Het land der vreugde en gelukzaligheid

Wat bedoelt men met het land der vreugde en gelukzaligheid? Het is de vreugde van de onbegrensdheid, de eeuwige activiteit, het eeuwige werken. Waarom kan alles wat ons in de aardse wereld bedrukt, ons in het Devachan (geestesland, goddelijke wereld) niet meer bedrukken? Het Devachan is geen oord der gelukzaligheid, doordat ons genietingen ten deel vallen, zoals de mens ze in de aardse wereld verlangt en begeert, maar doordat hij vrij is van zijn lichaam, vrij is van dat wat naar zinnelijke lusten verlangt, vrij is ook van wat hem begrenst, en omdat het hem mogelijk wordt om op datgene, wat anders van buiten op hem werkt, terug te werken.

Wat ons begrenst in de zintuiglijke wereld, is verwijderd, wat ons smart kan doen, is er niet meer. Want waardoor ontstaat de smart? Doordat op ons astraallichaam of op ons fysieke lichaam indrukken gemaakt worden. Deze lichamen hebben we afgelegd, als wij in de geesteswereld zijn; de aanleiding (Duits: Grund) voor de smarten en de onlustgevoelens, die wij in de fysieke wereld beleven, is weggevallen. Omdat niemand meer egoïstisch kan zijn, kan ook niemand meer egoïstische vreugden verlangen; omdat niemand meer een astraallichaam heeft, is men vrij van alles wat de eigen persoonlijkheid bedrukken kan. Daarom noemt men het Devachan het “Land der verrukking”, het “Land der gelukzaligheid”.

Bron: Rudolf Steiner – GA 88 – Über die astrale Welt und das Devachan – Berlijn, 25 februari 1904 (bladzijde 141)

Eerder geplaatst op 1 februari 2012

18 gedachtes over “Het land der vreugde en gelukzaligheid

    1. Ja, dat is een zeer interessante vraag. Het is echter wel zo dat men op aarde dingen kan leren en ervaren, die daar niet mogelijk zijn. Daarvan neemt men de vruchten mee naar het Devachan. De vermogens, talenten en krachten die men op aarde heeft ontplooid, worden daar verwerkt en verder ontplooid, als het ware vergelijkbaar met een zaad dat in de aarde wordt gelegd en dan groeit.
      Zeer opmerkelijk is in dit citaat, dat er niemand meer egoïstisch kan zijn in het Devachan. Je zou dan zeggen: Waarom moet ik eigenlijk op aarde geboren worden, als het egoïsme al in het Devachan wordt overwonnen? Dan zou je zeggen: Om het egoïsme te overwinnen, hoeft men helemaal niet op aarde te worden geboren, want het egoïsme is al afgelegd in het Devachan.
      Wel is het verschil, dat men daar het egoïsme overwint, omdat het niet anders kan. Maar op aarde ligt het in de menselijk vrijheid om zijn egoïsme te overwinnen of niet.

  1. Ineke Dons

    Het blijft voor mij toch te onduidelijk. Eerst geen lastig astraal lichaam hebben en er dan een nemen om al die aardse ellende mee te maken . Waarom niet tevreden met wat je al had?

      1. Ja, dat is zo, Leonie. Veel in de antroposofie vind ik schitterend, maar ook veel is zeer moeilijk te begrijpen. De onlangs overleden Willem Frederik Veltman, bepaald niet de eerste de beste, heeft wel eens geschreven dat hij sommige dingen na 10 keer lezen nog niet begreep.
        Maar het kan nog veel erger dan in bovenstaand citaat. Zo las ik vanmiddag in GA 200 van Steiner het volgende:
        ‘Die Menschen müssen gerade
        eine Fähigkeit ausbilden, die gar nichts zu tun hat weder mit der
        Natur noch mit der Maschine, sondern die nur mit dem Menschen
        selbst zu tun hat. Wenn der Mensch Fähigkeiten ausbildet, die zu der
        Natur in einem Verhältnis stehen, ist er ja nicht frei. Will er ins Wirtschaftsleben
        fliehen, ist er auch nicht frei, denn die Maschinen überwältigen
        ihn nur. Wenn er aber Fähigkeiten ausbildet, die weder mit der
        Erkenntnis noch mit dem praktischen Leben etwas zu tun haben, wie
        die reine Intelligenz, kann er sich die Freiheit im Laufe der Kulturentwickelung
        anerziehen.’

