Moraliteit/Gezelligheid/Eenzaamheid

Als de mens immoreel is geweest in het leven, dan komt hij weliswaar samen met familieleden en vrienden, maar er is altijd door zijn eigen wezen zoiets gecreëerd als een muur waar hij niet doorheen kan naar de andere wezens. En de mens met een immorele zielsinstelling is na de dood een eenzaat, een eenzaam wezen dat overal zoiets als een muur om zich heeft en niet nader kan komen tot de wezens in wiens sfeer hij geplaatst is.

Maar de ziel met een morele gesteldheid, de ziel met zodanige innerlijke ideeën die we hebben als we onze wil louteren, die wordt om zo te zeggen een gezellige geest en vindt altijd de bruggen en de samenhangen met de wezens in wiens sfeer ze leeft. Of we eenzame of gezellige geesten zijn, dat hangt af van onze immorele of morele zielstoestand.

Bron: Rudolf Steiner – GA 140 – Okkulte Untersuchungen über das Leben zwischen Tod und neuer Geburt – Hannover, 18 november 1912 (bladzijde 48-49)

Eerder geplaatst op 23 december 2016

Advertenties

7 gedachtes over “Moraliteit/Gezelligheid/Eenzaamheid

  1. Truus

    Zomaar wat gedachten
    Ongevoeligheid voor religie heeft hetzelfde effect na de dood. (Lees de volgende bladzijden.);
    Zou gevoeligheid voor religie in principe die eenzaamheid na de dood -lees: verstoring in de mensheidsontwikkeling- ten gevolge van immoraliteit opheffen? Hangt natuurlijk af van de gradaties.
    Vraag is dus wat zwaarder weegt: immoreel gedrag of antireligieus zijn.
    Zag in Kruispunt de dief van de Van Gogh schilderen, die nu gelovig en prachtig mens is.
    Nog sterker geformuleerd: kan religieus zijn alles goed maken?
    Denk aan de opmerking van christus tegen de gekruisigde naast hem: uw geloof heeft u gered.
    Wijzen op immoraliteit maakt angstig en onzeker, terwijl het niet aan ons is om te oordelen. Karma is complex. Misschien liever zoeken naar wat ons bindt, dan naar wat ons scheidt?

  2. Truus, na kamaloca, eerst Mercurie sfeer: hier we behandelen we wat we gedaan verworven hebben qua morele houding, ethische gedachten, het voelen(niet de emoties)
    De volgende sfeer is Venus: hier dealen we met onze innerlijke verhouding tot het religieuze in het voorbije leven.
    Dan komt de Zon sfeer: hier is het absolute noodzakelijk dat we een verbinding gemaakt hebben met zonnewezens, Christus zijnde de belangrijkste hier op aarde.
    Dit is verkorte weergave van de lezing 3 november 1912 GA 140

  3. Truus

    Dank je Henk. Dat is duidelijk. Niet tegelijk maar na elkaar in andere sferen.
    Als de ene sfeer eenzaamheid oplevert, hoeft dat dus niet zo te zijn voor de volgende sfeer. Vr gr Truus

    1. Al deze voordat je bij het middernachtelijk uur komt. Bij onvoldoende ontwikkeling kan je niet “communiceren” met andere wezen dus koude en eenzaamheid. Weet zo gauw niet of dit klopt “Als de ene sfeer eenzaamheid oplevert, hoeft dat dus niet zo te zijn voor de volgende sfeer”

  4. Truus

    Ja, dat is de vraag: hoe definitief is die eenzaamheid? Ongeacht de gradatie.
    Gezien de complexiteit van karma en de herstelmogelijkheid die steeds weer geboden wordt als we kijken naar mensheidsontwikkeling, klinkt het voor mij bijna te absoluut om te spreken van eenzaamheid in de mercurie sfeer ten gevolge van immoraliteit, ook al omdat we geen definiering van en geen bovenzintuiglijk oordeel kennen mbt immoraliteit, toch? Maar misschien houd ik het te luchtig 🤓?
    Dank je, Henk.

  5. Und es wird der Mensch mit einer unmoralischen Seelenverfassung
    nach dem Tode ein Einsiedler, ein einsames Wesen
    Het woord einsiedler betekent een kluizenaar en betekent niet eenzaat, waardoor de bijzin een andere betekenis krijgt. Een eenzaat is meer iemand die in zichzelf gekeerd is. Beide begrippen zijn type van mensen die vrijwillige de eenzaamheid zoeken.
    Over de eenzaamheid heeft Steiner een goed verhaal geschreven, nl. dat het geen ziekte is maar een staat van ontwikkeling. Vroeger hadden we net als de dieren nu een groepsidentiteit deze groepsidentiteit zien de meeste meersen als positief als heden ten dage mensen zich eenzaam voelen missen zij h de groepsidentiteit terwijl zij geconfronteerd worden met hun identiteit of persoonlijke identiteit

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s