Wat onze chaos veroorzaakt heeft, is dat we in abstracties, in werkelijkheidsvreemde ideeën leven

Dit is het wat we vóór alles nodig hebben: concreet in de werkelijkheid indringende begrippen. Ik heb het vaak gezegd, wat ons ontbreekt, wat onze chaos veroorzaakt heeft, is dat we in abstracties, in werkelijkheidsvreemde ideeën leven. Hoe zouden we niet in werkelijkheidsvreemde ideeën leven, als we ten opzichte van het ene deel van de werkelijkheid tegenwoordig zo vreemd staan dat we het helemaal niet erkennen, namelijk de geest, het geestelijke deel van de werkelijkheid. Van de realiteit zal men pas dan een begrip hebben, als men de geest in zijn leven en werken erkent.

Bron: Rudolf Steiner – GA 176 – Menschliche und menschheitliche Entwicklungswahrheiten – Berlijn, 3 juli 1917 (bladzijde 121)

Zie ook: Werkelijkheidsvreemd denken

Eerder geplaatst op 30 juni 2016

4 gedachtes over “Wat onze chaos veroorzaakt heeft, is dat we in abstracties, in werkelijkheidsvreemde ideeën leven

  1. henri

    R Steiner sloeg de spijker op de kop door de melding dat de gehele geschiedenis der aarde ,zoals die in de huidige tijd met het materialisme (= leven in abstracties , in onwerkelijkheid) is doorzeefd en wordt weergegeven, gewoon een ‘fable convenue’ is !Lleugens en nog eens leugens ,daar komt het op neer .

  2. walterhebing

    Theo Verwijst antwoordde vorig jaar op mijn reactie.
    Walter,
    Je beweert hier dat Steiner niet eerlijk is naar de mensen om hem heen.
    Dat kun je op geen enkele manier waarmaken.
    Lees bijvoorbeeld “De opvoeding van het kind in het licht van de antroposofie” en laat dan zien hoe volgens jouw mening Steiner alles voor eigen voordeel heeft gebruikt.
    Ik denk niet dat je mij kunt overtuigen.
    Ik evalueer per dag, dus Theo, mijn verontschuldiging voor deze pas na ’n jaar latere reactie.
    Beste Theo ik heb Steiner in mijn reactie niet van oneerlijkheid beticht, maar ik vind deze zin: Van de realiteit zal men pas dan een begrip hebben, als men de geest in zijn leven en werken erkent.” wezensvreemd. Ik heb ook aangegeven dat wanneer de mens(vervat in Adam en Eva) zich in overeenstemming met de Levensgeest hadden blijven gedragen, hadden ze: Ten eerste geen kinderen gehad, ten tweede nooit behoeven te werken om zichzelf in leven te houden, ten derde geen kinderen behoeven op te voeden, want dat doet het leven per dag op aarde!
    Ik schrijf de realiteit zoals ik deze tijdens mijn leven op aarde beleefd heb en ben nu aan het nalezen hoe deze in de geschriften opgetekend zijn, waar voordien het beleden woord van mijn omgeving mijn realiteit op aarde bepaalde, wil ik mezelf alsnog dusdanig naar de woorden van Jezus actualiseren, zoals ’n kind jonger dan zes dagen, waar ook op aarde geboren, het leven op aarde ervaart! Een uitspraak van Jezus al meer dan tweeduizend jaar geleden, maar nu actueler dan ooit in de vorm van vruchtwater punctie! Waar het voordat Jezus op aarde geboren werd, de Astrologen waren die Herodus op scherp zette om zijn Rijk voor een Nieuwe Koning te behoeden is het nu het vruchtwater, iets veel concreter.
    De vraag is? Was de maatregel die Herodus nam en de maatregel die de mens nu neemt, ten opzichte van ’n nieuwe vrucht der mensheid realistisch?
    In mijn beleving is ieder lichaam van ’n mens onderworpen aan het beleden woord(ofwel uiterlijk ofwel innerlijk), ik ervaar steeds meer angst tussen mensen en die kan 355.000 keer per dag ten opzichte van het kosmisch gebeuren ingelost worden, door er open over te communiceren met de minste van je broeders op aarde zei Jezus en in Genesis(God) met het geringste van mijn Schepping.
    Mijn broer is veertig jaar geleden naar Tenerife geëmigreerd, zijn kinderen leren dat Piet Hein de grootste schurk was en mijn kinderen leren op school dat zijn daden groot waren.
    Steiner is in dit citaat zo eerlijk als goud, maar dat zegt alles over zijn leven op aarde! Hij doorleefde zijn leven op aarde niet, maar bleef het door woorden beschouwen. Een soort leven wat onze westerse jeugd nu leidt, door de vensters van hun ouderlijke woning en de gebouwen er omheen, de vensters van de auto, die van de computer, I-pad en telefoon!
    Steiner plakt mijn aanwezigheid op aarde, net als mijn moeder dat destijds deed aan ’n beleden woord en ik heb het leven met mijn zoon op aarde dusdanig gedeeld, dat ik nu wel een beroep op mijn overleden moeder en zoon mijn mag doen, om via deze site, zowel recht te doen aan het leven van Jezus, Steiner, Ridzerd en alle die nog in onschuld handelen ten behoeve van het leven op aarde.
    Laat het duidelijk zijn: “Kinderen zijn een geschenk van God” En zoals Gibran Kahlil het ten tijde van Rudolf Steiner het al verwoordde:
    Je kinderen zijn je kinderen niet.
    Zij zijn de zonen en dochters van ’s levens hunkering naar zichzelf.
    Zij komen door je, maar zijn niet van je,
    en hoewel ze bij je zijn, behoren ze je niet toe.

