De studenten vervelen zich meestal ontzettend

De studenten vervelen zich meestal ontzettend bij de dingen, die hen als voorbereiding voor hun studie worden voorgezet. Dat ligt echter niet aan de natuurwetenschap, maar aan de mensen die deze behandelen. Daarom zou men nooit moeten spreken over de ‘saaie natuurwetenschap’, maar over de ‘saaie professoren’. Aan de natuurwetenschap ligt het werkelijk niet; die biedt inderdaad iets gedegens. Ik zou willen zeggen: hoewel de lieden, die in deze tijd natuurwetenschap doceren, dikwijls nòg zo zeer van alle goede geesten verlaten zijn – de natuurwetenschap zèlf werkt met goede geesten!

Maar nu laten wij even de resultaten van zo’n buitengewoon gedegen onderzoek buiten beschouwing, en we wenden ons tot de psychologen en filosofen. Als we dan merken, hoe deze over de ziel of zelfs over het eeuwige in de mens spreken en we laten alles terzijde wat daarbij overgeërfde traditie is, worden we al gauw gewaar, dat het woorden zijn, niets dan woorden, waarmee een mens eigenlijk niet kan beginnen. Wanneer de mens van deze tijd zich met de diepste behoeften van zijn ziel tot een filosofie of psychologie wendt, zal hij het zeker niet alleen saai vinden, maar vindt hij zelfs totaal niets meer wat bij zijn vragen aansluit.

Bron: Rudolf Steiner – GA 231 – Der übersinnliche Mensch anthroposophisch erfaßt – Den Haag, 13 november 1923 (bladzijde 60-61)

Vertaling door M. Macintosh, overgenomen uit Rudolf Steiner – Tussen dood en nieuwe geboorte – 1979 Uitgeverij Vrij Geestesleven Zeist (bladzijde 58)

3 gedachtes over “De studenten vervelen zich meestal ontzettend

  1. walterhebing

    Onze kinderen vervelen zich meestal ontzettend bij de dingen, die wij als ouders en de scholen hen voorspiegelen als voorbereiding op het leven op aarde! Dat ligt echter niet aan ons als ouders of leraren, maar aan het werkelijke natuurrijke/cultuurrijke gebeuren zelf!
    Maar dat is voor de wetenschap niet interessant, wel is het interessant de jeugd los te koppelen van het nu gebeuren en ze te verleiden tot Wetenschapsbeoefening, in wezen iets wat geen bestaansrecht heeft, in het menselijk zijn op aarde!
    Immers de mens is tot Beeld en gelijkenis van God geschapen of geëvolueerd, maar via beide interpretaties is, hoe je het ook wendt of keert, er elke mens er het toppunt van geweest Jezus zei: In ieder geval zes dagen, in zijn tijd, in onze tijd kruist de wetenschap, het bewust Zijn van de mens allang voordat ’n mens op aarde geboren mag worden, in ieder geval in onze westerse cultuur. Het Herodus tijdperk heeft zich in het westen zeer diep geworteld, het kindeke Jezus werd toen al als een gevaar voor zijn koninkrijk gezien, de wetenschappen hebben nog grotere bariëre’s gebouwd voor het nog ongeboren kind.
    Ik zie het anders, namelijk: “Elk kind wordt aan beeld en gelijkenis geboren”. Met andere woorden: “Een soort van communicatie met God, door middel van onze kinderen”.
    Ik ben zes en twintig jaar leraar geweest en niets is interessanter en moeilijker dan in het nu leven. Op ’n ochtend stapte ’n leerling van de klas bij me binnen en begroette me met de woorden: Hallo Walter, ik heb mijne Walther meegebracht en deed zijn jas open en daar hing een halfautomatisch geweer in zijn binnenzak. Intuïtief pakte ik het eruit en sloot het direct op in een vitrinekastje wat “toevallig”voor handen was. Vanmiddag na vier uur mag je het geweer weer ophalen, iets dergelijks ervaar ik bij Steiner, je leeft je leven pas als je het aanschouwd via zijn geestelijk inzicht, in plaats het moment Nu te beleven als zijnde je Leven of je Dood!
    Het Goddelijk Bewustzijn waarvan de mens het evenbeeld had moeten zijn, ziet de vier natuurkrachten samen met de zon een bijzondere kracht ontstaan, namelijk: “Leven” eerst als mineraal, toen als plant, toen als dier, toen als een opstandeling tegen deze ontwikkeling, namelijk: de van zichzelf bewustwordende mens!
    Die geen tijd voor zichzelf heeft en altijd bezig is hoe de natuur nog beter aan zijn materiële wensen voldoen kan en er zelfs zijn kinderen ervoor opleidt. Terwijl alles wat is manifestaties van Gods geest zijn en alles wat wrevel op wekt in je gevoel, toch wel van God komt maar door de mens bewerkt is.En het steeds moeilijker wordt God erin te herkennen, ik weet dat het moet, maar wie ben ik, om deze klus op aarde te kunnen klaren.
    Tot zover
    Groetjes Walt”h”er.

  2. Anoniem

    Beste Walter, wat een vermakelijk voorval: je pakt een leerling zijn half-automatisch geweer af en na vier uur krijgt hij het pas weer terug en vervolvens loopt de leerling vrolijk om zich heen schietend de school uit! Was dat niet op Colombine Highschool?
    Groeten, Alfred.

  3. walterhebing

    Beste Anoniem, je kan het als een vermakelijk voorval, op pakken, maar je kan het ook oppakken als een zéér trieste ontwikkeling van onze samenleving! De rijke luiszoontjes vervelen zich en arme luiszoontjes vergaren goederen, waarmee ze de aandacht van de gehele cultuur krijgen.
    Het enige wat ik gedaan heb met mijn zestien jarige leerling, zijn wapen te kijk te zetten, in een vitrinekast. Zoals ik zoveel dolken of ander oorlogstuig van mijn leerlingen in beslag nam tot na schooltijd.
    Na schooltijd valt ’n kind onder een ander regiem, namelijk: “Hun ouders”. Steiner spreekt alsof de mensheid zich ontwikkeld, echter ik zie om me heen dat de mens zich steeds meer verwikkeld in allerlei zaken, behalve in de ontwikkeling van zichzelf.
    Een ijzeren Walther als een soort samensmelting met mijn naam, was en is nog steeds een bevestiging van mijn mening dat de mens niet zelf leeft maar geleefd wordt!
    Eckard Tolle predikt over het Nu, echter voor de mens is er geen nu, het nu ligt opgesloten in hetgeen de mens, los van de Levensgeest op aarde gebracht heeft.
    En dat was voor mijn liefhebbende leerling genoeg om aan mij zijn verboden wapen te durven vertonen, zonder voor sancties te vrezen.
    Waren alle mensen maar zo! Dan was de verlossing van het menselijk bewustzijn op aarde spoedig voorbij en kan de mens samen met de Goddelijke Gedachte optrekken tot de vervolmaking van zijn eeuwig Goddelijk zijn!
    Tot zover
    Groetjes Walter.

Geef een reactie

