Arbeid en cultuurontwikkeling

In het vierde cultuurtijdperk (Grieks-Romeins 747 v.Chr.-1413 n.Chr.) werd de arbeid als eerbetoon uitgevoerd (slavenarbeid). In het vijfde cultuurtijdperk (ons huidige Germaans-Angelsaksische tijdperk 1413-3573) wordt de arbeid als product (Duits: Ware) behandeld (verkocht). In het zesde (Slavische) cultuurtijdperk (3573-5733) wordt de arbeid als offer uitgevoerd (gratis arbeid). Het economische bestaan zal dan gescheiden zijn van de arbeid; er zal geen eigendom meer zijn, alles is gemeenschappelijk. Men werkt dan niet meer voor zijn eigen bestaan, maar verricht alles als absoluut offer voor de mensheid.

Bron: Rudolf Steiner – GA 93a – Grundelemente der Esoterik – Berlijn, 31 oktober 1905 (bladzijde 231)

Eerder geplaatst op 29 april 2016

Advertentie

13 gedachtes over “Arbeid en cultuurontwikkeling

    1. Hoe dat tegenwoordig gaat in onze cultuur met arbeid als (ver)koopwaar… Niet altijd eerlijk, to say the least. Understatement. Menskundig bezien is dat op dit moment veelal een balanceren op het snijvlak tussen (1) de deugd Gerechtigkeit en (2) een ondeugd die direct samenhangt met een strijd om het bestaan. Voor meer daarover zie Steiners lezing Kamaloka (GA 88; ). Vergelijkingsmateriaal: het nota bene, let wel, onderaan mijn blog Zien (Cahier, 6 mei 2017). Onder hedendaagse driegeleders lopen ideeën uiteen over wenselijkheid of onwenselijkheid van een basisinkomen. Jan Saal bijvoorbeeld is een voorstander: Argumenten voor een basisinkomen (website Jan Saal, mei 2015), terwijl John Hogervorst er serieuze bedenkingen bij heeft: Bedenkingen bij het basisinkomen (Driegonaal, 3 maart 2017).

      1. Beste John,
        ER zijn twee filosofieën, de eerste gaat uit van een stabiele consumptie en een sterk andere belastingheffing en de andere gaat uit van een teruglopende consumptie.
        Beide gaan uit van een basisloon (uitgezonderd alle gelukzoeker) anders wordt het niet betaalbaar. Het verschil is de hoogte.
        Karma van het beroepsleven is een duidelijk pad, ik moest een onderzoek doen naar hoever de computer onze rol kan overnemen, conclusie praktisch in zijn geheel.

    1. Het sociale leven geeft altijd conserverende en vooruitlopende (progressieve) bewegingen en krachten te zien. Niet zelden anachronistisch en verdraaid; you can say with a certain twist. Bijvoorbeeld eenzijdig op materialistische leest geschoeid, zoals dat bij Marx het geval was. Hoe Steiner plaats en tijdslijn van de impuls van de sociale driegeleding heeft gedacht mag een onderzoeksvraag vormen.

  1. Beste John,
    Met e automatisering en sd-printing is er binnenkort nog maar weinig werk dan is de vraag hoe alles niet veel gezonder moet (handwerk)

    Er was geen bewustzijn voor de betekenis van de cultus voor de directe samenwerking van de mensen en de goden. En dat heeft tot de tijden van innerlijk leven geleid waar we nu in leven.
    3/8/1924

    1. Technologische vooruitgang, werkgelegenheid en beroepsleven, hoe dat zich tot elkaar verhoudt, is inderdaad een hot and important issue. Natuurlijk al vanaf het tijdperk van industriële revolutie (rond 1750). Spirituele, sociale en menskundige kanten aan deze zaak, waaronder een werkingssfeer van een vrijgekomen ondernatuur, worden door Steiner onder andere helder aan de orde gesteld in de serie lezingen gebundeld in het boekwerk Karma van het beroepsleven (uitgeverij Christofoor).

      1. Als je met de verdieping spreekt over predestinatie en determinatie Predestinatie is de filosofische pendant van het natuurwetenschappelijke begrip determinatie. Voor mij is het duidelijk predestinatie =karma

      2. Het hoofdonderwerp van het blog in kwestie is een basisinkomen. En ja, aan begrippen als predestination en self-determination zit natuurlijk veel vast.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s