Absurd

Als we een zo sterk bewustzijn zouden kunnen ontwikkelen van wat er zich met ons gedurende de slaap afspeelt, zoals de mensen in oudere tijden bij bepaalde situaties ontwikkelen konden, dan zouden we er helemaal niet op komen om aan de geest te twijfelen, maar dan zouden we ons niet alleen onderbewust, maar ook bewust herinneren, wat we in de slaap beleefd hebben. Als de mens bewust zou ondergaan, wat hij in de slaap ondergaat, dan zou het even absurd zijn om de geest te loochenen dan het absurd zou zijn voor de wakenden om tafels en stoelen te loochenen.

Bron: Rudolf Steiner – GA 175 – Bausteine zu einer Erkenntnis des Mysteriums von Golgatha – Berlijn, 6 maart 1917 (bladzijde 104-105)

Eerder geplaatst op 20 april 2016

4 gedachtes over “Absurd

  1. henri

    Als je al bewust geweest bent in de slaap kan je dit ook wel weten ,heb ik al diverse malen meegemaakt ,en dit is niet hetzelfde als een bewuste droom ,het is nog veel echter eigenmijk zo echt als dat je wakker bent overdag . Steiner spreekt daar trouwens ook ergens over ,dat het bewust worden in de dromen ,enhoe,dat in zijn werk gaat , ik meen in het boek ‘meditaties’

  2. Beste henri,
    Spreken we hier niet over twee verschillende zaken?
    Het ene is een uittreding die ook in de nacht plaatsvindt en je hebt de andere zaak de droom.
    Voor zover ik weet, maar daar kan ik mij in vergissen, ontstaan dromen als na de nacht het astraal lichaam en het ik-lichaam weer terug keren in het lichaam. Ik weet dus niet wat er in het boek meditaties staat.

    1. henri

      Arnold,

      Ik weet dat R Steiner zegt dat die overgang plaatsvindt bij het ‘inslapen ‘ of het ‘ ontwaken ‘ . Bij wat i k beleefde is het ook zo dat ik aan het einde van die ‘bewuste ‘ ervaring ook wakker ‘gemaakt wordt door ‘iets’ ,en daardoor kan ik het mij nu juist wel herinneren ,want wanneer ik dan ontwaak ben ik ook bewust en wéét als geen ander dat dit waarheid en werkelijkheid is geweest . Zo bevondt ik mij buiten in de tuin van mijn huis en weet exact de plaats waar het ging gebeuren ik heb geleerd van dan ook te controleren dan telkens of het echt is of niet ,zoals toen buiten in de tuin heb ik gekeken of het wel ‘mijn’ huis was dat achter mij stond …. toch heb je hier geen volledige vrijheid in ,want je wordt geleid door hoge wezens ,en ik zie het als een geschenk. Toen ik die hoger werelden mocht betreden (bewust) en het eindigde zeiden ze, ‘je mag hier altijd nog wederkeren als je dat wenst …” want ik heb het zelf laten beëindigen omdat het teveel ,temooi en tegeweldig was, want ik kon en mocht nog hoger opklimmen …

Geef een reactie

