Der Meister hat es gesagt

Als er verteld wordt dat het in de oude Griekse mysterieschool van Pythagoras een vaste uitdrukking was: ‘De meester heeft het gezegd!’ dan betekende dat nooit: de meester heeft het gezegd, dus geloven we het! – maar het betekende bij zijn leerlingen het volgende: de meester heeft het gezegd, dus is het voor ons een aansporing daarover na te denken; wij zullen zien hoe ver we daar mee komen als we onze krachten in beweging zetten!

‘Geloven’ hoeft niet altijd een blind geloof, voortkomende uit een zelfvernietigingsdrang, te zijn . Wie in vertrouwen van iemand mededelingen uit het geestesonderzoek opneemt, hoeft dat niet met een blind geloof te doen; hij kan bijvoorbeeld erachter gekomen zijn dat de mens, die zoiets zegt, de dingen ernstig neemt, dat hij de mededelingen in nauwgezet logische vormen brengt, dat hij op andere gebieden, die de gelovige in staat is na te gaan, logisch is en geen domme onzin kletst. 

Daardoor kan de leerling juist door de inachtneming van dingen, die hij kan volgen, het gerechtvaardigde geloof hebben dat de betreffende ook, als hij over andere voor de gelovige nog onbekende dingen spreekt, op een even zekere bodem staat.

Bron: Rudolf  Steiner – GA 58 – Die Askese und die Krankheit –  Berlijn, 11 november 1909 (bladzijde 198)

Eerder geplaatst op 15 juli 2013

6 gedachtes over “Der Meister hat es gesagt

  1. Bernard

    Dat betekent dus dat je ‘den Meister’ serieus neemt en gaat nadenken over wat hij zegt. Het betekent dus niet dat je klakkeloos aanneemt dat wat hij zegt zo is, punt uit!

  2. Wat me aan deze schone steinertekst, die ook ik volledig onderschrijf, mede treft is de volgende zinsnede:

    ” […] ‘Geloven’ hoeft niet altijd een blind geloof. voortkomende uit een zelfvernietigingsdrang, te zijn.

    Dit roep op tot nader onderzoek. Menselijke zelfvernietigingsdrang kent denk ik vele vormen. Is evenzo een belangrijk levensthema.

      1. In de GA reeks (Rudolf Steiner Gesamtausgabe) hanteert Steiner in GA 58 de term Selbstvernichtungstrieb (trefwoord, basisbegrip), de voordrachtenreeks waaruit het bovenstaande steinercitaat is gelicht, drie keer, in GA 172 één maal. Dit ga ik nader onderzoeken. Dat wil zeggen die literatuur (weer) doornemen en er over reflecteren en zaken evalueren.

      2. Het thema wat Steiner met Selbstvernichtungstrieb aansnijdt, in het bijzonder in de genoemde voordrachten (uit GA 58 en GA 172), hangt onder andere samen met de (zelf)destructieve machtswil – waaraan tegelijk onmacht is verbonden – van het personage Klingsor, een zwart-magiër, en de kuise en zedelijke denkweg van het personage Parsifal, zoals beschreven en opgevoerd in Richard Wagners libretto en opera Parsifal. In elementaire vorm, heel beknopt, wijs ik op zo’n (Michaëlische) denkweg, waarbij het menselijke voelen en willen op een gezonde manier worden/blijven ingeschakeld en juist worden begrepen, met het blog Geesteswetenschap (Weekjournaal Bewustzijnsziel, 21 september 2020). En als het om Klingsor gaat: vergeet niet dat zijn ‘kuisheid’ en bedenkelijke occulte vermogens niet in de laatste plaats is gebaseerd op (zelf)verminking, castratie; een ultieme ziekelijke vorm van ascese. Wel dat biedt weer materiaal voor een nieuw blog dat ik een keer kan schrijven.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s