U kunt zich wel voorstellen in wat voor een moeilijke situatie men als vertegenwoordiger van de spirituele wetenschap is

U kunt zich wel voorstellen in wat voor een moeilijke situatie men als vertegenwoordiger van de spirituele wetenschap is: Men heeft niet alleen de vertegenwoordigers van de religies tegen zich, maar men heeft ook de andere mensen, de hele filosofenwereld en degenen die op hun beurt door de filosofen aangestoken zijn, tegen zich en zo meer. Elke burgerman komt dan en zegt: Ja, jij beweert dit of dat over de geestelijke wereld; Kant heeft immers al bewezen – zo zeggen ze -, dat men daarover niets weten kan! – Dit is eigenlijk de beste alles generaliserende tegenwerping die men kan maken. Iemand kan zeggen: Ik wil hoe dan ook niets horen van wat Steiner zegt, want Kant heeft immers al bewezen dat men van dit alles niets kan weten.

Bron: Rudolf Steiner – GA 353 – Die Geschichte der Menschheit und die Weltanschauungen der Kulturvölker – Dornach, 14 mei 1924 (bladzijde 240)

Eerder geplaatst op 2 september 2016

8 gedachtes over “U kunt zich wel voorstellen in wat voor een moeilijke situatie men als vertegenwoordiger van de spirituele wetenschap is

  1. Tja, als Kant nog eens kon lezen wat Steiner schreef 1804 was Steiner nog niet geboren en wetenschappers willen graag horen wat past in hun religie (het atheïsme de nieuwe staatsreligie )

  2. Bernard

    Met het bewustzijn dat louter is ingesteld op de 3-dimensionale fysieke werkelijkheid, kunnen we ook niets weten over de niet-materiële, spirituele wereld. Dat vereist bewustzijnsontwikkeling.

    1. Beste Bernard,
      Het is zoeken naar ingangen, een van de ingangen is het geweten.Het geweten zegt iets over lessen geleerd in vorige levens dat is een ingang. Een andere ingang is liefde dat geeft een inzicht in je Karma en tegelijkertijd in vorige levens met die partner en wat je te vereffenen heb. Een bewustzijn ontwikkeling die nu steeds sterker wordt is vorige levens het is de verwachting is dat in een leven al vereffend wordt, maar ook dat wij steeds meer leren over onze vorige levens, mijn vorige leven heb ik vrij helder in beeld en ook met twee van mijn kinderen vaak zijn gevoelens (die deels niet verklaarbaar lijken) achteraf wel passen in het plaatje.
      Maar al deze zaken blijven bij jouzelf omdat ze voor andere niets betekenen.

      1. Hallo Arnold,
        Zou je wat meer kunnen vertellen over de ingang via het geweten en geleerde lessen in of uit het vorige leven. Hoe verhoudt zich gewetensvol handelen in het heden hiermee?

      2. Beste Henk,

        Het is wel zo eenvoudig als moeilijk. Bijvoorbeeld een deel van mijn vorig leven kwam van derden, maar voor mij kwam het belangrijkste deel uit een geen ordinaire droom, waar later op die dag de vertaling kwam.
        En qua geweten ga vooraf uit van het principe dat er geen misdaad (in de huidige tijd) zo groot is dat jij het niet gedaan heb (in een vroeger leven) . Dan schrijf twee of drie zaken op die je nu heel belangrijk vind wat GEEN relatie heeft met dit leven. Dan het moeilijkste, laat jezelf gaan over een van die topics/zaken, tijdens een meditatie, herhaal tijdens je meditatie het woord net zo lang tot je er beelden bij je binnen komen en als er iets komt laat het zijn gang gaan. De beelden die zich melden zijn hoogstwaarschijnlijk van een van je vorige levens.

        Dan je moeilijkste vraag “hoe verhoudt zich gewetensvol handelen in het verleden met vorige levens. Voor mij is een van de belangrijkste woorden vereffening en een totaal ander woord verlies van normbesef.
        Een voorbeeld; In een vorig laven heb ik een persoon geëxploiteerd, door hebberigheid dat hij daardoor stierf. Dit leven is hij mijn zoon en ik ontdekte dat ik niet in staat was iets van hem te lenen ik kreeg er emotionele problemen door, zo ernstig dat ik nog mijn vrouw er een verklaring voor kon vinden totdat ik later bij Daan Akkermans kwam en hij legde het zonder problemen uit, terwijl ik de beelden “weer” kon zien. Zo hebben zaken uit het verleden impact op het heden

  3. Dank voor je openhartigheid, ga hier mee aan de slag. Ook laten inwerken. Begrijp dat van je zoon. Voor mij zijn vergeving en offerskracht heel belangrijke thema’s om tot ware liefde te geraken. Offerskracht is een heel grote waarde in de geestelijke wereld, zie alleen al Christus, maar ook engelen die niet “promoveren” naar hogere rang kunnen daardoor meer bijdragen aan universele ontwikkeling.
    Het binnen laten komen van beelden ken ik ook. Wel is het soms moeilijk uit te maken hoeveel ze door mijzelf of deze tijd zijn ingevuld of gekleurd. Tot zover, er is nog zoveel mede te delen.

  4. Leonie

    Ik moet opeens aan een familielid denken die zich voornam op raad van een ander, die daar kennelijk succes mee bleek te hebben., werd aangeraden een glimlach om zijn mond te dragen en daarbij de mantra innerlijk te herhalen , ik adem in en weer uit en kom tot rust. Zo gezegd zo gedaan begroette hij zijn gezinsleden de gehele dag met een glimlach en alle welwillendheid. De dochter werd daar zo zenuwachtig en geïrriteerd door dat ze hem begon te prikkelen en ui te dagen. Manmoedig repeteerde hij daarop zijn mantra, ik adem in en kom tot rust en spijkerde zijn glimlach verbeten op zijn gezicht. De dochter pakte daarop zijn portefeuille uit zijn zak , ets wat hem heilig was, en trok er achteloos wat briefjes uit. Hij verschoot van kleur, viel al vloekende uit zijn rol. Toen was hij gelukkig weer de vader zoals hij echt was:)

    1. Grappig verhaal. Ik moet hierbij even denken aan iets wat ik jaren geleden op tv zag. Twee mannen hadden ergens ruzie over. Op zeker moment zei de ene man tegen de ander: ‘Nu moet je ophouden, anders gebeuren er andere dingen.’
      ‘O’, zei de ander toen ‘Gaan we dreigen?’
      “Nee, ik dreig helemaal niet, maar ik sla je wel je kop van je romp.’
      Dit was nu ook zo’n situatie, waarin iemand kalm wil blijven en uiteindelijk toch uit zijn rol valt.

Geef een reactie