    Je mag hen je liefde geven, maar niet je gedachten,
    Want zij hebben hun eigen gedachten.
    Je mag hun lichamen huisvesten,maar niet hun zielen,
    want hun zielen toeven in het huis van morgen dat je niet bezoeken kunt,
    zelf niet in je dromen.

    Je mag proberen gelijk hun te worden,
    maar tracht niet hen aan jou gelijk te maken.
    Want het leven gaat niet terug, noch blijft het dralen bij gisteren.
    Jullie zijn de bogen, waarmee je kinderen als levende pijlen
    worden weggeschoten.

    De boogschutter ziet het doel op de weg van het oneindige,
    en hij buigt je met zijn kracht opdat zijn pijlen
    snel en ver zullen gaan.
    Laat het gebogen worden door de hand van de boogschutter
    een vreugde voor je zijn;
    Want zoals hij de vliegende pijl liefhebt,
    zo mint hij ook de boog die standvastig is.

    Mijn geest verwoordde het zes jaar geleden zo, de dag biedt meer dan de mens vermag, in dat kader kan geen mens ’n kind opvoeden, want er worden per dag 355.000 kinderen per dag op aarde geboren, dan kan toch geen enkele mens de pretentie hebben, al deze kinderen te kunnen opvoeden! Ik zou zeggen mens sta stil bij hetgeen wat het leven op aarde biedt, zowel geestelijk als fysiek, wat een armoede zowel geestelijk als fysiek in de omgeving van een kind jonger dan zes dagen. Hoe groot moet de armoede wel niet zijn bij mensen, die ’n kind willen opvoeden?
    Elke mens/kind wordt als toppunt van alles wat op aarde leeft geboren, dat het kind niet als dusdanig op aarde ontvangen wordt, is een dwaling van de geest van de mens en kan binnen één seconde ongedaan gemaakt worden, Steiner trekt er tijdperken voor open, terwijl elk lichaam van de mens ’n tempel van de Levensgeest is, menen vele geesten deze lichamen te mogen gebruiken om er hun eigen geest erin te mogen planten.
    Tot zover
    Groetjes Walter.

  3. Mooie woorden haal je aan van Kahlil Gibran. Ik raad je opnieuw aan om “de opvoeding van het kind in het licht van de antroposofie” van Steiner te lezen. Het is maar een dun boekje van volgens mij nog geen honderd bladzijden. Het heeft mijn kijk op opvoeden totaal veranderd…

Geef een reactie

