Hoe denkt de antroposofie over geestesziekten? (1 van 2)

Een vraag werd gesteld: ‘Hoe denkt de antroposofie over geestesziekten?’ De huidige wetenschap ontkent dat iemand door onjuiste, verkeerde gedachten in geestesziekte vervallen kan. Hooguit zou overmatige inspanning wat betreft geestelijke arbeid het zenuwgestel en de hersenen ziek kunnen maken, maar niet de geestelijke inhoud. Geeft de antroposofie dit ook toe?’

Antwoord: De huidige medische wetenschap weet weliswaar niets met betrekking tot de wetmatige samenhangen in hogere werelden; wat echter de genoemde bewering betreft, ligt hier zeer zeker een waarheid aan ten grondslag. Wat men geestesziekte noemt en wat als zodanig een aandoening van fysieke organen is, kan ook alleen zijn directe oorsprong in fysieke feiten hebben. Een verkeerd gevoel, een foute gedachte hebben hun schadelijke werkingen in eerste instantie in hogere werelden, en ze kunnen alleen indirect op de fysieke wereld terugwerken.

Wie dus alleen van de wetten van de fysieke wereld spreekt en andere niet kent, zou dus een fout maken als hij een in de aangeduide richting gaande invloed van de geest op de hersenen zou willen toegeven. De huidige medische wetenschap heeft dus vanuit hun standpunt gelijk. Vanuit hun visie zouden waanzinnige gedachten alleen het gevolg van een ziek brein kunnen zijn, omgekeerd kan een ziek brein niet het gevolg van verkeerde gedachten zijn.

Wordt vervolgd

Bron: Rudolf Steiner – GA 34 – LUCIFER- GNOSIS 1903-1908/GRUNDLEGENDE AUFSÄTZE ZUR ANTHROPOSOPHIE UND BERICHTE – juli 1904 (bladzijde 363 -364)

Eerder geplaatst op 24 januari 2017 

Advertentie

13 gedachtes over “Hoe denkt de antroposofie over geestesziekten? (1 van 2)

  1. henri

    Kort samengevat : als men verkeerd denkt krijgt men verkeerde/slechte organen .
    Volgens R Steiner :
    Enkele reflexies ivm gedachen / hersenen , heel interessant om weten :

    ” U ademt in , de lucht gaat via de bekende weg naar de long . De lucht komt niet alleen in de borstholte , maar ook in het ruggemerg en in het hersenvocht . In de arachnoïdale ruimte, klopt de liquor ( door de bloedvaten) ritmisch tegen de hersenen . Hierdoor komt de liquor in beweging . De ritmische beweging ,waarin de liquor komt , is de drager van gedachten .
    In werkelijkheid ontspruit de gedachte aan de ademhaling ,die zich , zoals gezegd , op de liquor overdraagt en deze kloppende liquor ,waarin de hersenen drijven draagt zijn ritme over op de hersenen zelf .[…]”
    ” Onze organen zijn niets anders dan het ‘spiegelingsapparaat voor het psychische leven ., dat wij waarnemen – ook wat wij met onze gedachten verwerken spiegelt zich op de oppervlakte van alle inwendige organen – en deze spiegeling betekent : onze herinneringen en onze gedachten tijdens ons leven , dat is daar verankerd .Nadat we iets waargenomen en verwerkt hebben , wordt dit aan de buitenzijde van ons hart , long ,milt, enz gespiegeld Als het daarvandaan weerkaatst wordt , heeft men herinneringen .[…]
    ” Wanneer men met dit in de long opgeslagene niet op de juiste wijze omgaat , dan wordt het uitgeknepen als een spons ,zoals ik eerder zei en dan ontstaat uit datgenen i nde volgende incarnatie het hoofd zou moeten wormen , in dit leven abnormale verschijnselen ,dwangmatige gedachten , illusies . Het is een apart maar zeer interessant hoofdstuk om de hogere fysiologie bij longziekten te bestuderen en dan vooral welke merkwaardige voorstellingen optreden , op het hoogtepunt van de longziekten <; Dat hangt samen met wat ik net verteldee , met het 'uitpersen ' van de gedachten ."

  2. Van een verkeerde moeder/vader krijg je verkeerde/slechte organen. Dan begint het niet met het denken maar met de “opvoeding’ of wat daarvoor door moet gaan. Een gevolg zijn “verkeerde” organen en gevolg daarvan “verkeerd”denken…De juiste volgorde lijkt me wel van belang. In dit verband. Kan best dat in een ander verband je ook het omgekeerde kunt beweren..

    1. henri

      Aangezien Steiner beweert dat de geest niet ziek kan worden, maar geestesziekte wel het gevolg is van zieke organen , denk ik dat die zieke organen niet zozeer van de vader / moeder komen , doch van hetgeen je uitgespookt hebt in je vorige leven oa met je denken . Er zijn wel erfelijkheden zoals een goed zintuig bv bij de muzikale Bachfamilie , het oor in verschillende generaties doorgegeven. Maar volgens ik meen zijn de zieke organen steeds eerder het gevolg van een verkeerd en slecht denkwereld die je opbouwt in een leven .

  3. hanneke48

    UITGESPOOKT!!! Wees voorzichtig met woorden!!! Wees ook voorzichtig met conclusies trekken. Karma is heel ingewikkeld en niets is ooit zwart/wit….
    Ik denk ook dat Steiner nu niet meer zou spreken van geestesziekten. Het is een oude uitdrukking net als we vroeger spraken van “zwakzinnigen’…
    Henri, ik ervaar het toch wat als benauwend de stelligheid waarmee je deze hele gevoelige en ingewikkelde materie benaderd..

