Voed jezelf op en laat je kind met rust

[…] het kind is oog in de eerste zeven jaar. Wanneer in de omgeving van het kind – laten we zeggen iets geschreeuwd wordt – een woede-uitbarsting plaatsvindt, wanneer er iemand woedend wordt, dan zal het kind in zijn innerlijk een beeld van deze woede-aanval hebben.[…] Van hieruit gaat nu in heel de circulatie en in het hele vatenstelsel van de stofwisseling iets over wat met die woede-aanval verwant is.

Dat is in de eerste zeven jaar zo en daar stelt het organisme zich op in. Natuurlijk zijn dit geen grove dingen. Fijnzinnige dingen zijn het; maar wanneer het kind in de omgeving van een driftige vader of een driftige opvoeder opgroeit, dan zal het vatenstelsel zich instellen, zich oriënteren op woede. En wat dan uit deze ingeplante aanleg komt, blijft voor het hele leven.

Dat zijn bij het kind de allerbelangrijkste zaken. Wat je het kind zegt, wat je het kind aanleert maakt nog geen indruk; het bootst na wat je in het spreken tot hem zegt, dat maakt indruk.

Maar hoe je bent, of je goed bent en of deze goedheid in je gebaren tot uitdrukking komt of dat je boos bent, opvliegend en dàt uit je gebaren spreekt, kortom alles wat je zelf doet, gaat in het kind verder.

Dat is het wezenlijke. Het kind is helemaal zintuig, reageert op alles wat door de mens als indruk in hem wordt opgeroepen. Daarom is het meest wezenlijke dat je niet gelooft dat je het kind iets zou kunnen leren van wat goed, wat slecht is, dit of dat zou kunnen leren, maar dat je weet: alles wat je doet in de omgeving van het kind, verandert in het kinderlijke organisme in lichaam, ziel en geest.

De gezondheid voor heel zijn leven hangt ervan af hoe jij je in de omgeving van een kind gedraagt. De neigingen die het kind ontwikkelt hangen af van hoe jij je in de omgeving van het kind gedraagt.

Bron: Rudolf Steiner – GA 311 – Die Kunst des Erziehens aus dem Erfassen der Menschenwesenheit – Torquay, 13 augustus 1924 (bladzijde 25-26)

Vertaling: Pieter H.A. Witvliet – De gehele vertaalde voordracht is te vinden op zijn weblog VRIJESCHOOL – PEDAGOGISCH-DIDACTISCHE ACHTERGRONDEN Rudolf Steiner over pedagogie(k) – GA 311 – voordracht 2

P.S. De titel van deze blog is geen uitspraak van Steiner , maar van Krishnamurti.

