Continuïteit van het bewustzijn

In het huidige stadium van de ontwikkeling verlaat de mens in de slaap zijn lichaam. Hij wandelt, soms ver verwijderd van zijn fysieke lichaam, in de astrale wereld en komt daar met andere wezens van de astrale wereld samen en wisselt gedachten met hen uit. Wanneer de mens echter ontwaakt, herinnert hij zich dat niet. Dat hangt samen met zijn huidige stadium van ontwikkeling. De ontwikkeling kan echter steeds hoger en hoger worden.

De leerling, die onder leiding van een zogenaamde meester leert, kan langzamerhand zijn bewustzijn tot een continu, tot een voortdurend bewustzijn maken. Dan zal hij de ervaringen van de nacht zich tijdens zijn waaktoestand als herinnering in zijn bewustzijn kunnen brengen. Als de leerling deze continuïteit van het bewustzijn bereikt heeft, dan herinnert hij zich wat hij in de astrale wereld heeft ontvangen. Deze bevindingen van de leerling zijn niet in de fysiek-zintuiglijke wereld geleerd,  maar ze zijn in de astrale wereld ervaren en overgebracht in zijn fysieke leven. Dit is wat Plato bedoelde als hij over de herinnering aan hogere zielstoestanden spreekt.

Bron: Rudolf Steiner – GA 88 – Über die astrale Welt und das Devachan – Berlijn, 18 november 1903 (bladzijde 62-63)

7 gedachtes over “Continuïteit van het bewustzijn

  1. Beste Ridzerd,
    Voor zover ik het begrijp gaan het astraal lichaam en het ik-lichaam gezamenlijk uit het fysieke lichaam en de ruimte heeft geen grenzen, ik wist niet dat het astraal lichaam separaat ergens naar toe gaat. Na de dood worden deze lichamen gescheiden. Voor zover ik weet heeft zoogster in de dood zijn astraal lichaam aan Mozes gegeven en zijn ik-lichaam aan Hermes gegeven de ene stichtte het Jodendom en de ander de gnosis

    1. Ja Arnold, het komt in dit citaat niet zo in detail naar voren, maar het is inderdaad zo dat astraal lichaam en het Ik in de nacht gezamenlijk het fysieke lichaam verlaten. Je moet niet vergeten dat deze tekst uit 1903 is, waarschijnlijk gehouden voor in hoofdzaak leden van de Theosofische Vereniging. Daarom spreekt Steiner hier meer in het algemeen van astrale wereld, wat in feite hetzelfde betekent als zielenwereld. Wat met Ik bedoeld wordt, daarvan waren de theosofen toen waarschijnlijk nog niet op de hoogte.

    2. henri

      Arnold,

      De ruimte is in feite wel begrensd , echter de astrale sfeer doordringt deze op een zekere manier zoals onze ziel ons fysieke lchaam doordringt. Sfeer duidt op bewustzijnswereld en overgaan van het enen bewustzijnsniveau naar het andere,gaat gepaard aan omgang met telkens andere wezens. Astrale sfeer is verwant aan astra =ster ,maar ivm de ziel heeft het wel betrekking op de planeten , en niet op de sterren . Zoroaster (Zarathoestra) = Z-Oro -Aster is de Goud-Ster gaf zijn astrale lichaam en zijn etherisch lichaam weg aan Mozes en Hermes(Toth) ,en uiteindelijk zij Ik incarneerde in één van de twee Jezuskinderen , dat van de Salomonslijn , de koninklijke David.

    1. Beste Henri,,
      Ik doelde inderdaad Zoroaster, maar dat ging verkeerd, ik vind dat een zeer belangrijk persoon, niveau boeddha of nog beter, hij heeft meegewerkt met de creatie van Jezus op verschillende manieren.
      Een ander punt is het astrale lichaam Steiner heeft geschreven dat de sterren (sterrenhemel zijn domein zijn.

      Beste Walter,
      Adam en Eva zijn gereïncarneerd , als je er meer van wil weten ben je welkom

  2. walterhebing

    Pythagoras schreef al: Bewustzijn slaapt in een steen, bewustzijn droomt in een plant, wordt wakker in ’n dier en ontmoet zichzelf in de mens. Aristoteles vatte de leer van Pythagoras en zijn opvolgers aldus samen: De dingen zijn getallen. De gehele hemel is harmonie en getal!
    Precies dit bewustzijn is sinds Adam en Eva op aarde geleefd hebben nog steeds actueel, de mens ziet zich nog steeds niet als rentmeester! Rentmeester van al wat fysiek op aarde al reeds is en al helemaal niet wat zich via de jeugd tot hem komt!
    In wezen kun je stellen dat de mens zich met het getal op aarde verenigd heeft en nog steeds niet met de harmonie van de hemel op aarde. Met de menselijke waakzaamheid over het leven(Bewust Zijn) op aarde is het zeer slecht gesteld en dit citaat geeft alle ruimte om de mens te laten ontsnappen aan zijn primaire taak! Zich te gedragen als een rentmeester van alle levensvormen op aarde, echter de mens heeft zichzelf bedwelmt.
    Jezus en velen voor en na hem hebben een poging gewaagd om die bedwelming ten koste van zichzelf in kaart te brengen. In zekere zin zij de woorden van Jezus veel actueler dan die van Pythagoras, Pythagoras dacht aan via getallen aan de hemel en Jezus dacht via zijn medemens aan de hemel en zei: Wat je voor de minste van mijn broeders gedaan hebt, heb je voor mij gedaan. En Jezus zei tegen Petrus: Petrus jij bent de rots waarop ik mijn kerk zal bouwen, en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet kunnen overweldigen. Dit alles krijg je als kind over je heen gestrooid, terwijl je moeder de knopen van het leger uniform aan het poetsen is.
    Is het leven harmonie of getal? In mijn beleving geen van beide! De mens is noch leven, noch dood, immers het levensbewustzijn ontwikkelt zichzelf met de mens als spiegel of legt zich neer met het leven op aarde!. De mens kent zichzelf niet, ten eerste niet ten opzichte van de medemens, ten tweede niet ten opzichte van dieren en al helemaal niet ten opzichte van planten, laat staan ten opzichte van stenen!
    Ik heb stiekem in de Sarcofaag van Cheops gelegen en heb ervaren hoe koud zijn lichaam met al dat marmer en goud, afscheid van het dagelijks leven nam. Ik kon er geen harmonie in ontdekken, hoe anders was de begrafenis van mijn zoon, zijn veel oudere nichtje bouwde met zijn jongere broertjes een bootje(kist) als transportmiddel naar het hiernamaals. Voor mij een beleving van optima forma!
    Wat dragen al die materialiseerde tempels van onze geest bij tot het ontmoeten van onze medemens op aarde? Niets dus, want het lichaam van elke mens op aarde is in potentie, de tempel van Gods Geest.
    Dat was al bij Adam en Eva in het artsparadijs, maar Eva nam er geen genoegen mee en wilde zichzelf vermaterialseerd zien in ’n kind van haar schoot! En dat zwarte gat tussen man en vrouw is nog steeds niet harmonisch gedicht, het blijven getallen!
    Tot zover
    Groetjes Walter

  3. Beste henri ,

    Zoroasterr is inderdaad zijn naam ik zag het niet goed en daarom ging het fout, ik vindt hem beter dan Boeddha en het is jammer dat ik hem zo slecht ken, ik vind hem eigenlijk steeds belangrijker

Geef een reactie