    1. henri

      Sorry maar ik vindt mijn uitspraak juist wel een zeer voorzichtige, en niet voor niets haalde ik eerder ook drie citaten aan ipv eerst mijn mening hoe ik eventueel denk dat het’ zou kunnen zijn’ … en dit juist omdat karma zo een moeilijke materie is ; lees eens aandachtig de laatste citaat over de longen , dat zegt immens veel .
      iets uitsoken , wat is daar nou mis mee ??

  4. hanneke48

    En Henri: je denkt…maar wat voor soort denken is dat??? Is het niet alleen maar weer het wat nababbelen/interpreteren van wat Steiner ergens gezegd heeft? Ergens anders kan hij iets zeggen wat je hele “denken” van nu overhoop haalt. Dan denk je iets te weten en even later…misschien na 30 jaar studeren kom je erachter dat het toch nog net effe anders was! Alleen een werkelijk ingewijde kan iets met stelligheid beweren. Maar deze heeft ook altijd het bewustzijn in zich dat je alles van tenminste 12 kanten moet bekijken…Wij zijn daar vaak te lui en te ongeduldig voor. Houden onzekerheden en vragen niet uit…Ook als het om dit soort vraagstukken gaat. Leven met vragen en onzekerheden hier omtrent..dát is de kunst..

    Iets geheel anders is dat erover spreken op een afstandje over dit soort dingen….het is kil en benauwend. Heeft voor mij ook iets “onmenselijks”. Ga er eerst doorheen…voor mijn part door de “gekte” voordat je dit soort stellige uitspraken doet…Er zijn zeker meelezers hier voor wie dit heel pijnlijk is…Niet wat Steiner hierover heeft mee te delen maar wel de manier van omgaan ermee door zijn volgelingen..

    Sorry als ik hier wat fel reageer. Maar ik verzeker je: ik houd me nog in…

    1. Haike

      Hanneke,

      Ik zal me niet inhouden…

      Het is nooit sterk om je te verschuilen achter wat anderen eventueel er ook van vinden, of om voor hun te gaan beweren dat het pijnlijk is. En aangezien ik dit gelezen heb ben ik meelezer, maar mij heb je niet gevraagd of ik het als pijnlijk ervaar. Heb je het al die anderen wel gevraagd en heb je mandaat gekregen om het voor hun te schrijven dat het pijnlijk is?? Schrijf voor je zelf, kom daar van Harte voor uit, maar ga niet een ander erin betrekken als die daar niet om gevraagd heeft, en dat heb ik niet. Wat ik er van vind; daarin ben ik mans genoeg voor, om dat zelf te berde te brengen.
      Ongevraagd hulp bieden werkt tamelijk dodelijk kan ik je uit eigen ervaring mededelen.

    2. henri

      En waarom zou wat Steiner erover schrijft niet kunnen als pijn worden ervaren ? Dacht u soms dat ikzelf het er soms niet moeilijk mee heb? Steiner zei vaak dat zonder lijden er geen weg was naar bewustzijnsverhoging ,en dat geldt voor elkeen. Het lijden is ook de struikelblok van de zo vele atheïsten ,die denken dat er geen God kan bestaan in een zo oneerlijke wereld .

  5. hanneke48

    Wat dat “afstandje” betreft: dat heeft te maken met afstand wat betreft : “geestesziekte” maar net zo goed wat betreft de Antroposofie…Dat laatste is geen theorie maar is leven…En ook daarom kunnen we alle vraagstukken die we vanuit de Antroposofie willen benaderen of “verklaren” alleen doen vanuit een levend denken en voelen…

    Het is niets waard als we vanuit onze luie stoel als arts bv iets willen zeggen over verslaving…Je krijgt dan de meest kromme dingen. Ook en misschien wel juist als Antroposoof…De enige weg is van binnenuit…

    Duidelijker dan zoals ik het hier nu schrijf kan ik op dit moment niet…

  6. Sorry, Hanneke, je denkt dat je het allemaal wat beter weet dan Henri. Nou, ik denk het niet. Je doet het af als wat ‘nababbelen.’ Daarmee doe je Henri’s kennis en jarenlange studie van Steiner tekort.

  7. Hans B. Beimers

    Beste luitjes,
    Vormt de geest niet het lichaam? Al in het voorgeboortelijke stadium, hetzij in de leven, of door ‘overerving’ dus uit een vorig leven (a.g.v. karma) gaat ons lichaam en geest ‘staan’ naar wat ons aantrekt. Daar is R. Steiner naar m.i. zeer duidelijk en aannemelijk in. Voorbeeld, ik heb herinneringen aan diverse vorige levensepisoden, chirurgijn, advocaat en laatstelijk soldaat in WO1. Mijn leven nu wordt gekenmerkt door SLECHTHORENDHEID, regelrecht toe te schrijven aan ooit ‘niet willen luisteren’, dus nu (qua liefde) afhankelijk ben ván mijn medemens hoe die spreekt. Ooit wind gezaaid in mijn innerlijke, moet ik nu storm oogsten en mij teweer stellen wat ik vroeger uit de weg ben gegaan. Deze frase van R. Steiner zo goed begrijp in gevoel, reden hierop te reageren. Nagift: Ik ben ook getroffen door Diabetes 2 toen in 52 jaar was (nu 69) en sindsdien nimmer meer de beest heb kunnen uithangen, een soort karmische bescherming? Naar menslievendheid gerekend, wat een zegening je kunt zijn, als je je medemens, die kamp met eenzelfde euvel, tot lering van zelfinzicht kunt zijn door jóuw inzicht…nietwaar?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s