Moederliefde

Een moreel goed aangelegde individualiteit heeft, om deze aanleg te kunnen gebruiken (Duits: betätigen), een ouderpaar nodig dat hem het meest geschikte fysieke lichaam overerft (Duits: vererbt). En hij heeft deze ouders omdat hij deze individualiteit is en geen andere. De individualiteit zoekt zelf zijn ouders uit, hoewel dan ook onder leiding van hogere wezens. Er zijn een aantal mensen die tegen dit feit uit het gezichtspunt van moederliefde bezwaar hebben. Ze zijn bang dat ze iets zouden verliezen, als het kind deze of gene eigenschap niet van de moeder erft. De juiste kennis verdiept echter zelfs het gevoel van moederliefde. Het laat zien dat het een voorgeboortelijk liefdesgevoel is, dat al voor de conceptie er was, wat het kind naar de moeder leidt. Het kind brengt al voor de geboorte de moeder liefde tegemoet; de moederliefde is de wederzijdse liefde. Zo vinden we de moederliefde, spiritueel bezien, uitgebreid tot voor de geboorte. Ze berust op wederzijdse gevoelens.

Bron: Rudolf Steiner – GA 99 – Die Theosophie des Rosenkreuzers: Die Technik des Karma – München, 31 mei 1907 (bladzijde 77-78)

Eerder geplaatst op 20 september 2016

22 gedachtes over “Moederliefde

    1. henri

      Hoe bedoel je ? Of bedoel je dit :

      Kan het zijn dat ik geincarneerd ben bij mijn moeder omdat zij moest leren mij op een goede manier mij op te voeden en ook liefdevol , iets wat helaas niet gebeurd is ? Ik vernam dat ik eigenlijk niet gewenst was en mijn moeder heeft mij ook onterfd van mijn kindsdeel … het einde was niet erg leuk met haar te beleven toch heb ik alles gedaan om een zo goed mogelijk afscheid op spiritueel niveau te berei ken ,en dit op aanraden van een spiritueel helderziende .
      Want ik heb vernomen dat in en vorig leven het een en ander gebeurd is dat niet erg ‘katholiek’ is geweest tussen mij en haar .

      1. hapeem

        Hi Leoni,
        Inderdaad er staat alleen wederzijdse gevoelens zonder kwaliteit aan duiding.

        Hi Henri,
        “Het drama van het begaafde kind” van Alice Miller handelt over deze thematiek.
        Karmisch kan het even goed zo zijn dat het “terugbetaling” is van onrecht dat haar is aan gedaan. Evenzo is het, als zij jouw “onrecht” heeft aan gedaan zal zij hier voor goed moeten maken in de toekomst.

    2. henri

      Hapeem,
      ja ik weet nu zeker wel als ik terugzie naar het verleden dat ik ook zelf dit karma/ gekozen zal hebben om er beter uit te komen en spiritualiteit in mijn leven op te kunnen nemen ,want had dit niet geweest was ik nu niet geworden wie ik ben ,en dit zonder de dingen zelf nl de problematiek van mijn moeder erbij te betrekken ,dat is iets van haarzelf zeiden de helderzienden .

  1. Beste Leonie,
    Elk kind heeft een onvoorwaardelijke liefde voor zijn ouders, zelfs vanuit het voor geboortelijk leven en dat heeft zelfs betrekking op het gezamenlijk karma. Niet liefdevolle gevoelens maken deel uit van het karma en het heeft te maken met de opvoeding

  2. hapeem

    Hier nog even een ander gezichtspunt over het kiezen van eigen ouders.