Eerder geplaatst op 7 juni 2015

2 gedachtes over “Voed jezelf op en laat je kind met rust

  1. walterhebing

    Ik vind dit citaat van Steiner wel erg focussen op het gedrag van ouders ten opzichten van hun kinderen. Het lijkt erop dat Steiner denkt dat kinderen niet verder kijken dan hun neus lang is, het tegendeel is echter waar!.
    “Het kind is helemaal zintuig, reageert op alles wat door de mens als indruk in hem wordt opgeroepen. Daarom is het meest wezenlijke dat je niet gelooft dat je het kind iets zou kunnen leren van wat goed, wat slecht is, dit of dat zou kunnen leren, maar dat je weet: alles wat je doet in de omgeving van het kind, verandert in het kinderlijke organisme in lichaam, ziel en geest.”
    Ik zou mijn groei van mijn kinderlijk bewustzijn nooit zo willen verklaren, er waren en er gebeurde meer dingen om me heen, die mijn aandacht vroegen, maar ik heb deze nooit kunnen kortsluiten met mijn ouders of mijn latere meesters(opvoedkundigen).
    Ik vroeg vroeger aan mijn moeder: “Waarvoor moet ik naar de kerk?” Nu worden de kerken gesloopt of als fietsstallingen, enz. gebruikt. Terwijl mijn Moeder bij hoog en laag beweerde dat het, het huis van God was.
    “Het kind is oog in de eerste zeven jaar”. Maar ik vind dat ’n kind meer is dan dat, in elk kind ligt het oorspronkelijke gedachtegoed van God opgesloten en tevens Gods uitnodiging om dit gedachtegoed samen met hem te laten ontwaren er eeuwig van te genieten.
    Ik kan me niet indenken dat welke tempel op aarde meer Goddelijke Geest bevat dan ’n kind jonger dan zes dagen. En welk transportmiddel is sneller dan de fantasie van ’n kind jonger dan zes jaren op aarde en wie kan elk opstandig gedrag van ’n twaalf jarige, weerleggen op zijn/haar eigen verantwoordelijkheid?
    Wat ik voor mijn twaalfde op aarde meegemaakt heb, heeft de mensheid geen weet van en men wil het ook niet weten! Er worden talrijke theorieën op ’n kind losgelaten,maar in elk kind ligt het Goddelijk Gedachtegoed opgesloten, maar we(alle religies op aarde) staan het kind niet toe het op aarde te laten ontwaren!
    Het meest treffende lied wat ik ooit hoorde op aarde, was en is Flappie het konijn wat Joep van het Hek ooit voor zijn zus schreef!!
    Huist in elke levende manifestatie op aarde, niet Gods Gedachte Goed? En is niet elk kind op aarde er de sublimatie ervan?
    Als ik met God mee denk over het gebeuren op aarde, ben ik het geheel eens met de uitspraak van Krishnamurti, namelijk: “Voed jezelf op en laat je kind met rust”. En wees God op aarde en ga beslist geen methode(Vrije School) bedenken om kinderen op te voeden. Mijn vijf kinderen hebben allen de Vrije School doorlopen en mag/moet dus even stilstaan bij het gedachtegoed van Steiner ten opzichte van mijn belevingen en ervaringen op aarde! Met als grondstof mijn eigen zijn op aarde, met mijn vrouw en mijn kinderen op aarde! En kan alleen maar concluderen dat het menselijk gedachte goed, zich steeds verder verwijderd in hetgeen als goddelijk gedachtegoed opgesloten ligt in een kind van jonger dan zeven jaar, maar zeker in ’n kind jonger dan zes dagen.
    Steiner vergeet de omgeving van zowel het kind als wel die van zijn ouders(zichzelf) mee te nemen in zijn betoog, daardoor liet hij tot tweemaal toe ’n tempel voor zijn geest bouwen. Het leven op aarde is zo sterk of zo zwak als de schakel met Gods Geest op aarde! En Gods Geest is al zolang er leven op aarde is, we kunnen er bij wijze van spreken zo intreden, alleen onze opvoeding belet ons dat!
    In Nederland hebben we nog steeds ’n fysieke Koning, waarom en waarvoor eigenlijk? Jezus wilde als wel als Koning gezien worden, maar niet van het aardse rijk, maar als koning van het hemelse rijk, wat zich ook op aarde bevond en nog bevindt. Alleen het pad ernaartoe wordt steeds smaller en steeds gevaarlijker, onze ouders proberen dan wel vanuit alle macht zichzelf en onze omgeving in harmonie met ons als kinderen te brengen, maar herkennen de Goddelijke Kern in ons als kinderen niet, als we ze tegen hun opvattingen in willen uitdragen!
    Immers hetgeen wat is, is sterker dan hun geest! Op zich volkomen terecht, maar dan behoord men wel te weten waarom er iets is! Ik weet niet waarom het lichaam(tempel van Gods Geest) van elke mens vervangen is door fysiek tempels.kathedralen, moskeeën, synagoge’s, enz.. Wel weet ik dat mijn gedachtegoed sneller is dan het leven op aarde en hoop dat het ooit afkoelt tot het zijn met alle levensmanifestaties op aarde! Om ons als mens weer te verbinden met Flappie het konijn, waarvan ik als kind ook zoveel van hield, voorbij het Kerstmis gebeuren, waarover de mens al eeuwen lang over loopt te zeuren.
    Ik ben aanwezig op aarde en help nu, onder andere, Syrische vluchtelingen om zich veilig te voelen in Nederland. Nederland, door mij ooit gebombardeerd als het meest roofzuchtigste land op aarde, Men roofde over de zee, in de zee, op de zee, boven de zee en van de zee! Hoe valt dit te verantwoorden ten opzichte van Gods Geest op aarde?
    Ik kan de fysieke manifestaties van deze rooftocht op aarde, aan geen enkel kind uitleggen, laat staan verantwoorden, met andere woorden: Ik heb mijn kinderen nodig om mezelf te ontdekken in het nu zijn op aarde en ervaar dat ze nog verder van het Goddelijke zijn verdwaald dan ik.
    Niet ik als ouder van mijn kinderen is er de oorzaak van, maar de mens die denkt dat er een hoger leven op aarde bestaat, dan de mens zelf. In mijn opvatting niet,. de mens is het toppunt van alles wat is en de mens moet er het toppunt van blijven, niet dood maar levend. En daar is elk kind jonger dan zes dagen getuige van.
    Tot zover groetjes Walter

Geef een reactie

