Als een middel tegen egoïsme – dat zo sterk kan optreden, dat men daardoor een grote onrust (Duits: Beunruhigung) ervaart – is aan te bevelen het lezen en op ons laten inwerken van het Onze Vader of de Bergrede of het begin van het Evangelie van Johannes. Dit zal ons bij gelegenheid (Duits: Zeitweise) rust geven. Ook wat ons in deze dagen als het “Vijfde Evangelie” werd gegeven, is doeltreffend om een verdere toename van egoïsme te voorkomen.
Bron: Rudolf Steiner – GA 266c – Aus den Inhalten der esoterischen Stunden-Band III – Bergen, 11 oktober 1913 (bladzijde 182)
Eerder geplaatst op 24 mei 2016
Het vijfde evangelie, wat bedoelt Steiner daarmee en waar vind ik dat.
Alvast dank voor de reaktie(s).
Hedvig, Steiner heeft hierover in verschillende plaatsen voordrachten gehouden. Die zijn gebundeld in GA 148. http://fvn-archiv.net/PDF/GA/GA148.pdf
Ik heb ook een boekje, getiteld: ‘Bijzonderheden over het leven van Jezus.’ Daarin staan vijf vertaalde voordrachten, die hij heeft gehouden in Oslo in 1913. Maar dit boekje is van 1981. Ik weet niet of het opnieuw gedrukt is en of het dan nog dezelfde titel heeft.
Ridzerd ,
dit is wel herdrukt en te krijgen
Ik heb ook het oude boekje van 1984
Ok, Henri, bedankt.
In het Vijfde evangelie staat ook het ‘ omgekeerde Onze Vader’ of het macroscopische Onze Vader . Jezus Christus ervaarde nadat hij op het heidense offeraltaar had gelegen , dat de mens terug de weg naar Boven diende te zoeken omdat hij teveel in het fysieke lichaam was geraakt en bijgevolg ‘in het dagelijkse brood leefde’ ,ttz ‘gescheiden van de hemelen’ en aldus werd gedreven naar egoïsme .Hij kreeg door middel van de stem van de Bath Kol de oude bewoordingen door van het Onze Vader ,en dat hij die moest omkeren zodat de laatste zin “Gij Vaderen in de hemelen ‘ werd : Onze vader die in de hemelen zijt’ enzovoort … en zo ontstond het nieuwe mysteriegebed van het Onze Vader.
De middelste zin is hier belangrijk , het aardegebonden zijn aan het brood
Het “macroscopische Onze Vader ” luidt :
” Alom heersen de boze machten,
getuigen van het zich losmakende Ik,
door anderen veroorzaakte zelfheidsschuld,
beleefd in het dagelijkse brood ,
waarin niet heerst de hemelsche wil ,
toen de mens zich afscheidde van Uw rijk,
en vergat te aanbidden Uw naam ,
Gij Vaderen in de hemelen .”
En wanner spreek je als mens dit uit, of gebruik je dit? Want ik kan me voorstellen dat je dit niet te pas of te onpas kan inzetten zonder dat het (negatieve) consequentie’s heeft?
Vermoedelijk maakt het niet veel uit wanneer je het uitspreekt, Het hoeft volgens mij ook niet te spreken, het kan ook in gedachten.
Ik ken het van buiten , en zeg te soms eens op …en het is niet goed of slecht volgens mij als je weet waar het over gaat want het krijgen van het IK bracht alsook het boze met zich mee , maar het was de oude weg hoe de goden zich een weg naar beneden baanden van de geest naar de aarde , en Jezus Christus zag dat die weg niets meer uithaalde omdat de mensen al te zeer aan de aardematerie verbonden waren .
OK.
Dank jullie wel.
Het “macroscopische Onze Vader ‘ moet zijn : ‘ het macrokosmische Onze Vader’ .
Hartelijk dank allemaal.