Over autoriteit en opvoeding van voelen en willen

Wanneer het kind liefdevol ontwikkeld wordt doordat het steunt op de autoriteit, wanneer het kind voelen en willen leert door op anderen te steunen, de volwassenen, op de opvoeder en leraar, dan wordt op het juiste ogenblik, namelijk met de geslachtsrijpheid zijn eigen zelfstandig voelen en willen geboren. Ons voelen en willen kunnen we pas op de juiste manier ontwikkelen als we deze aan de ander, aan de mensen die voor ons als autoriteit gelden, ontwikkelen. Is er een te vroege zelfstandige ontwikkeling van de wil, dan komen namelijk ook bepaalde verborgen functies van de wil te vroeg en dat is schadelijk voor het hele leven. En tot intiemere wilsorganisaties kom je te vroeg wanneer er geprobeerd wordt, met name morele en religieuze impulsen te vroeg aan het eigen oordeel te onderwerpen.
Je kan niet anders zeggen dan dat het kind tot aan de puberteit moet leren, moreel te zijn door de invloed van morele en religieuze autoriteiten. Pas met de geslachtsrijpheid begint het ziele-geestwezen van de mens zo vrij van het lichaam te worden dat wij het aan het eigen oordeel kunnen overlaten. Wanneer je deze dingen tegenwoordig uitspreekt, krijg je vooral het vooroordeel van deze tijd tegen je. Toen ik in min of meer openbare lezingen deze zaak van het natuurlijke autoriteitsgevoel uitsprak in Duitsland, toen daar alles nog onder invloed stond van een schijnrevolutie, die geen echte revolutie geworden is, sprak men mij overal aan vanuit achtergronden die het liefst alle autoriteit zover mogelijk van kinderen vandaan wilden houden, die het liefst wilden dat het gedaan zou zijn met opvoeding en onderwijs en dat de kinderen onder elkaar op een democratische manier elkaar zouden opvoeden en aan elkaar leren. Ik moest daarop antwoorden dat kinderen dat helemaal niet willen; goed begrepen willen kinderen leiding, willen van een autoriteit houden en wat zich in hen ontwikkelt als liefde tot de autoriteit hangt met hun eigen natuur samen.

Bron: Rudolf Steiner – GA 301 – Die Erneuerung der pädagogisch-didaktischen Kunst durch Geisteswissenschaft – Bazel, 4 mei 1920 (bladzijde 148-149)

Vertaling: Pieter Witvliet. Voor zijn vertaling van de gehele voordracht zie: VRIJESCHOOL – PEDAGOGISCH-DIDACTISCHE ACHTERGRONDEN

Advertenties

8 gedachtes over “Over autoriteit en opvoeding van voelen en willen

  1. Kinderen, krijgen via de menselijke energie van de ouders al morele en voelen en willen al met de paplepel al voorgedaan ( wat ouders zich meestal niet realiseren) dus die doen het voorwerk.
    Hier wordt duidelijk aangegeven dat vanaf de puberteit een definitieve eigen ontwikkeling gebeurd. Dat loopt dan samen met de definitieve vorming van het astraal lichaam

  2. Haike

    Uit het citaat:

    “Is er een te vroege zelfstandige ontwikkeling van de wil, dan komen namelijk ook bepaalde verborgen functies van de wil te vroeg en dat is schadelijk voor het hele leven.”

    Wat zijn die verborgen functies?

    1. Aanvankelijk dacht ik dat hij met ‘verborgen functies van de wil’ bedoelt ‘verkeerde wilsimpulsen’, maar hij voegt eraan toe ‘te vroeg’, dus het hoeven niet perse verkeerde wilsimpulsen te zijn. Ik kom er niet uit.

      1. Te vroeg m.i. duidt op te vroeg bewust worden voor dat het gepast is. Hierdoor schiet de bewustwording door in het on/onderbewuste. Denk hierbij aan Lucifer.
        Extreem geval is kindermisbruik op welke manier dan ook, hiermee bedoel ik niet alleen seksueel. In deze context raad ik Alice Miller aan. Het drama van het begaafde kind.
        Ook kinderarbeid valt hier onder.
        En uit directe eigen omgeving, “over” enthousiaste kinderen worden als ADHD bestempeld om dat wij bij wijze van spreken “op sterven na dood zijn”

