Alles wat een mens ziek maken kan, kan hem ook genezen

Het opmerkelijke is: Alles wat een mens ziek maken of zelfs doden kan, kan hem ook genezen. En dat is de grote verantwoordelijkheid die men bij de bereiding van geneesmiddelen heeft, omdat er geen goede geneesmiddelen bestaan, die niet, indien ze onjuist worden gebruikt, dezelfde ziekten kunnen teweegbrengen als men ermee kan genezen.

Bron: Rudolf Steiner – GA 351 – Mensch und Welt/Das Wirken des Geistes in der Natur/Über das Wesen der Bienen – Dornach, 12 december 1923 (bladzijde 216)

Eerder geplaatst op 2 augustus 2016

10 gedachtes over “Alles wat een mens ziek maken kan, kan hem ook genezen

    1. Haike

      Maar bij die hoge verdunningen wordt gezegd die juist niet te nemen omdat die dan buiten het bewustzijn om werken. Daar schijnt nogal wat te doen over geweest te zijn, of misschien nog wel steeds.

      Ik weet ook dat Michaela Glöckner destijds hoofd van de medische sectie heeft gezegd dat daar nog eens goed naar gekeken moet worden en / of dat destijds wel goed genotuleerd is, of dat Steiner daar nog iets anders heeft bedoeld.

    1. Haike

      Goeie vraag.

      Ik weet alleen dat Ita Wegman zijn behandelde arts was, en dat Steiner aan zijn vrouw (Marie) schrijft dat de behandelingen uiterst pijnlijk zijn, maar dat hij er wel baat bij heeft. Nou weet ik niet meer door welk een ziekte hij getroffen was, maar had de Homeopathie daar 100 jaar geleden al een antwoord op, of was ze nog niet zo ver, of stond Ita Wegman een andere weg voor ogen?

    2. Hij bedoelt volgens mij dat men niet zomaar aan iedereen met dezelfde ziekte hetzelfde medicijn kan geven. Het komt aan op een juist gebruik en op de individuele benadering van de zieke. Dat wil echter niet zeggen dat een mens dan helemaal niet ziek kan worden.

  1. walterhebing

    “Alles wat een mens ziek maken kan, kan hem ook genezen” Dit is een stelling met een waarheid als een koe! Toch is het niet de werkelijkheid. In wezen is de mens, sinds Adam en Eva op aarde geleefd hebben nog steeds ziek. De gezondheid van Adam en Eva viel toen nog samen met de gezondheid van alle levensvormen, van mineraal tot dier op aarde.
    Totdat Adam en/of Eva, een eigen voorstelling over het leven, los van het leven op aarde maakte.
    In den Bijbel wordt het Eva aangerekend, dat ze Adam ertoe verleid had van de boom der kennis van Goed en Kwaad te eten. Ik denk dat het andersom is, maar dat maakt niet zoveel uit voor ons huidige zijn op aarde!
    Ik leef nu meer dan zeventig jaar op aarde en kijk voortdurend om me heen om een gezonde mens te mogen ontmoeten. Die ontmoet je niet, tenzij je ’n kind jonger dan zes dagen op je schoot mag nemen en ik heb menige Baby’s uit verschillende werelddelen op schoot gehad, zelfs uren toevertrouwd gekregen, pas dan besef je hoe ziek de mensheid is!
    Adam en Eva zijn het nog steeds niet met elkander eens en het onzijdige(alles wat leeft op aarde) is er nog steeds de dupe van, Kaïn en Abel waren de eerste kinderen die opgevoed werden in de kennis tussen Goed en Kwaad, tenminste zo heb ik het als kind zijnde geleerd! Als ik terug kijk op mijn jeugd is er geen verschil tussen goed en kwaad voor de mens op aarde, wat toen goed was, is slecht(kwaad) voor het nu.
    Echter de mens is naar het beeld van God en zijn gelijkenis geschapen en daar denk ik even aan als ik ’n baby van jonger dan zes dagen, even op mijn schoot mag houden. Twee weken geleden mijn eerste kleinkind en drie weken geleden ’n baby van asielzoekers uit Eritrea!
    En zie en voel de baby’s samensmelten met mijn hart, maar weet dat sinds Adam en Eva op aarde geleefd hebben, er geen plaats is voor het leven vanuit het Hart! En Jezus, noch Steiner, zijn erin geslaagd om Het Woord, vanwaaruit iets en/of alles vlees(vorm) wordt te introduceren in het menselijk bewustzijn ten opzichte welke baby dan ook op aarde.
    Sterker nog! Elke baby, waar ook ter wereld geboren, is gedurende zes dagen intermediair tussen Leven en Dood! En tevens vertegenwoordiger van eeuwig leven op aarde! Ik heb altijd veel kritiek op de organisatie van ons onderwijs gehad en nog steeds heb. Een kennis van mij vroeg: Walter, je hebt zoveel kritiek op het onderwijs, waarom werk je er na vijfentwintig nog?
    Ik antwoordde dan: Om mijn cursisten te leren alles wat de mensheid op aarde heeft opgebouwd, op een verantwoorde wijze te leren slopen, want zowat alles wat de mens op aarde heeft verwezenlijkt, strookt niet met de gedachtekern(God), waarvan de mens het evenbeeld van is!
    Een pil ter voorkoming van een nieuw bewustzijn(kind) op aarde, is al een aanslag op ons bewustzijn op aarde.
    Hoe ziek is de mensheid?
    Tot zover
    Groetjes Walter

    1. Haike

      Hoe ziek is de mensheid?

      Nou ik ben er een van die mensheid… En ik heb met kanker te maken, maar dat heeft me hele waardevolle inzichten gebracht. En jij? Jij bent ook een van die mensheid…

  2. Beste Haike,
    Walter gaat niet in discussie, tenminste ik heb dat nog niet gezien, maar ik ben ook een deel van e mensheid maar ik zie de wereld anders dan de doorsnee kanker is een traumatische ervaring een behandeling is beschreven door dr Geert Hamer maar die is inmiddels monddood gemaakt en ik zit met hoge bloeddruk, heb vorig jaar daar twee hersenbloedingen gehad, ik heb me moeten overgeven aan pillen

Geef een reactie

