Vijandigheden en weerleggingen

Ik wil nog eens benadrukken dat het volstrekt niet genoeg is om op de manier waarop het zeer vaak gebeurd is, als er hier en daar vijandigheden tegen ons optreden – ik heb dat eergisteren hier al gezegd -, om deze vijandigheden alleen maar te weerleggen. Zulke weerleggingen die men weliswaar soms vanuit een zekere noodzaak moet maken, hebben helemaal geen nut, ze helpen werkelijk niets, want men heeft in de huidige tijd bij bepaalde categorieën of groepen van mensen die in het geestelijke of overige leven werken, niet te maken met mensen voor wie een weerlegging of een verdediging er iets toe doet, voor wie het op een of andere manier op een verdediging aankomt, maar men heeft te maken met mensen voor wie er niets aan gelegen is om de waarheid te verspreiden, maar voor wie het erop aankomt onwaarheden te verspreiden.

Bron: Rudolf Steiner – GA 203 – Die Verantwortung des Menschen für die Weltentwickelung – Dornach, 8 februari 1921 (bladzijde 207)

Eerder geplaatst op 20 december 2016

4 gedachtes over “Vijandigheden en weerleggingen

  1. wie er niets aan gelegen is om de waarheid te verspreiden, maar voor wie het erop aankomt onwaarheden te verspreiden.

    Deze stelling betekent dar de waarheid van Steiner eerder leid tot onwaarheid verspreiden

  2. henri

    De broederschappen van het Kwaad / Linkerhand kennen en weten van de waarheid van de geesteswetenschap , en hoe kunnen zij dat tegenwerken ? Uitsluitend door onwaarheden te verspreiden …. zo simpel !

  3. ‘U zult niet alleen leraar en opvoeder aan de Waldorfschool moeten worden, u zult ook, als alles goed gaat, een verdediger van het hele systeem van de vrijeschool moeten worden. U zult immers veel preciezer weten wat de vrijeschool eigenlijk wil dan aan de nabije of wijdere omgeving overgebracht kan worden. Maar om werkelijk de verdediger te kunnen zijn van wat er met de vrijeschool beoogd wordt, ook voor de geestelijke cultuur in het algemeen, zult u in staat moeten zijn de verdediging op u te nemen tegen de meningen van deze tijd, zelfs wanneer die vijandig of ook alleen maar kritisch zijn.’
    GA 294 blz. 80

    1. Ik heb een verdediging gezien over racisme, sindsdien spreek ik niet meer over de antroposofie maar over Steiner. Ik heb gezien waarom je dit schrijf , maar ik ben mijn hele leven al uitgescholden voor bijvoorbeeld de werkelijkheid over de islam. Ik sta nog steeds bij de overheid bekend als extreem rechts. ook hier zijn er duidelijk mensen die de conventies aanhangen en ik blijf voor deze mensen een racist, fascist en alles wat ze aan creativiteit kunnen bedenken. Ik was zo blij dat mijn grote idool er ook zo dacht. Dus Witvliet ik snap wat je doormaakt en Henri denkt er ook zo over (denk ik)

Geef een reactie

