Wat voor de één heilzaam is, kan voor de ander schadelijk en ziekmakend zijn

Er zal ook nu, zoals al eens eerder bij een soortgelijke gelegenheid, aan een oud gezegde herinnerd worden, dat menigeen invalt, als er over gezondheid en ziekte gesproken wordt, het gezegde: Er zijn veel ziekten, maar slechts één gezondheid! – Deze uitspraak lijkt in feite zo vanzelfsprekend als het maar kan, en toch is het een vergissing, een grote vergissing, want er is niet een enkele gezondheid, maar zo veel gezondheden als er mensen zijn.

Dat is wat we nauwlettend in onze gedachten opnemen moeten, als we de vragen over gezondheid en ziekte in het juiste licht willen zien. We moeten in onze gezindheid opnemen, dat ieder mens anders aangelegd is dan de andere, en dat wat voor de één heilzaam is voor de ander schadelijk en ziekmakend kan zijn. Dat hangt geheel af van de individuele gesteldheid.

Bron: Rudolf Steiner – GA 57 – Wo und wie findet man den Geist? – Berlijn, 14 januari 1909 (bladzijde 186-187)

Zie ook: Er zijn zoveel gezondheden als er mensen zijn

Eerder geplaatst op 15 juni 2016

10 gedachtes over “Wat voor de één heilzaam is, kan voor de ander schadelijk en ziekmakend zijn

  1. Haike

    Het toont maar weer eens aan dat mensen niet gelijk zijn..
    Waar we wél allemaal gelijk in zijn, is dat we allemaal anders zijn..

    En voor ik de hele wereld over me heen krijg die beweren dat nu eindelijk de aap uit de mouw komt, en ik discrimineer, en dat antroposofen zich blijkbaar beter zijn/voelen dan de rest van de mensen op deze wereld, Nee!!!

    Mensen zijn niet gelijk!!
    Mensen hebben wel allemaal zonder enige uitzondering gelijke rechten!!

    Ik gun iedereen een dak boven zijn hoofd, en een bed waarin hij/zij ook nog eens droog in kan slapen. En iedereen moet eten; een vluchteling, een werkeloze, een bankdirecteur, een arts, enz, daarin verschillen we dus niet.

    Die gelijke rechten gun ik al die mensen, of ze nou Chinees, Indiaan, Eskimo, Europeaan, Fries, Hollander, of Limburger zijn, of zichzelf antroposoof noemen.

  2. henri

    Alleen de materialist reguliere /wetenschap ziet een mens als massaprodukt : massavacaccinatie is het bewijs ! allen zijn gelijk .

    1. Haike

      Er is ook een (onbewuste) tegenbeweging: Dat zie je massaal op het internet; Het is Mijnoverheid, mijnzus, en mijnzo… als je ergens wilt inloggen. Aan de andere kant hebben we het ook over hetOnze Vader. Verder kom ik ook de tekst tegen: Daar waar er twee of meer handelen uit mijn naam… dus ik denk dat het nog een stuk genuanceerder en ingewikkelder ligt dan te zeggen dat de wetenschap de mens als massaproduct ziet, waarbij ik niet wil ontkennen dat we daar misschien wel hard naar op weg zijn..

  3. Beste Haike,

    Dit onderwerp gaat inderdaad mensen zijn niet gelijk, al is het maar in hun eigen geest. Maar ook in de realiteit hebben mensen niet dezelfde rechten. Waar komen die mensenrechten vandaan en wie zal ze honoreren is een relevante vraag.

    1. Haike

      Sorry Arnold maar ik vind het een dooddoener waar je nu mee komt.

      Ik ben niet zo naïef dat als ik rond kijk in de wereld waarin de zon haar licht zend, ik niet kan zien wat wel en wat niet reëel is. Dat van grote groepen mensen hun basisbehoeften niet erkend worden terwijl dat in mijn ogen gewoon een vanzelfsprekendheid zou moeten zijn, is me bekend, en ontgaat me niet, ik heb 6 jaar lang me als vrijwilliger ingezet om daar mijn kleine steentje aan bij te mogen dragen opdat het een ietse-pietsie beter mocht worden, en zit niet in een Ivoren-toren.

      1. Beste Haike,

        Ik zeg niet dat je in een Ivoren toren zit, maar de media schetst andere realiteiten. Ik zeg het wat platvloerser dan Henri, maar de door de Engelsen en Franse gecreëerde Mensenrechten, die absoluut geen Universele rechten zijn hebben een politiek doel en niets anders

      2. Haike

        Ja Arnold en dat is me allemaal bekend, dus ik het herhaal het nog maar eens: Ik zit niet op een Ivoren-toren.

