Over fanatisme

Hoe gaat een fanaticus te werk? Hij wil de mensen zo snel mogelijk bekeren; ze willen echter meestal niet. Iedereen moet meteen geloven wat de fanaticus wil, en hij ergert zich als men hem niet gelooft. Als in onze tijd iemand het een of ander naar voren brengt, gelooft men gewoon helemaal niet, dat hij vaak iets anders begrijpelijk wil maken, begrijpelijk wil maken wat degene dacht en geloofde over wie hij spreekt. Zo hield men mij jarenlang voor een Nietzsche-aanhanger (Duits: Nietzscheaner), omdat ik over Nietzsche objectief een boek geschreven heb. Maar de mensen kunnen volstrekt niet begrijpen dat men op een objectieve manier iets weergeven wil, want ze geloven, dat iedereen een fanaticus moet zijn voor wat hij zegt.

Bron: Rudolf Steiner – GA 130 – Das esoterische Christentum und die geistige Führung der Menschheit – Wenen, 9 februari 1912 (bladzijde 269)

Eerder geplaatst op 3 januari 2016

3 gedachtes over “Over fanatisme

  1. Dag Astrid, ik heb zelf niet de mogelijkheid om anderen dan mezelf aan te melden of te wijzigen als volger. Je kunt gewoon in de e-mailmelding die je dagelijks ontvangt linksonder gaan naar Abonnement opzeggen.
    Daarna kun je je weer met je nieuwe e-mail adres aanmelden rechtsboven in de website bij Dit blog volgen?

    Vriendelijke groet,
    Ridzerd

  2. walterhebing

    Fanatisme is beïnvloeding van de andere mens via taal, er is echter maar één Levensgeest die zowel de bron als het doel van het menselijk zijn op aarde is. En dat is als mens, Bewust Zijn!
    Als ik terugkijk op mijn leven, kan ik Jezus uitspraak: “Ëens zal de oude grijsaard aan ’n kind jonger dan zes dagen vragen, waar de plek van Leven is” wel begrijpen.
    En in Jezus tijd waren er nog geen auto’s of elektronische toestellen. Ik heb nu tweeënzeventig jaar op aarde geleefd en zie, sinds Jezus op aarde geleefd heeft, geen enkele tegemoetkoming in zijn levensvisie op aarde. Zijn Leven is tot een object van Taal verworden, terwijl Jezus het subject ervan is. Niet helemaal natuurlijk, want aan de ene kant van Jezus staat God en aan de andere kant van Jezus staan wij, ook erfgenamen van de Goddelijke intuïtie.
    Wat ik niet begrijp is dat Steiner over mensontwikkeling spreekt alsof dat eeuwenlang mag duren, terwijl ik de balans van mijn leven op aarde elke avond opmaak en morgen in alle vroegte opsta om een Eritrees gezin naar het ziekenhuis te brengen, alwaar haar kind in Nederland geboren zal worden. Haar eerste kind is in Eritrea geboren en dit kind zal voor haar gevoel in een voor haar wereldvreemde omgeving geboren worden.
    Jezus sprak over van alles en nog wat, om ons bewust op aarde te laten zijn, weliswaar door middel van taal, maar dat niet alleen hij ging ons voor als Koning van het Leven op aarde, maar moest sterven voor de Koning van de dood op aarde.
    In wezen wordt elke mens als rentmeester van het leven op aarde geboren, maar op het moment van geboorte denkt niemand aan dat rentmeesterschap! Ik heb vijf kinderen mogen verwelkomen op aarde, waarvan de twee oudsten door de vroedvrouw, de derde door mijzelf en de tweeling door een twintigtal academici op aarde fysiek op aarde geholpen zijn.
    Ik vind dat de bovenzinnelijke wereld vooral de Koning van de dood voedt, En de medemens niet alert maakt op het onbewust levensbeginsel plekje in zijn lichaam en van de medemens! We trachten dat nu te corrigeren door middel van Wifi verbindingen, maar daar zijn kinderen sneller in.
    In den beginne was er het Woord, het Woord was bij God en het Woord is vleesgeworden, Het Innerlijk woord van het leven op aarde of de mens die woorden gebruikt om beleving uit te drukken of andere ermee te misleiden. Is ons brein, nu echt trager dan het licht?
    Mens ben op aarde, dan hoef je er niet over te schrijven, nog een atoombom onder mijn grasmat te leggen. De mens is ontstaan uit het vleesgeworden woord,dat via mineralen, planten en dieren tot hem gekomen is en doet nu net alsof hij/zij ten koste van mineralen, planten en dieren woorden ten opzichte van de medemens gebruiken mag!
    Ik waag te betwijfelen of daar enig mens op aarde daarvan bewust is, want dan kon dit niet meer gebeuren!
    Groetjes Walter.

  3. Anoniem

    Dag Ridzerd,
    zou jij deze post van mij willen verwijderen? Mij lukt het niet. (en me even vertellen als het gelukt is? je hebt mijn adres 😉
    Stom dat ik al die gegevens openbaar heb gemaakt… Dank je

Plaats een reactie