Te veel eiwit

Als men te veel eiwit eet, dan gaat het helemaal niet in het lichaam, maar in de ontlasting. – Maar iets heeft men er toch van, want voordat het eruit gaat, blijft het in de darm liggen en wordt tot gif en intoxiceert het hele lichaam, vergiftigt het lichaam! Dat krijgt men van te veel eiwit. En door deze vergiftiging ontstaat zeer vaak aderverkalking, zodat veel mensen die aderverkalking te vroeg krijgen; het gewoonweg krijgen, doordat ze met eiwit overvoerd zijn.

Het is dus wel belangrijk, zoals ik zojuist uitgelegd heb, om de voedingskwesties te leren kennen. Want de meeste mensen zijn eigenlijk zeer vaak van mening: Hoe meer men eet, hoe beter men gevoed wordt. Dat is niet juist, want men wordt vaak veel beter gevoed, als men minder eet, omdat men zich dan niet vergiftigt.

En dat is het: Men moet weten hoe de afzonderlijke stoffen werken. Men moet weten dat zouten vooral op het hoofd werken, dat koolhydraten, zoals ze in onze hoofdvoedingsmiddelen, in brood en aardappels zitten, meer op het long- en halssysteem – longen, keel, mond enzovoort – werken, dat vetten vooral werken op hart en bloedvaten, slagaders en aders, en dat eiwit vooral werkt op de buikorganen. Het hoofd heeft niet bijzonder veel aan eiwit. Het eiwit, dat in het hoofd is – uiteraard moet het hoofd ook uit eiwit opgebouwd worden, want het bestaat immers uit levende substantie -, dat eiwit moet de mens zich ook zelf vormen. Wanneer men hem dus overvoert, dan moet men niet geloven, dat hij daardoor bijzonder gezonde hersenen krijgt, integendeel, hij krijgt een vergiftigd brein.

Bron: Rudolf Steiner – GA 354 – Die Schöpfung der Welt und des Menschen – Dornach, 31 juli 1924 (bladzijde 110-111)

Zie ook: Eiwit/Gezondheid/Ziekte

9 gedachtes over “Te veel eiwit

  1. Naar gewicht kun je berekenen hoeveel eiwit je nodig hebt. Bij mij is dat 69 aan eiwit. De meeste mensen eten kaas, vlees en nog meer eiwit producten en komen soms tot wel vierhonderd aan eiwitten. Ik heb mijn voeding uitgebalanceerd. Omdat ik geen vlees eet, wel vis, eet ik veel groenten, zeer weinig koolhydraten en juist vetten. Ik voel mij daardoor fit en helder. Ik eet om te leven en ik leef niet om te eten:)

  2. Ik ben een smulpaap, een grote eter en lust bijna alles. Dat is wel makkelijk. Het lukt me al wel een aantal jaren betere keuzes te maken.
    Ik ken mensen die denken dat het heel gezond is om enkelt vlees te eten. Dus verder niets anders, 100 % koolhydraatvrij. Zij zijn er van overtuigd dat ze al het nodige zo binnenkrijgen. Ik geloof er niets van, kan me er niets bij voorstellen.

  3. Mijn jongens nemen proteïne shakes om nog grotere spieren te krijgen dit samen met een trainingsprogramma in de sportschool.

    En ze worden inderdaad groter die spieren geen vet meer alleen spiermassa.

    Ze luisteren daarom niet naar mijn bedenkingen.

    En daarbij wordt een stevige omelet ook graag gegeten.

    Daar maak ik me toch zorgen om.

    Veel jongelui met strak afgetrainde lichamen nemen dus die shakes en eieren.

    Zou het bij die combi, trainen samen met het vele eiwit, misschien anders werken.

    Dat vraag ik me af omdat het lichaam toch ook breder wordt .

    En stoppen de trainingen enige tijd dan wordt het lichaam weer normaal dus iets minder breed.

    1. Dat zul je dan tegen die tijd niet weten want dan heb je al aderverkalking, tenminste als je als smulpaap giga eiwitten naar binnen hebt werkt en dat is dan wel weer prettig:)

    1. Bernard, ieder lichaam is anders, je kunt alleen zelf met bewustzijn kijken en voelen wat voor jou goed is. Sowieso ervaar ik dat mensen die bezig zijn met een geestelijke ontwikkeling, voeding als een ondergeschikt iets vaak zien. Maar goed, zo Steiner al zij over vlees ” bij een echte innerlijke ontwikkeling , onstaa vanzelf een walging tegenover het eten van vlees en zo denk ik persoonlijk, zullen we ook een gevoel aankweken voor onze verdere voedseltoename.

  4. walterhebing

    In wezen hoeft de mens als rentmeester van alles wat is, helemaal niks, pardon toch iets, namelijk: Een goed rentmeester van al het leven op aarde te zijn, echter Adam en Eva kozen elk hun eigen weg, terwijl ze samen het Goddelijk Levens Bewustzijn op aarde waren.
    Het “Goddelijk” Levens Bewustzijn wordt op aarde gevoed door het licht van de zon en door het licht van de maan weerspiegeld!
    Ik leef nu op aarde en het lijkt erop dat de mensheid bezig is het licht van de zon, dusdanig van de aarde af snijden, dat het licht van de maan meer weerspiegelen kan. Men noemt acties in die richting duurzaam! Zonnepanelen, Windmolens, warmtepompen, enz. enz.
    Ik vind deze gedachte, toppunten van energie verspilling! Elke mens op aarde behoort zich bewust te worden van zijn verantwoordelijkheid voor al de levensvormen op aarde, pas dan kan de mens(heid) zich verder ontwikkelen op aarde, immers het eeuwige evolutie proces van alles wat in het oneindige gebeurd, hangt mede af van de zwakste schakels op planeten, zoals de aarde!
    En de zwakste bewuste schakel tussen Universeel kosmisch leven en het aardse leven is de mens, zoals ik hem op aarde ontmoet heb. Elk kind is net als Kaïn en Abel nog steeds zoekend naar éénduidig levensbewustzijn op aarde! Ik ben nog steeds bezig met die zoektocht, ik kan me niet voorstellen iemand meer is dan ik! En ik kan me niet voorstellen dat iemand minder is dan ik.
    Echter het levensbewustzijn op aarde gaat veel verder, elke levens vorm dient op aarde te kunnen overleven, alvorens de mens zich met leven op aarde meten kan. Echter de mens is met zichzelf bezig en niet met het levensbewustzijn van de aarde ten opzichte van de zon laat staan ten opzichte van het Heelal. Het huidige menselijk bewustzijn lijkt op een maanoppervlak, veel vlakte en ondiepe kraters.
    De liefde van de man gaat door de maag, die van een vrouw door ’n kind! Er is nog geen enkele mens in staat geweest, om het mannelijke, het vrouwelijke en het onzijdige op aarde logisch aan ’n kind van jonger dan zes dagen op een verantwoordde wijze te verkondigen, wat dat kind al op aarde had beleefd! De vraag is of we ooit in staat zijn, om dat gegeven boven tafel te krijgen?
    Ik vind de mens steeds meer vuurvast worden, in plaats van levensvatbaar!
    Tot zover
    Groetjes Walter.

Geef een reactie