  4. henri

    Er zijn drie ideeën die door het groepegoisme van de broederschappen van het Westen in het materialistische vaarwaer worden getrokken :
    God wordt vertaald door het geheim van het goud . Deugd noemt me in dezelfde school geen deugd ,maar ‘gezondheid’ . En tenslotte ,wordt het probleem van de onsterfelijkheid in die kringen eenvoudigweg als ‘levensverlenging’ benoemd .
    En deze drie concrete ideeën : Goud , gezondheid en levensverlenging ,worden gemanipuleerd en in groepegoïstoïsch verband misbruikt , en zijn de grote problemen van het vijfde na-Atlantische tijdperk . Men zal gebruik maken van de kosmische constellaties en krachten vanuit de kosmos benutten om deze manipulaties te verwerkelijken .
    Lees over dit alles in het boekje : GA 178 “Wederkomst en weerstand , Christus in het etherische ”

  5. walterhebing

    De mens is naar Godsbeeld en gelijkenis geschapen(geboren) en binnen zes dagen moet elk menselijk/Goddelijk schepsel kiezen tussen: “Het mannelijke, het vrouwelijke of het onzijdige” op aarde. Hij/zij kan zijn/haar vonkje van de Goddelijke Heilige Drie-eenheid(rechterhersenhelft, linkerhersenhelft en lichaam) niet behouden, want de mens(Adam en Eva) heeft deze Heilige Drie-Eenheidsvonk aan het onzijdige(kinderen) op aarde uitbesteed!
    Tot op de dag van vandaag is er op aarde nog geen enkele vordering gemaakt om de Goddelijke Vonk in onszelf man/vrouw met de Onzijdigheid God(Kinderen,natuur en toekomst/eeuwigheid) bewust met het leven(nu) op aarde te verbinden.
    Wat voor het mannelijke op aarde gezond is, hoeft voor het vrouwelijke op aarde niet gezond te zijn en zelfs gif voor het onzijdige op aarde zijn.
    Deze uiting van mij, op deze pagina beschikbaar gesteld, door Ridzerd, is nu geboren en opgetekend en zal ons hopelijk wat meer inzicht geven in hetgeen we in Nederland door middel van kinderen aan het ondernemen zijn!
    In feite wijkt deze onderneming niet veel af van hetgeen wat Adam en Eva destijds ondernamen om hun zonen(Kaïn en Abel) dusdanig op te voeden, opdat zij, in staat zouden zijn hun verloren contact met God(de Heilige Drie-eenheid) zouden kunnen herstellen. En Kaín overleefde deze opvoeding! Dankzij wat? Hij vermoorde zijn broer, die veel te openhartig was, zoals zowat alle klokkenluiders na Abel tot op de dag van vandaag op aarde ondergaan!
    De mens is als Godsbeeld en gelijkenis op aarde geschapen, dan kan het toch niet zo zijn dat ik in een land geboren wordt, waar een of andere Pias van ’n geloof of ’n Pias van materie mijn ervaring op aarde dusdanig kan kneden dat ik meer in hun dan in mijn moeder geloof!
    Ik geloof dusdanig in mijn Moeder en Vader, dat ze hun samen leven op aarde, net zo moeilijk beleefd hebben als ik, alleen op aarde.
    Wat voor de oorsprong van de mens goed was, is nog steeds goed! Alleen de omweg die mens sinds Adam en Eva aan het maken is om in het Goddelijke aanwezig te mogen zijn, druist rechtstreeks in tegen mijn beleving op aarde. Jezus heeft er talrijke hinten voor gegeven en dan schrijft Rudolf Steiner dit citaat! Een ontkenning van de Goddelijke Vonk in iedere mens al eeuwig aanwezig, met andere woorden: Er is maar één leven op aarde en dat is de Heilige Drie-eenheid! Het bewustzijn ervan is te beïnvloeden, maar de inhoud ervan niet.
    De mens weet zich nog steeds geen raad met zijn medemens op aarde, zelfs met zijn eigen kinderen(mongooltjes) niet!
    Steiner ziet zichzelf als onderdeel van een tijdperk zonder beleving op aarde, ik ervaar mezelf als onderdeel van elke minuut op aarde, maar wel op aarde als een geheel met 355000 baby’s die per dag op aarde geboren worden, het woord is al gehoord voordat het in de hersenen vorm kreeg! Matheus 6.
    Groetjes Walter

Geef een reactie

