Strijden over meningen

Tegenwoordig vliegen de mensen elkaar nog vaak in de haren over meningen. Maar daar zal men eens mee op moeten houden, eenvoudigweg omdat ieder zijn eigen mening moet hebben.
Wanneer een boom van verschillende kanten wordt gefotografeerd, is het nog steeds dezelfde boom, maar de foto’s zien er heel verschillend uit; zo kan ook ieder mens zijn eigen mening hebben -afhankelijk van het standpunt waarop hij zich plaatst.
Wanneer hij een verstandig mens is, zal hij niet meer over meningen strijden. Hij zal echter sommige meningen gezond, en andere meningen ziek vinden. Maar over meningen strijden, dat doet de mens niet meer. Het is alsof men verschillende foto’s bekijkt en dan opmerkt: die foto’s zijn heel verschillend, deze zijn goed en die andere zijn mislukt.
–Het kan hooguit interessant zijn hoe een mens tot zijn mening komt: of een mening geestrijk tot stand komt, of dwaas, of een mening laag bij de grond is en onvruchtbaar of hoogstaand en voor de mensheid iets betekenen kan – dat kan een mens interesseren.

Bron: Rudolf Steiner – GA 337b – Soziale Ideen/Soziale Wirklichkeit/Soziale Praxis – Dornach, 16 augustus 1920 (bladzijde 62-63)

Overgenomen van de website van Renée Zeylmans – Vertaling John Hogervorst

Eerder geplaatst op 27 augustus 2016

9 gedachtes over “Strijden over meningen

    1. Haike

      Dan is mijn ervaring toch een andere. Ook als de waarheid onomstotelijk vast staat, toch willen beweren en aantonen dat dit niet waar is of niet klopt, of dat het toch nog allemaal anders inklaar zit. Maar dat de anderen de spreker maar niet begrijpen..

      1. Haike

        Dat als ik het pand verlaat waarin ik woon er meestal (niet altijd) een zwarte Porsche voor de deur staat geparkeerd, dat als ik verder in die straat loop 2 bomen passeer, geen drie of vijf maar 2. En zo kan ik nog wel ff door gaan…

    2. Het gaat hierbij niet om DE waarheid maar om Wat is waarheid.
      Ik heb de Nederlandse vertaling niet, maar onderstaande komt uit Werkingen van het karma
      Da nun aber alles das, was die Außenwelt als Maja erzeugt, nicht mitgenommen werden kann in die geistige Welt, so entzieht sich uns die geistige Welt immer mehr. Denn dort gibt es nur Wahrheit, nicht Illusion!
      M.i. is er niet een waarheid. Als ik jou waarheid laat staan naast de mijne dan hebben wij geen discussie.

      1. Haike

        Als je het zo stelt wel. Maar dat was niet wat je in eerste instantie schreef. En of dat iets met waarheid te maken heeft is voor mij nog maar een vraag. Want of ik in staat ben mijn grote waffel te houden en de ander met respect tegemoet te treden, en het geduld kan op brengen hem/haar uit te laten spreken is een innerlijke proces in mij…

        En één waarheid is er niet… Steiner heeft het volgens mij in “Hoe verkrijg ik Bewustzijn op hogere gebieden” erover dat de waarheid uit 12 delen bestaat. Pas als je het voor elkaar kan krijgen al die 12 delen bij elkaar te krijgen zul je daarachter kunnen kijken… Mijn vrije vertaling is (waarvan ik niet ga beweren dat het de waarheid is) dat je dan pas het wezenlijke waar het allemaal om draait kan gaan ervaren.

        Bij mijzelf komt altijd het beeld van het Bijenvolk naar boven; de Koningin heeft altijd 12 Bijen om haar heen, die haar verzorgen, voeden, en schoon houden. Gaat een van die Bijen uit de kring van 12 weg; wordt zij altijd en onmiddellijk vervangen vanaf de reservebank. Gebeurt dat niet, en is er maar een kring van 11 om haar heen, dan gaat het gehele volk ten onder. De ronde tafel van Arthur; er zaten 12 Ridders omheen. Een Koe die echt gewoon Koe mag zijn, legt zijn mest in 12 delen neer; een deel koolstof op 11 delen stikstof.

