Het is helemaal niet nodig dat je veel weet van wat tegenwoordig geëxamineerd wordt

Er zou eigenlijk geen opleiding moeten zijn zonder dat er een kunstzinnige activiteit plaatsvindt met boetseren, met beeldhouwen die uit het innerlijk van de mens komt. Wanneer dat ontbreekt is dat voor het opvoeden veel ongunstiger dan wanneer iemand niet weet wat de hoofdstad van Roemenië of Turkije is of de een of andere berg, want dat kun je wel in een naslagwerk vinden. Het is helemaal niet nodig dat je veel weet van wat tegenwoordig geëxamineerd wordt, het is helemaal niet erg om iets in een naslagwerk op te zoeken.

Bron: Rudolf Steiner – GA 308 – Die Methodik des Lehrens und die Lebensbedingungen des Erziehens – Stuttgart, 10 april 1924 (bladzijde 53)

Vertaling: Pieter Witvliet. Voor zijn vertaling van de gehele voordracht zie: VRIJESCHOOL – PEDAGOGISCH-DIDACTISCHE ACHTERGRONDEN

Advertenties

4 gedachtes over “Het is helemaal niet nodig dat je veel weet van wat tegenwoordig geëxamineerd wordt

  1. henri

    Het is zo (volgens ik ergens las ik bij Steiner dat iemand die spirituele weg gaat zelfs begint te vergeten, om de eenvoudige reden dat de krachten die gestoken worden in het zogen. ‘onthouden’ nu gaan naar de wil om de geestesweteschap te bestuderen .
    Mensen die niets kennen van spiritualiteit , denken nog steeds hij is slim en intelligent als hij alles weet ( zie al de quizjes op tv ) … niets is minder waar echter in feite is deze persoon zelfs nog dommer en minder wijs dan anderen .

    1. Henri, Steiner zelf moet wel een uitmuntend geheugen hebben gehad, want het is vaak ronduit verbluffend hoeveel verschillende zaken hij gedetailleerd uit zijn hoofd beschrijft in zijn voordrachten. Maar ik meen dat hij ergens vertelt dat bij een spirituele ontwikkeling het “gewone, automatische” geheugen verdwijnt, maar door een bepaalde oefening kan men dan toch het geheugen als het ware transformeren naar een andere manier van onthouden en dit kan dan zelfs het onthouden door het automatische geheugen overtreffen.

  2. walterhebing

    “Er zou eigenlijk geen opleiding moeten zijn zonder dat er een kunstzinnige activiteit plaatsvindt met boetseren, met beeldhouwen die uit het innerlijk van de mens komt”.
    in wezen staat Steiners verlangen haaks op Gods Belang, verlangen, immers Exodes 20 luidt ik ben de Here uw God, maak geen Goden beelden, noch enige gelijkenis, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is. Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen!
    Jezus Christus ging ons allen daarin voor en wist als geen ander metaforen te bedenken, om zijn aanwezigheid op aarde te rechtvaardigen ten opzichte van de Farizeeërs(Schriftgeleerden).
    Lucas verried hem om het geld, wat hij daarvoor ontving en dusdoende door zijn eigen volk gekruisigd is.
    In wezen wordt deze methode nog steeds gebruikt om kinderen te dwingen een bijdrage aan de economie te leveren in plaats kinderen ’n plek op aarde te gunnen! we zijn nu bezig om het nog ongeboren kind al voor de legale abortus periode wettelijk te kunnen laten scannen, om maar geen abortus te hoeven plegen, vanwege een of andere vermeende afwijking in de groei van ’n foetus in ’n baarmoeder! Het kan al eerder!
    De geboorte van Jezus op aarde, ging al met veel tamtam vanuit het Geestesleven gepaard, zo ook zijn overlijden! Steiner splitste het leven van Jezus “gemakshalve”op in twee delen, namelijk: Jezus als kind van Nazareth en Jezus als de Christus Impuls.
    Echter ik heb als kind geleerd dat de mens door Gods hand geboetseerd is naar zijn beeld en gelijkenis en in hem/Mens de scheppende gedachte van God schuilt en er tevens de opperste levensmanifestatie van is!
    De mens is Mediator tussen het leven op aarde en levend kosmisch gebeuren. Als we nu al foetussen afdrijven omdat deze waarschijnlijk niet kunnen voldoen aan onze economische eisen, hebben we nog steeds niets van ons eigen leven begrepen.
    Immers in den beginne was er niets, toen iets(ruimte) en toen geluid(stilte), de mens is medeverantwoordelijk voor de tijd, tussen niets en iets, tussen stilte en geluid, tussen duisternis en licht, plus alle woorden die er duiding aan geven.
    In wezen kan geen enkele mens, een andere mens opvoeden, ze zijn in elk tijdsgewricht aan elkander gelijk en hebben dezelfde verantwoordelijkheid ten opzichte van hun bron(God, het nog niet gemanifesteerd Zijn). Kerstmis is elk jaar weer ’n poging om ons daaraan te herinneren, er zijn veel menselijke beschavingen in het verleden vergaan, omdat de mens zijn verantwoordelijkheid voor al wat op aarde leeft, niet nam. Terwijl de Goddelijke boodschap voor elke mens op aarde luidt: Wat Gij voor de minste van mijn scheppingen gedaan hebt, hebt Gij voor mij gedaan. Immers alles wat zich levend op aarde manifesteert, maakt deel uit van Gods schepping! Een rat is met hart en ziel bezig met het afval, wat mensen achterlaten op aarde om te zetten in mest wat weer kansen biedt voor planten.
    Wat doet de mens, zijn medemens opvoeden opdat het dier overbodig wordt!
    Tot zover
    Groetjes Walter.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s