Sinnetts’s Esoterisch Boeddhisme werd spoedig herkend als een spiritueel dilettantisch boek, samengesteld uit oud, slecht begrepen esoterisme. Maar om tot een dergelijk werk als tijdsverschijnsel, zoals Blavatsky’s Geheime Leer, was het toch niet gemakkelijk een verhouding te krijgen. Want dit werk verraadde op talrijke plaatsen, dat wat erin staat uit juiste, krachtige impulsen van de spirituele wereld komt.
Zodat men op talrijke plaatsen van Blavatsky’s Geheime Leer het zich-openbaren van een geestelijke wereld vindt door de persoonlijkheid, die Blavatsky was. […] Er werden in deze Geheime Leer een groot aantal oeroude, in de vroegere geschiedenis der mensheid door atavistische helderziendheid verkregen waarheden uitgesproken.
Ik zou willen zeggen: Het was een soort heropleving van oeroude culturen. Men had iets voor zich, uit de buitenwereld op zich toekomend, niet enkel uit zichzelf, waarvan men zeggen moest: Dit brengt een ontzaglijke wijsheid, die de mensen eens als iets uitzonderlijk lichtbrengends hebben bezeten. Daartussen gedeelten van de ongelooflijkste soort, die iemand steeds weer verbaasd doen staan, omdat het boek suffig, dilettantisch uitgewerkt is ten aanzien van elke wetenschappelijke denkwijze, onzinnig wat betreft het bijgelovige en ga zo maar door. In feite een zeer merkwaardig boek, deze Geheime Leer van Blavatsky: grote waarheden naast schrikbarend gezwets.
Bron: Rudolf Steiner – GA 258 – Die Geschichte und die Bedingungen der anthroposophischen Bewegung im Verhältnis zur Anthroposophischen Gesellschaft – Dornach, 10 juni 1923 (bladzijde 25)
Eerder geplaatst op 20 december 2015
Blavatsky presenteerde gechannelde informatie. Dat is in mijn ogen altijd verdacht. De krachten erachter hebben een agenda die we niet kennen. Steiner ging op eigen kracht op onderzoek. Dat is een groot verschil.
Of om het met Steiner zelf te zeggen:
“Een volkomen dwaling wordt snel doorzien. Halve en kwart-waarheden misleiden de mensen, zodat ze er mee gaan leven. Deze gedeeltelijke waarheden dringen dan het leven binnen en richten er de vreselijkste verwoestingen aan.” (GA 193)
Blavatsky haar werk behoort zeker tot de halve waarheden.
En de verwoestingen daarvan zijn zichtbaar in de huidige New Age beweging.