        Maar ja, een kleinigheidje hou je toch; ons jaar bestaat uit 12 maanden, maar de Maan voltrek zijn rondjes in 28 dagen, en 28 x 13 maakt 364 dagen, zo rekenen de Maya’s, waarbij ze het wel hebben over het feit dat een jaar 365 dagen heeft. 364 dagen, en een dag buiten de tijd zoals ze dat noemen.

        Dat er met onze tijd geknoeid is, ooit, is wel te herkennen; December is verwant aan Decimaal wat correspondeert met het getal 10, en niet met 12 of de 12e maand van het jaar.

      2. “Discussie ontstaat bij gebrek aan waarheid.” is niet van mij maar door Steiner gedaan.
        Kan me ook goed vinden in de 12 waarheden waarbij ik de link leg naar de twaalf sterrenbeelden, als beeld en als karakter eigenschappen of zoals Manfred van Doorn beschrijft levensthema’s.
        Zelf vind ik het thema van de 13e als zijnde de dissonant ook heel boeiend.12 De Harmonie en 13 als brenger van nieuw leven (verandering) denk hierbij ook aan muziek waar de dissonanten het “leuk” maken.

  1. walterhebing

    Sinds Adam en Eva al eigen meningen vormden, los van het Levensbewustzijn op aarde, is de mens zelf het onderwerp van Zijn geworden in plaats van Subject van zijn Zijn op aarde!
    Er zijn sinds Adam en Eva op aarde geleefd hebben talrijke van meningen(theorieën) in woord en/of beeld uit gedrukt, hoe we de breuk die Adam en Eva tussen de Levensgeest en de mens op aarde, veroorzaakt hebben weer herstellen kan.
    Ik weet niet hoelang het geleden is, dat Adam en Eva op aarde in het artsparadijs leefden en ze er door eigen toedoen eruit gevlucht zijn, want ze voelde zich enorm schuldig ten opzichte van de Levensgeest op aarde! Immers ze hadden elkander op een dierlijke wijze bevrucht en dat heeft gevolgen. Kaïn en Abel wisten zich geen raad met dit gegeven, gemakshalve vermoordde Kaïn Abel omdat zijn offer aan God, zogenaamd door God geaccepteerd werd en zijn offer niet.
    Tot op de dag van vandaag is dat nog zo, eigenlijk nog erger, Kaín en Abel offerde dieren om hun God gunstig te stemmen. Wat ik tijdens mijn kinderjaren al heel strijdig vond met de alomvattende Liefde van God.
    Wat te denken van het Abraham verhaal ten opzichte van Isaak, destijds was het een kwestie van erop of eronder, speelt nu nog steeds! Abortus of Kunstmatige Inseminatie! Welke geest huist tussen deze twee theorieën van mensen? Maken deze theorieën geen deel uit van onze verantwoordelijkheid voor al het leven op aarde?
    De mens kan zichzelf op allerlei manieren belichten, maar op die momenten ben je slaaf van het belichten, terwijl elk kind waar ook ter wereld geboren, gedurende zes dagen(de werkweek van God) het Ultieme Levenslicht in zich draagt en dat wereldwijd wil tonen. En dat gegeven wil de mens maar niet begrijpen, de mens is het toppunt van organisch leven op aarde, maar dreigt zich te ontwikkelen als toppunt anorganisch leven op aarde! En zelfs hun kinderen(medemens) ervoor op te voeden.
    Is het menselijk bewustzijn op aarde echt zo gedegradeerd, dat men Gods vloek over Adam en Eva gaat waarmaken? “Mens: Gij zijt uit stof ontstaan en Gij zult tot stof wederkeren! Mijns inziens is het veel erger, maar dat gegeven op aarde uit te leggen laat ik liever over aan president Trump en Kim Jong-un. Twee tegengestelde meningen op aarde, die de macht hebben om elkander ten koste van al het leven op aarde te vernietigen, terwijl het lokale menselijk bewustzijn hen een plek van levens belang op aarde biedt!
    Dit alles geschiedt, zonder mijn ervaringen op aarde en die noem ik uniek en tevens algemeen!
    Ik ben geboren als Woord van God en wordt als tegendeel ervan opgevoed!
    Tot zover
    Groetjes Walter

Geef een reactie

