De waarheid moet “eenvoudig” zijn

Iedereen die slechts een beetje geleerd heeft hoe de dingen mechanisch samenwerken, zal toegeven een uurwerk niet te begrijpen zonder de samenhang van de radertjes te bekijken. Over de mens echter praat iedereen zonder een dergelijke eis te stellen, en iedereen gelooft ook over het hoogste wezen van de mens te kunnen praten, en hij beroept zich dan heel vaak op de uitspraak: Ja, de waarheid moet “eenvoudig” zijn -, en dan komt hij met het verwijt aan de geesteswetenschap dat er altijd in bestaat, dat de geesteswetenschap toch veel te gecompliceerd is.

Het menselijk verlangen mag er weliswaar naar uitgaan om in vijf minuten of misschien in helemaal geen tijd te verwerven wat voor de kennis van het hoogste wezen van de mens nodig is. Maar de mens is nu eenmaal een gecompliceerd wezen. Juist daarin bestaat zijn grootte in de wereld dat hij een gecompliceerd wezen is, en men moet de neiging tot gemakzucht in de kennis overwinnen, als men werkelijk in het wezen van de mens wil doordringen.

Bron: Rudolf Steiner – GA 181 – Erdensterben und Weltenleben – Berlijn, 29 januari 1918 (bladzijde 42)

3 gedachtes over “De waarheid moet “eenvoudig” zijn

  1. Beste John,
    ‘Mijn ervaring van de antroposofie is dat dit vooral christenen zijn die de antroposofie voor hun wil laten werken. Dat is de reden dat ik reageer op Rudolf Steiner en zolang de antroposofie zich laat ringeloren moet ik niets van hun hebben
    De waarheid is niet eenvoudig en veel hangt af van de vraag

  2. walterhebing

    De waarheid is heel simpel, zet elke pasgeborenen, waar ook te wereld gedurende zes dagen centraal, immers na zes dagen werken de hersenhelften niet meer samen zoals het bij de androgyne mens zou moeten zijn. Waarbij het mannelijke en het vrouwelijke samenvalt met het onzijdige lichaam, in het lichaam van de pasgeborenen woont nog de Heilige Geest, de Heilige drie-eenheid van het mannelijke, het vrouwelijke en het onzijdige leven van geheel de aarde en de kosmos.
    En dit gebeuren valt niet in woorden of beelden uit te drukken, ik kan evenwel een indruk geven hoe ik erover denk, vandaag de simpelste. Ik kan me niet indenken dat God zoveel kopieën(kinderen) van zichzelf ter beschikking van de menselijke geest(opvoeding) schenkt, er moet ook iets fundamenteels in de mensheid aanwezig zijn, wat nog echt een verbinding met de natuur om zich heen heeft, ik denk aan iedere vrouw, die het huis, waarin ze met haar man gaat wonen, vol stouwt met planten en/of dieren. Dit om zich toch nog een beetje thuis te voelen op aarde.
    In wezen een geestelijke erfenis van Adam en Eva, een soort herscheppen van ’n aardeparadijsje voor zichzelf, ten koste van het kosmisch aards paradijs op aarde.
    Elke simpele ziel snapte dat al in den beginne en snapt het nu nog, om dat te kunnen waarnemen hoef je alleen maar om je heen te kijken en je af te vragen, door welke lens je naar een bepaald verschijnsel/gebeuren kijkt?
    Als ik door mijn Goddelijke Bril kijk, vind ik dat de mensheid op geen enkele wijze dichterbij het Goddelijke op aarde is gekomen. Kinderen worden nog steeds zoals Kaïn en Abel beoordeeld werden. Daarom is mijn visie, dat elk kind waar het ook op aarde geboren wordt, gedurende zes dagen ’n intermediair tussen het boven en onderaardse kosmisch gebeuren en geen enkele geestelijke opvoeding op aarde!
    Kijk om je heen en beleef het leven op aarde, ik ben met een aantal generaties kinderen in Nederland opgegroeid en heb ervaren dat Nederland geen voorloper in het zuiver ontvangen van ’n baby op aarde! Er wordt zelfs al abortus gepleegd als het DNA afwijkt van de gemiddelde foetus.
    Een plant kan van het licht leven, waarom de mens nog steeds niet?
    Tot zover
    Groetjes Walter

Geef een reactie

