Destijds scheen de publicatie van dit boek mij een waagstuk

Destijds (1909) scheen de publicatie van dit boek (Die Geheimwissenschaft im Umriss) mij een waagstuk. Want ik wist immers, dat juist diegenen de vereiste onbevangenheid niet kunnen opbrengen, die de natuurwetenschap als beroep uitoefenen, en evenmin al die talrijke personen, die in hun oordeel van hen afhankelijk zijn.

Maar voor mijn ziel stond juist dit feit, dat in de tijd, waarin zich het bewustzijn van de mensheid het verst van de wereld van de Geest had verwijderd, de mededelingen uit deze wereld van de Geest in de hoogste mate dringend noodzakelijk waren.

Ik rekende erop, dat er ook mensen bestaan, die de verwijdering van al het geestelijke zo zeer als een levensbelemmering gevoelen, dat zij met een innerlijk verlangen naar mededelingen uit de wereld van de Geest grijpen.

En de volgende jaren hebben dat wel ten volle bevestigd. De ‘Theosophie’ en de ‘Geheimwissenschaft’ hebben als boeken, die bij de lezer een goede wil vooropstellen om op een moeilijke stilering in te gaan, een grote verbreiding gevonden.

Bron: Rudolf Steiner – GA 13 – DIE GEHEIMWISSENSCHAFT IM UMRISS – VORREDE ZUR SECHZEHNTEN BIS ZWANZIGSTEN AUFLAGE – Goetheanum, 10 januari 1925 (bladzijde 28)

Deze vertaling is van F. Wilmar

9 gedachtes over “Destijds scheen de publicatie van dit boek mij een waagstuk

    1. O, geweldig bedankt, Michel. Te veel eer voor mij, ik bloos ervan. Vorige week mailde een lezer mij dat hij deze Steiner citaten elke dag een feest vindt. Nu ja, dat is toch erg fijn om te horen.

    1. Nou nee, Michel. Ik heb de eerste 4 nummers gehad (als cadeau-abonnement van jou), maar ik heb het niet verlengd. Het is een goed tijdschrift, maar het werd me wat te veel. Naast het speuren, vertalen en plaatsen van de citaten lees ik eigenlijk niet veel antroposofie. Is Antroposofie Magazine ook los te verkrijgen in de boekhandel? Dan haal ik het daar.

  1. Maar voor mijn ziel stond juist dit feit, dat in de tijd, waarin zich het bewustzijn van de mensheid het verst van de wereld van de Geest had verwijderd, de mededelingen uit deze wereld van de Geest in de hoogste mate dringend noodzakelijk waren.
    Ik vind dit fragment heel multi-functioneel klinken! Jezus zei ruim tweeduizend jaar geleden al toen hij aan het kruis hing! “Vader vergeef het hun(zijn eigen volk), want ze weten niet wat ze doen”. Terwijl Jezus leefde in het nu moment van elke dag! Het past niet in dit oeuvre van Steiner om het alomvattende Nu bewustzijn van Jezus te actualiseren. Maar nu Steiner vanuit de wereld van de Geest de mensheid iets wil meedelen, veroorzaakt door zijn Ziel ondermijnt Steiner mijn Geest in verhouding met het fysieke zijn van de mensheid op aarde!
    Ik ben in Nederland geboren en heb zowel fysiek als psychisch ervaren dat Nederland het meest (“roof”)zuchtigste volkje op aarde is! Als kleuter werd mijn mond door ’n non al dicht geplakt, als ik naar haar mening teveel sprak, op de basis school sloegen ze er met meetlatten erop los of werden je oren zowat van je hoofd verwijderd. Toch bleef mijn enige kind verlangen, te vertoeven in de natuur. En was en ben nog steeds zéér gepikeerd dat de noordwestelijke speelruimte van zijn op aarde afgezet werd met ’n hek. In den beginne namen we nog nijptangen mee om alsnog van onze speelruimte gebruik te kunnen maken, maar alras verschenen er parkwachters die ons wegjoegen. We moesten ons voortaan melden bij de voor ingang en twee kwartjes per persoon(kind) meebrengen om van ons voorheen territorium(de Efteling) te kunnen genieten! Wat een onzin!
    De wereld van de Geest maakt van de aarde ook een soort Efteling en dat is niet de geest waarmee ik opgegroeid ben! De mens is God, het centrum van Bewust Zijn. Adam en Eva, niet meer of minder dan dat, dat er nu zoveel mensen op aarde zijn is weliswaar ontstaan uit? Het verschil tussen geest van Adam en de geest van Eva! En dat is tot op heden nog zo!
    De mannelijke geest en de vrouwelijke geest wil zich maar niet met de onzijdige Goddelijke Kern in zichzelf verbinden en om geestelijk te overleven verwekt men kinderen. Kinderen die moeten gehoorzamen aan de tijdsgeest van hun cultuur, wat een onzin!
    Althans zo voel ik mijn bestaan op aarde! Het enige wat nu op aarde werkelijk van belang is, is elk kind waar ook op aarde geboren te ruim baan te bieden van zijn beleving op aarde, in plaats van Abortus toe te staan, binnen het menselijk bewustzijn op aarde. Met zoveel mensen op aarde is de kern van de mensheid zoek en dat was al toen Jezus op aarde leefde.
    Ik vind het jammer dat Steiner het Thomas Evangelie gemist heeft, het Thomas Evangelie duidt de woorden van Jezus anders dan Steiner. En dat vindt ik een vreemde gang van zaken.
    Tot zover
    Groetjes Walter

Geef een reactie