    The personalities with whom life brings you in contact in your thirties were once around you as parents or brothers and sisters or you can anticipate that in one of your next incarnations they will have this relationship with you.
    The reverse also holds good. If we think of those personalities whom we choose least of all voluntarily through forces suitable for application on the physical plane — that is to say, our parents, our brothers and sisters who were around us at the beginning of life — if we think of these personalities we shall very often find that precisely those who accompany us into life from childhood onwards were deliberately chosen by us in another incarnation to be near us while we were in the thirties. In other words, in the middle of the preceding life we ourselves chose out those who in the present life have become our parents, brothers or sisters.

    http://wn.rsarchive.org/Lectures/GA135/English/SBC1977/19120220p01.html

    1. hapeem

      Hi Arnold,
      Hier de volledige tekst van de lezing op 29-5-1907.

      We have heard that in accordance with his qualities, the human being clothes himself with an astral body. Through what is contained in this astral body he is attracted to certain human beings on the earth; through the etheric body, he is drawn to the folk and to the family in the wider sense, into which he is to be reborn. According to the way and manner in which he has developed his astral body, he is drawn to the mother; the essence, the substance, the Organisation of the astral body draws him to the mother. The ego draws him to the father. The ego was present even in ages of remote antiquity, when the soul descended for the first time from the bosom of the Godhead into an earthly body. This ego has developed through many incarnations; the ego, the “ I ,” of one human being is distinct from the ego of another and at the present stage of evolution gives rise to the force of attraction to the father. The etheric body attracts the human being to the folk, to the family; the astral body attracts him particularly to the mother; the “ I ” to the father. The whole descent to the new incarnation is guided in accordance with these principles.

      It may happen that the astral body is attracted to a mother but that the ego is not attracted to the corresponding father; in such a case the wandering continues until suitable parents are found.

      In the present phase of evolution, the “ I ” represents the element of will, the impulse of perceptivity. In the astral body lie the qualities of phantasy or imagination, of thinking. The latter qualities, therefore, are transmitted by the mother, the former by the father. The individuality who is approaching incarnation, seeks out through his unconscious forces the parents who are to provide the physical body.

      http://wn.rsarchive.org/Lectures/GA099/English/RSP1966/19070529p01.html

  3. Hapeem, mijn engels is niet slecht, toch zou ik het prettig vinden als je het nederlands zou gebruiken voor citaten etc.
    Ik weet niet hoe anderen hierover denken.

    1. hapeem

      Helaas hedvig, je zult het hier mee moeten doen. In de link staat wel vermeld uit welke GA en welke datum het citaat komt, misschien kan je dat op weg helpen.

      1. Hapeem, waarom kopieer je dan niet die tekst uit de Duitse link die eronder staat? Ik zou ook liever de reacties in het Nederlands hebben, maar als dat niet kan, dan is het originele Duits altijd nog beter dan het Engels, omdat het dan rechtstreeks uit de bron komt. Bovendien denk ik dat het voor de meeste lezers nog altijd gemakkelijker is om Duits te lezen dan Engels.

  4. Bernard

    Het oorspronkelijke ‘Steiner-Duits’ is voor veel Duitsers van deze tijd ook lastig. Anderstaligen hebben nog het geluk dat taalvaardigen kunnen hertalen, zoals Duitsers mij onlangs met enige frustratie zeiden. In Duitsland zou uitsluitend de oorspronkelijke en lastig te begrijpen tekst te verkrijgen zijn.

    1. Beste Hapeem,
      Er staat te lezen: This ego has developed through many incarnations; the ego, the “ I ,” of one human being is distinct from the ego of another and at the present stage of evolution gives rise to the force of attraction to the father.
      En de astrale aantrekkingskracht is beschreven als een dierlijke aantrekkingskracht, wat ook past binnen het astrale lichaam er staan ook leuke quotes daarover. De mannelijke vader rol wordt geassocieerd met het ik-lichaam, dus iets genuanceerder zoals jij het brengt.

  5. Besrte Hapeem,

    In feite gaat het hier om: In the present phase of evolution, the “ I ” represents the element of will, the impulse of perceptivity. In the astral body lie the qualities of phantasy or imagination, of thinking. The latter qualities, therefore, are transmitted by the mother, the former by the father. The individuality who is approaching incarnation, seeks out through his unconscious forces the parents who are to provide the physical body.

Geef een reactie