  3. walterhebing

    Als liefde je uitnodigt hem te volgen alhoewel zijn wegen moeilijk en steil zijn, en als zijn vleugels je omgeven, dan buig je je voor hem.
    Het zwaard dat verstopt zit onder zijn kleren kan je verwonden, en als hij spreekt geloof je hem, alhoewel zijn stem je dromen kan vernietigen zoals de Noordenwind de tuin in een woestijn kan veranderen
    Want zoals de liefde je kroont zo zal de liefde je kruisigen. De liefde is voor je groei maar ook om je te kortwieken.
    Zelfs als hij opstijgt en je teerste takken die in de zon trillen streelt, zo zal hij ook naar je wortels gaan en ze heen en weer schudden terwijl je je vastklemt aan de aarde.
    Hij kneedt je tot je zacht bent en dan neemt hij je mee naar zijn heilig vuur, zodat je gewijd brood mag worden voor het heilige feest van God.
    Al deze dingen zullen de liefde je aandoen zodat je de geheimen van je hart leert kennen, en in die kennis een deel van het hart van het leven kunt worden.
    Wat is een liefdevolle ontwikkeling voor ’n kind, ’n puber of ’n volwassen? Gibran Kahlil heeft daar toch wel een heel andere opvatting over dan Rudolf Steiner. Gibran laat alles onder zon gelijktijdig met ons meevibreren, Steiner laat alles boven de zon in de loop der tijden mee vibreren in de ontwikkeling van de mens, los van de vorm van de mens op aarde.
    Voor welke autoriteit zou u kiezen? Ik ben opgegroeid in een Katholiek dorp, met één Protestants gezin en één Heiden(mijn Vader) aan het hoofd van ons katholiek gezin. Dus genoeg stof om de liefde, in mijn directe en later op de gehele aarde te onderzoeken op inhoud.
    In wezen ’n omgekeerde wereld, want niet ik als kind zou naar de inhoud van het woord “Liefde” in mijn omgeving en later op aarde behoeven te zoeken.
    Ik heb nooit begrepen dat mijn moeder de knopen van de leger-uniforms van mijn oudere broers vol overgave poetste en zal dat ook nooit begrijpen, want Adam en Eva konden hun kinderen al niet opvoeden in Liefde, laat staan dat wij onze kinderen liefdevol kunnen opvoeden kinderen kunnen niet liefdevol worden opgevoed! Ze zijn immers de toppunten van de manifestaties van Liefde op aarde.
    En van dat gegeven hebben autoriteiten op aarde sinds Adam en Eva op aarde geleefd hebben, geen kaas gegeten. Niet het kind steunt op een autoriteit, maar een autoriteit op ’n kind, dat was bij Adam en Eva al zo, de komst van Jezus op aarde bij Herodus, enz. enz. de Geest van het Woord probeert met “liefde” beslag te leggen op de inhoud van het Woord: “Liefde” Terwijl elk kind, volgens Jezus, waar ook ter wereld geboren, gedurende zes dagen het toppunt ervan is en dat was tweeduizend jaar geleden! Jezus geboorte was al niet welkom in het Koninkrijk van Herodus, laat staan onze kinderen op aarde!!!
    Ik zeg nu steeds vaker, er is nog steeds geen mens op aarde, ’n mens die geschapen is naar Godsbeeld en gelijkenis en zich als een rentmeester over het leven op aarde gedraagt.De mens die zich sinds Adam en Eva ontwikkeld heeft tot ’n onderdeeltje van het leven op aarde, in plaats zichzelf net als de God verantwoordelijk te voelen voor al de manifestaties van leven op aarde.
    Gibran plaatst het eeuwige in ’n moment op aarde en Rudolf doet het omgekeerde, plaatst ’n moment in ’n kader van eeuwig leven. Volgens mij komt Gibran, ons menselijk zijn op aarde meer tegemoet dan Rudolf, echter beide haken niet in op de essentie van het menselijk bewustzijn van Jezus!
    Jammer maar waar!
    Tot zover!
    Vriendelijke groet
    Walter Hebing

    1. Beste Haike,

      met functies wordt vanuit het astraal lichaam de zaak bekekn

      “Het fysieke lichaam is een ruimtelijk lichaam: waar U bent kan ik niet zijn met mijn fysieke lichaam.
      Het etherlichaam is een structuur, die de tijd in zich heeft ingebouwd. Een tijdslichaam.
      Dat is het Astraallichaam niet. Het is niet ruimtelijk en het is niet tijdsgebonden.”

      https://sites.google.com/site/helendleren/home/inhoudsopgaven/pedagogische-achtergrond/wat-is-helend-opvoeden/de-vier-wezensdelen-nader-bekeken/het-astraallichaam

      In principe is het astraal lichaam de kern van het voelen en de beweging, maar het is nog niet klaar voor de puberteit en in deze omgevig die niet tijdsgebonden is en vooral niet ruimtelijk
      Kenmerken van de wil als onderdeel van het straallichaam zijn;
      . focussen
      2. eigen stmming sturen (van negatief naar positief)
      3. zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen
      4. vooruit plannen en probleemoplossend vermogen
      5. zelfdiscipline

      https://sites.google.com/site/helendleren/home/inhoudsopgaven/pedagogische-achtergrond/wat-is-helend-opvoeden/b-de-drieledige-mensbeeld/de-opvoeding-van-de-wil

    1. Sorry correctie het is voordracht 8 vanaf blz 126 overgaand in de negende voordracht.
      Citaat blz 132.
      “Je moet de mogelijkheid zien te vinden om de jeugd geloof aan datgene bij te brengen wat je zelf volgens jouw inzicht voor waar houdt. En dat betekende iets heiligs voor je: de jeugd geloof bijbrengen.”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s