Geesten van ziekte en dood

Als we met het zienersoog kunnen kijken naar de zielen in hun werkzaamheid tussen dood en nieuwe geboorte, dan zien we – dat is weer iets schokkends voor de ziener – vele zielen die een bepaalde tijd tussen dood en nieuwe geboorte veroordeeld zijn om slaven te worden van de geesten die ziekte en dood brengen in het fysieke leven. Dan zien we dus zielen tussen dood en geboorte, die in het slavenjuk gevangen (Duits: gespannt) zijn van die wij ahrimanische geesten of geesten der hindernissen noemen, dus degenen die op aarde de dood teweegbrengen en die belemmeringen in het leven brengen.

Dat is een hard lot wat de ziener waarneemt bij sommige zielen als ze zich moeten buigen voor het juk van de slavernij. Als men zulke zielen dan terugvolgt tot in het leven dat ze geleid hebben voordat ze door de poort van de dood gegaan zijn, dan vindt men dat de zielen die een bepaalde tijd na de dood de geesten van de weerstand moeten dienen, zich dat door de in het leven ontwikkelde gemakzucht bereid hebben. En de slaven van de geesten van ziekte en dood hebben zich dat bereid doordat ze gewetenloosheid voor de dood ontwikkeld hebben. Daar zien we dus een bepaalde relatie van mensenzielen tot de kwade geesten van ziekte en dood, de boze geesten van de weerstanden.

Bron: Rudolf Steiner – GA 140 – Okkulte Untersuchungen über das Leben zwischen Tod und neuer Geburt – Stuttgart, 20 februari 2013 (bladzijde 215-216)

20 gedachtes over “Geesten van ziekte en dood

    1. Hedvig, In het begin van dit citaat spreekt Steiner van een “bepaalde tijd”. Ik neem aan dat hij hiermee de kamaloka tijd bedoelt, die ongeveer een derde deel is van de leeftijd die men bereikt heeft. dus als men bijv. 72 jaar wordt, zou het 24 jaar duren. Gezellig. 😉

    2. Haike

      Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat b.v. “Het Onze Vader” hartdop uitspreken juist voor deze Geesten van ziekte en dood, niet alleen voor de zieke bevrijdend werkt, maar ook voor die Geesten.

    1. Ja, als je zoiets leest en men ziet het in, dan kan men eigenlijk niet meer zeggen: Het zal mij allemaal worst wezen, ik bemoei me niet met geestelijke zaken. In die zin voelt men zich in feite niet vrij, tenminste ik niet.

      1. Haike

        Hoezo onvrij? Het mooie is toch dat je juist kan zeggen en kiezen voor het standpunt “Het zal mij allemaal worst wezen?” Volgens mij ben je daar 100% vrij in.

        Het zal niet een keuze zijn die ik iemand ga aanbevelen, maar je hebt wel de vrijheid die te maken.

      2. Ja, je bent daar wel vrij in, maar het gevoel gaat daar toch niet in mee. Want als bijv. een vader tegen zijn zoon zegt: “Jij zal je huiswerk maken en als je het niet doet, dan krijg je een flink pak op je donder”, hoe vrij voelt die zoon zich dan nog?
        Wijlen Frank Polling zei het wel mooi: ‘Uiteindelijk heeft men alleen nog de vrijheid om het goede te doen.’

      3. Haike

        Ridzerd,

        Jendieng is me eigenlijk al voor. Maar die zoon is nog steeds vrij om tegen zijn vader in te gaan, dan maar een pak slaag, juist dan kiest hij volledig vanuit vrijheid, vaak dwingt dat bij de omgeving veel respect af. In het andere geval kiest de zoon op basis van angst en is niet vrij. <b<Maar welke keuze je ook maakt tijdens je leven; goed of kwaad….. er hangt altijd!!!! een consequentie aan vast. Zelfs “niet kiezen” is een keuze, en heeft een consequentie.

        Dus als je er vanuit gaat dat je keuze bepaalt wordt door de consequentie die vast zit aan die keuze die je maakt, kan je zeggen dat je niet vrij bent. Dat is waar, maar dat is ook de zaken omkeren. (Consequentie van dergelijk denkgedrag 😇) En bij de meeste mensen belemmert een dergelijk denken ze eerder in hun ontwikkeling, dan dat ze er verder mee komen, als ik zo om me heen kijk…

        Dus als ik weet dat morgen de Aarde vergaat, weerhoud me dat niet om vandaag nog een boom te kopen en die te gaan planten…

    1. In feite is men, of men zulke informatie nu wel of niet serieus neemt of wel of niet kent, in beide gevallen even vrij, alleen degene die er weet van hem voelt zich minder vrij.

    2. Haike

      Franciscus besefte al dat hij aan het lijden meer inzicht opdeed aan wie hij was, en wat hij wilde. Volgens hem was het een uitdaging om als je de hele dag in de kou en de sneeuw hebt gelopen en de deur van het Klooster/Kerk voor je neus wordt dicht gesmeten omdat ze een dergelijk bedelaar niet willen opnemen daar kan je eventueel aan groeien als je het zo kan zien.

      En als resultaat van dergelijk denkwerk toen hebben we nu een Paus die zich Franciscus noemt…

    3. Anoniem

      Echte vrijheid is toch als men kennis heeft van de gevolgen van iets (=kennis van de geest) en weet waar men aan toe is . Ook de liefde behoort daartoe , liefde tot de naaste en weten wat je de andere aandoet ,want de andere ,dat ben jij . De ware liefde kwam er door de Christus die zich met de aarde verbond . Het andere zou je ‘ schijnvrij’ kunnen noemen ,je mag alles ,doch kent de gevolgen niet .

