele levensbeschouwing de impulsen kunnen voortkomen om het egoïsme te overwinnen. Uit een materialistische wereldbeschouwing niet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s