Geest en Praktijk (4 – slot)

Omdat deze stelregel sinds de 15e eeuw is verdwenen en in zekere zin het leven zich opgesplitst heeft in deze twee stromingen, in de het door idealisten en mystici verachte uiterlijke leven en in het door practici als dweperig en dromerig geziene mystieke, religieuze, idealistische leven, staan we tegenwoordig in de gisteren beschreven doodlopende weg van het leven. Dat is de diepere oorzaak waarom wij in dit slop zijn beland.

Daardoor is het gekomen dat aan de ene kant in het praktische leven ieder individu in een kleine kring staat, arbeidend zonder overzicht en ook zonder hartelijke deelname aan het geheel, en anderzijds, als men er idealistisch genoeg voor is, zich wijdt aan een spirituele levensbeschouwing, waarbij men deze levensbeschouwing zo wil hebben, dat men in deze niet ontplooid wordt tot praktisch handelen, bijvoorbeeld, laten we zeggen, een deugdelijke boekhouding of een behoorlijk tijdschrift.

Er zijn mensen die het bijna als een voorsprong zien als iemand niet begrijpt en helemaal niet kan begrijpen, hoe men een tijdschrift of een kasboek praktisch moet uitvoeren. Dat is de grote schade welke zich in de laatste eeuwen geleidelijk steeds meer en meer heeft ingeburgerd.

Bron: Rudolf Steiner – GA 196 – Geistige und soziale Wandlungen in der Menschheitsentwickelung – Dornach, 7 februari 1920 (bladzijde 168-169)

Eerder geplaatst op 17 maart 2016

Advertentie

13 gedachtes over “Geest en Praktijk (4 – slot)

  1. henri

    Al wie de voordrachten van R Steiner nog maar leest , en tot zich neemt en wel op een organische of gemetamorfoseerde manier in het denken , want dit is nl. de tweede stap in het denken , iets wat je geduldig dient te verwerven en ook rijpt door het aandachtig lezen en tot zich nemen van de studie van de geesteswetenschap , zal komen tot het inlijven van de geesteswetenschap in zijn praktisch leven . In mijn eigen leven zijn al tientallen dingen verandert ,en vaak ben je je er niet eens van bewust , denk maar eens aan je vrijtijdsbesteding die vroeger helemaal anders was , hoe je omgaat in een gesprek met anderen , de manier van op reis gaan , niet alleen gapen zoals de meesten doen ,maar ook voelen in de natuur , je voeding en de manier van eten etc etc …
    Het beroep hoeft daarom eerstens niet te veranderen , want de begeleidende engel of het hogere zal daar vanszelfs voor zorgen dat je iets beters en nieuws op je pad krijgt .

    Er zijn daar tal van voorbeelden van , en ik zal er slechts eentje in verkorte versie noemen , heb dat eens gelezen in een boek H Stolp :
    “Zo mocht hij meemaken toen hij als pastor in een ziekenhuis werkte , dat er zomaar een oude grijze man , die helemaal ‘echt’ leek , behalve dan dat hij doorzichtig was en even onverwacht weer verdween als hij verschenen was . Drie maal verscheen ie . en zei ‘ Je zal binnenkort een nieuwe baan krijgen ,doch wacht af , je hoeft er niets voor te doen ‘ Verbaasd als hij was , gebeurde een maand later een nieuwe verschijning ,en zei die ‘ Heb je gehoord dat ds K. is overleden ? ‘ Ja zei hij , ‘Die baan zal je krijgen ‘ kreeg ie te horen , doch wacht rustig af , je hoeft er helemaal niets voor te doen ,en ‘ je hebt veel meegemaakt in je leven ,maar dat was om je geschikt te maken voor die nieuwe baan als radiopastor . En gebeurd kort daarna dat hij gebeld werd voor die bewuste baan . ‘ [ Uit het boek ‘Leven met Engelen ‘ ]

  2. arnoldvdp

    Beste Ridzerd,
    Het vreemde is dat je opmerking om meer dan een reden hout snijd, als ik dat zo kan zeggen Een van de eigenaardigheden van deze tijd, is dat ons bewustzijn, dan wel esoterisch lichaam IN ons lichaam zit. Ik heb een broer die een yogi i,s ver gevorderd, en die stelt dus dat jet esoterisch lichaam/bewustzijn buiten ons lichaam is, zoals in de tijd waar het Hindoeïsme is ontstaan. Dit verschil in de locatie van ons esoterisch lichaam heeft dus ook effect op je genoemde keus idealist of mysticus.

    1. henri

      Arnold , je bedoelt heel waarsch etherisch lichaam ipv esoterisch . En ja, dat is zo en speelt ook een rol , en vooral bij de mensen van het Oosten bv Indonesië die hebben nu nog een etherisch lichaam wat veel losser zit dan mensen van het Westen ,en komen daardoor veel gemakkelijker tot spirituele dingen te beleven en op te nemen maar doen daardoor ook veel meer aan voodoo en spiritisme en dgl . De Oude Hindoes , oa de Richis van vele duizenden jaren geleden hadden ook nog zulke lichamen en dat duurde tot ongeveer het einde van het Egyptische tijdperk en begin van het Griekse 500 VC ,daarmee gepaard gaande ook het verdwijnen van die oude helderziendheid en het kunnen lezen in de stand van de sterren (sterrenschrift zoals Steiner het noemt ) . Uiteindelijk verdween die oude helderziendheid volledig rond 1500 wanneer het materialisme de tijdgeest ging bepalen . Maar ook de komst van de Christus heeft veel bijgedragen mede door het overschakelen van de oude naar de nieuwe mysteriën zodat de mens op een nieuwe manier aan zijn ik-bewustzijn kon gaan werken . En in de 4 de eeuw had een groots spiritueel concilie plaats in de geestelijke wereld waarbij de grootse geestelijke leider aanwezig was , Mani en daarbij waren ook twee andere Boeddha en Skytianos aanwezig alsmede vele overleden zielen , om het verder verloop van de tijden te regelen .

