De vierentwintigste Maria Magdalena

Het is een slechte gewoonte, dat wanneer er over vorige levens wordt gesproken, men altijd op belangrijke figuren uit de geschiedenis wil teruggrijpen. Dat is een verkeerde zaak, die maar al te vaak voorkomt. Het is me vaak overkomen, dat verschillende personen historische figuren uit de evangeliën op hun vorige incarnatie wilden terugvoeren. Nog onlangs kwam er een dame, die beweerde dat ze Maria Magdalena was geweest. Ik heb haar gezegd, dat ze de vierentwintigste Maria Magdalena was, die ik in mijn leven heb ontmoet. – Er moet de grootst mogelijke behoedzaamheid in acht worden genomen, opdat zulke fantasterijen niet voorkomen!

Bron: Rudolf Steiner – GA 130 – Das esoterische Christentum und die geistige Führung der Menschheit – Wenen, 9 februari 1912 (bladzijde 268)

Eerder geplaatst op 20 november 2015

Een gedachte over “De vierentwintigste Maria Magdalena

  1. Michiel Zeydner

    Eerlijk gezegd is het mij vreemd dat mensen zich voorstellingen maken over vorige levens. Dat gevoel staat ver van mij af. Ik ben er zelf helemaal niet benieuwd naar, maar houd er wel rekening mee dat mocht het ooit zover komen dat ik hierin wat inzichten ga herkennen, dat ik misschien wel criminele eigenschappen heb gehad, of omstandigheden tegengekomen ben waarbij ik niet zo leuk opgetreden heb, of rijk ben geweest ter faveure van mijzelf, of misschien wel een verschrikkelijke beul ben geweest in de middeleeuwen, een kloosterling, een vakman op een bepaald gebied of een priester. Het staat allemaal open voor mij. En ik denk dat het heel gezond is dat iedereen zich dat zo afvraagt bij zichzelf ,maar dus vooral ook alle mogelijkheden open houd totdat er werkelijk een zeker inzicht zich gaat aandienen. Dat relativeert het belang ervan. Wel is het heel vruchtbaar om een goed leven te leiden en om te proberen zo goed mogelijk voor anderen te zijn. Echter wat goed is voor een ander is een kwestie van niet alleen lief of aardig zijn, maar soms ook om inzichten aan te bieden waarvan jij denkt dat deze de ander werkelijk kunnen helpen naar een toekomst toe. Soms kunnen die inzichten impopulair zijn maar wel misschien wel helpend.

Geef een reactie