  1. Je doet wat je doet de rekening komt vanzelf
    Is het goed is het kwaad
    Dat weet ik meestal pas achteraf.
    Ja dan wordt het boeten dat lucht ook op.
    Uiteindelijk is de rekening betaald
    Gewoon gaan!🎲

  2. Geachte lezer,
    Deze tekst kun je ook als volgt lezen – Da sehen wir — das ist wiederum für den Seher etwas Erschütterndes — viele Seelen, die eine gewisse Zeit zwischen Tod und neuer Geburt verurteilt sind – deze slavernij (!!) vind plaats nadat leven in geleid.
    En gezien de Karma wetten zal het volgende leven anders verlopen en zijn geweten zal enorm gespitst zijn om het een en ander te voorkomen.
    In de tekst staan nog goede voorbeelden, maar het vereist wel het kunnen lezen van de Duitse taal
    Dus er is een verschil tussen twee verschillende Kalma’s en die ( Slavernij) heeft betrekking om het geestelijke leven tot de nieuwe geboorte, waar een nieuw karma begint. Maar let wel de Ahr manische demonen zitten een ieder op de hielen

    Een heel ander punt is de rol van Karma en de beroemde vrijheid. Mijn persoonlijke mening is (in navolging van de Essenen specifiek de Nazareeërs ) die is er niet. Maar wat wel mogelijk is, is alles een plaats geven

    1. Haike

      Met alle respect, Arnold, maar ik snap meer van de Duitse taal dan van jou Nederlands. Je bedoelt het vast heel goed, maar ik kan er geen chocola van maken

  3. walterhebing

    Van dit citaat snap ik niets! De mens is geschapen naar Gods beeld en gelijkenis, dat is dus de levenskern van elke mens. Steiner spreekt in dit citaat over zielen tussen dood en opnieuw geboren worden. Steiner heeft oog voor het hiernamaals(dood), maar geen oog voor het hiernuzijn(leven).
    Sinds Adam en Eva op aarde geleefd hebben, is de hoeveelheid fysieke mensen op aarde enorm toegenomen, maar de diversiteit van het leven op aarde is enorm afgenomen. Iets in het menselijk Bewust Zijn op aarde zit grondig mis!
    Steiners woorden: “En de slaven van de geesten van ziekte en dood hebben zich dat bereid doordat ze gewetenloosheid voor de dood ontwikkeld hebben. Daar zien we dus een bepaalde relatie van mensenzielen tot de kwade geesten van ziekte en dood, de boze geesten van de weerstanden.”
    Deze woorden breien een wirwar aan misverstanden, zoals ik dat ook vaak doe! Men noemt dat hersenspinsels! Ik begrijp de fysieke vermenigvuldiging van mensen wel, maar niet de geestelijke vermenigvuldiging van hun zielen en zeker niet de scholing die ze tussen hun individuele dood en hun geboorte op aarde krijgen.
    Ik kan me niet voorstellen dat de levensgeest onlogisch in de eeuwige ruimte en eeuwige tijd handelt, terwijl ik de mensheid op aarde wel als een onlogische bende ervaren heb en nog steeds ervaar!
    Ik heb ooit in de sarcofaag van Cheops gelegen, een ijzige ervaring, ik begrijp niet dat ’n volk hun Koning zoiets aandoet, of heeft hij het zichzelf aangedaan? De gebeurtenissen rondom Jezus zijn wel heel tekenend voor menselijke geest uit die tijd, maar zijn nog steeds actueel voor onze huidige tijd ten opzichte “nieuwgeborenen”. Het is een andere meetlat geworden, maar heeft wel dezelfde strekking! Niet het leven krijgt de kans zich te ontwikkelen op aarde maar wel de dood! Door de mens vast gelegd in protocollen en momenten, terwijl God de mens geschapen heeft, om als rentmeester over het leven op aarde te waken en het net als God te vermenigvuldigen. Tenminste dat leerde ik alvorens ik mocht deelnemen aan de eerste communie, hoe anders is het werkelijk? Ik beleef liever slavernij in mijn geest dan in de werkelijkheid op aarde, de werkelijkheid op aarde baart me meer zorgen voor de mens dan ’n dag oplossen kan! De mens heeft zichzelf onttroond om niet de Levensgeest op aarde als leidraad van zijn verblijf op aarde te volgen, maar hun nazaten op te voeden, om materie nog sneller tot wereldwijd bewustzijn te brengen dan zichzelf! En dat gegeven zal zo blijven, totdat er geen mens meer op aarde is, tenzij de mens tijdig inziet, dat nagenoeg alles wat de mens op aarde ontwikkeld heeft, meer een belemmering ter ontdekking van zuivere levens geest op aarde is dan een ontwikkeling van de mens op aarde!
    In den Beginne was er het Woord en het Woord is vlees geworden, was het maar zo! Het Woord is talige activiteit geworden, waaraan het vleesgeworden Woord, in nagenoeg al haar dimensies, opgeofferd waren, nu zijn en in de toekomst worden.
    Tot zover
    Groetjes Walter

    1. Beste Haike,

      Ik heb een probleem met mijn ogen dus ik verontschuldig mij als mijn bijdrage niet duidelijk is. Maar vertel mij wat ik kan verbeteren om mijn boodschap goed over te brengen. Het is erg dat ik twee opmerkingen niet duidelijk kan maken

      1. Haike

        Dag Arnold,

        Misschien ben ik het wel die een probleem heeft met zijn ogen, want toen ik het vanochtend herlas, drong het veel beter tot me door wat je schreef. Dat lag dus echt aan mij en niet aan jou. Bij deze mijn excuus.

Geef een reactie