      1. arnoldvdp

        Weer een interessante bijdrage, maar ik deel net als Steiner (of ik heb het 40 jaar niet begrepen) de mens in met een etherisch lichaam, astraal lichaam en esoterisch lichaam en ik spreek dus over de laatste esoterisch lichaam.
        Naar een vaag moet Mani nog geboren worden als Mani bedoel ik .

      2. henri

        Is het dan het IK dat je bedoelt met ‘esoterisch lichaam ‘ als het het vierde wezensdeel ? Zou mij vreemd overkomen ,want ik kan tegenover een esoterisch lichaam uitsluitend maar een exoterisch lichaam stellen en dat is dan ongetwijfeld het fysieke lichaam . Mij klink beter als esoterisch lichaam het geheel van de niet-fysieke lichamen .

        Over Manes of Mani , zijn voornaamste fysieke incarnatie was in de 3 de eeuw als Perzische en zoon van een Weduwe . Hij stichtte dan het zeer grote manicheïstisch rijk van de Himalaya tot in delen van Europa en duurde tot in 1200 .Er waren nog vele andere incarnaties bekend die dateren vanaf Atlantis, oa de Zonnemysteriën en inwijdingen aan voorname mensenleiders oa Zarathoustra (dezen dan wel vanuit de geestelijke wereld) en de jongeling van Sais en die van Nain alsook een heel belangrijke als Parsifal ,die. Te maken heeft met de bewustzijnsziel en wellicht zal er ook een komende incarnatie zijn als voldaan is aan bepaalde voorwaarden op aarde, zoals de driegeleding en de. Waldorfpedagogie ,dan zou hij volgens R Steiner eens zou gezegd hebben maar een passend lichaam kunnen vinden op aarde, want zijn stroming en werkingsfeer heeft in de eerste plaats te maken met de heilpedagogie.

      3. arnoldvdp

        Beste Henri,

        Zoals Steiner met meerder woorden het esoterisch lichaam of het IK beschreef en het is niet van een fysieke aard. En zoals je zelf schreef:

        “Hindoes , oa de Richis van vele duizenden jaren geleden hadden ook nog zulke lichamen en dat duurde tot ongeveer het einde van het Egyptische tijdperk ”
        Dank je over de beknopte samenvatting inzake Mani

  3. Truus

    Nu zou ik willen aanvullen dat volgens steiner ons ik zich niet in ons lichaam bevindt, maar buiten ons lichaam. Wat we als ik in ons ervaren is slechts de spiegeling in het fysieke van het ik buiten ons. Lees: het gespiegelende ik. Uit GA 35, in de reeks kleine Steiners. De bologna-voordracht. Truus

    1. arnoldvdp

      Beste Truus,

      Waar staat dat het ik (of esoterisch lichaam) zich buiten het lichaam bevind?

      Beste Henri,

      Ik spreek altijd over het ether lichaam, het astraal lichaam en esoterisch lichaam, welke vierde bedoel je dan het fysieke lichaam? En nogmaals het is diverse malen door Steiner geschreven, maar misschien gebruik ik een verkeerde naam

    2. henri

      Prokofieff heeft er ook een voordr aan gewijd :
      http://perunboeken.nl/de-inwijdingsweg-van-rudolf-steiner-en-het-geheim-van-het-ik/

      Er zijn hoofdzakelijk drie ‘Ikken ‘

      -Het” aardse IK” , die de afspiegeling vormt in de menselijke ziel en lichaam of ook Herinnerings-Ik genoemd
      -het “tweede Zelf of Hoger IK” ,dat in de geestelijke wereld huist en als het ware de herinnering vormt van het voorgaande aardse IK ,en ook inspireert van bovenuit naar het aardse leven toe . Het staat daardoor ook in verband met het “bovenzinnelijk bewustzijn” .
      -Het Ware IK over boven-geestelijke IK .Hiertoe moet het vorige Ik zich uitwissen en voorbij de kosmische of wereldafgrond zien te komen en dit in een ‘onbegrend vertrouwen in het weten (en niet in geloof) zoals het bij R Steiner geschiedde ( Bologna voordr ) .

      Over ‘het Ware IK van de mens ‘staat een interessant stuk in GA 17 ( tweede deel van het boek Meditatie, 1913 R Steiner)

      1. arnoldvdp

        Beste Henri,

        Ik citeer uit de; “De wetenschap van de geheime der ziel Het etherlichaam dus een tweede lid van het menselijk wezen …………….. Het derde lid van het menselijke lichaam Men kan dit het astraal lichaam noemen…………………………….. Het IK kan daarom als vierde lid van het menselijk wezen worden aangesproken. (pag. 52-54) enz.
        Ik heb verder gezocht maar kon alleen maar esoterisch christendom e.d.
        Hoe kun je trouwens afbeeldingen importeren?

  4. henri

    Arnold,

    Het eerste is idd het fysieke lichaam ,en het vierde wezensdeel is het IK .Gewoon prentje kopiëren en plakken doe ik .

  5. henri

    PS:
    ter verduidelijking
    eerst rechtsklikken op prentje en ‘ kopieren ‘ kiezen en dan gewoon in het reactievenster rechtsklikken en ‘plakken ‘ kiezen en het prentje staat er :

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s