        Hij zegt hier dus dat de mens intelligentie moet ontwikkelen om vrij te worden, maar dat de intelligentie niets te maken heeft met de natuur en met de machines. Nu ja, ik weet wel dat men de hele context moet lezen, maar dan nog is er voor mij geen touw aan vast te knopen en ik heb vaak zin om de hele antroposofie er maar bij neer te gooien.

  2. Ja, ik vind dat men het ook ronduit moet zeggen als men iets niet snapt. Arnoldvdp vond onlangs dat hij dacht dat ik mijn Steiner citaten zelf niet begrijp. Dan zou men denken: dan zal hij het allemaal wel beter begrijpen. Maar toen jij hem iets vroeg, kwam hij met een verhaal aan zetten, dat jij zeer wonderlijk vond. Dan zeg je het nog heel vriendelijk, want het was wartaal waar hij zelf geloof ik ook geen bal van begreep.

    1. Leonie

      Als je alle antwoorden zou weten , dan valt er niets meer te leren. De vraag brengt ontwikkeling. Een kind weet te vragen. Op alle vragen groot of klein dienen antwoorden doordacht en zinvol te zijn. Betweterigheid en ijdelheid dienen de vraag niet. Vaak nog dan antwoord ik ondoordacht, achteraf besef ik dat dan pas. Het antwoorden vergt dus veel oplettendheid en bewustzijn.

  3. Wat ik mij afvraag is hoe je vreugde, gelukzaligheid en verrukking kan ervaren zonder astraallichaam.
    Wat ervaart dan?????

    Ja, ik snap ook heel veel niet van wat ik van Steiner lees, maar vreemd genoeg blijft Steiner me wel trekken met zijn Antroposofie . Het is zo liefdevol.
    Wat ik wel ervaren heb, en jullie ongetwijfeld ook, is als ik iets meerdere malen lees iets meer van de sluier wordt opgelicht.

    1. Leonie

      Hoe bedoel je dat Hedwig? Dat astraal lichaam heb je toch niet in de geestelijke wereld dus daar ervaar je dat dan toch niet meer mee ?

    2. Ik begrijp wel enigszins wat Hedwig bedoelt. Als het nu zo is dat het astraallichaam de drager is van vreugde en smart, lust en onlust, dan kan men dit toch ook niet meer ervaren als men geen astraallichaam meer heeft? Ik denk dat de gevoelens die in de fysiek-zintuiglijke wereld hun oorsprong hebben, niet meer bestaan. Maar de geestelijke genietingen nog wel. Daar komt nog bij, dat niet het gehele astraallichaam wordt afgelegd, maar een deel van het astraallichaam is omgevormd tot geestzelf.
      Nu ja, ik begrijp het maar half en ik heb ook enigszins aarzeling om dit hier te schrijven, want het ligt voor de hand dat eventuele lezers die nog nooit van antroposofie gehoord hebben, denken: Ik heb nog nooit zo’n stel halve gekken bij elkaar gezien.

      1. Leonie

        🤣 ik heb bewust de staat van gek zijn aangenomen. Een gerustelling voor diegene die er zich onprettig door voelen.
        Gevoelsmatig vat ik het geloof ik wel wat je bedoeld te zeggen Ridserd….Je kunt dat astraal lichaam omvormen hier op aarde en meer bewuszijn en wakkerheid meebrengen in de geestelijke wereld. Wat het dan meer oplevert om wakker deze gelukkigzaligheid mee te nemen ? En dan misdadigers…..leven ze ook in deze gelukzaligheid als ze overgaan? Ach Ja, het roept weer vele nieuwe vragen op en soms moet ik mijn kop ook even op het nachtkastje kunnen neerleggen.

      2. Dat heb ik me ook vaak afgevraagd of misdadigers dan ook die toestand van gelukzaligheid meemaken. Het is in ieder geval wel zeker dat misdadigers in het Kamaloka een veel zwaardere tijd hebben dan goede, fatsoenlijke mensen. En de tijd in het Devachan schijnt voor misdadigers ook korter te zijn dan voor niet-misdadigers. Zou iemand een volslagen booswicht zijn en helemaal niets goeds in zich hebben, wat in werkelijkheid nooit voorkomt, dan zou hij helemaal niet naar het Devachan gaan, maar meteen weer geboren worden.

  4. Wim

    goed lectuur die wat meer duidelijkheid kan verschaffen vind je n de reeks voordrachten van Steiner uitgegeven als “De wereld van de gestorvenen waarin de GA’s 141 157a en 182 zijn samengebracht. Dit kan meer inzicht geven in de weg die we tussen dood en nieuwe geboorte gaan
    Wim

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s