Moraliteit/Gezelligheid/Eenzaamheid

Als de mens immoreel is geweest in het leven, dan komt hij weliswaar samen met familieleden en vrienden, maar er is altijd door zijn eigen wezen zoiets gecreëerd als een muur waar hij niet doorheen kan naar de andere wezens. En de mens met een immorele zielsinstelling is na de dood een eenzaat, een eenzaam wezen dat overal zoiets als een muur om zich heeft en niet nader kan komen tot de wezens in wiens sfeer hij geplaatst is.

Maar de ziel met een morele gesteldheid, de ziel met zodanige innerlijke ideeën die we hebben als we onze wil louteren, die wordt om zo te zeggen een gezellige geest en vindt altijd de bruggen en de samenhangen met de wezens in wiens sfeer ze leeft. Of we eenzame of gezellige geesten zijn, dat hangt af van onze immorele of morele zielstoestand.

Bron: Rudolf Steiner – GA 140 – Okkulte Untersuchungen über das Leben zwischen Tod und neuer Geburt – Hannover, 18 november 1912 (bladzijde 48-49)

4 gedachtes over “Moraliteit/Gezelligheid/Eenzaamheid

  1. Anoniem

    Ik kan mij toch niet voorstellen dat je gezelligheid in de familie vindt ” als moreel goed ontwikkelde geest ” als deze bestaat uit incestplegers of andere duistere zaken. Daar zal dan iets anders meespelen. Het zal er wel aan liggen, dat een citaat, een deel laat van het geheel bedoelde laat zien, anders vindt ik het een uitspraak die mijn waarheidszin onderuit haalt .

    1. Ik kan geen antwoord geven op de vraag “waar heb ik dit aan verdiend” omdat ik dat antwoord niet weet.
      Wat ik wel heel zeker weet is, dat bijvoorbeeld incestplegers zeer zeker immoreel bezig zijn. Het beschadigt de ander en daarmee ook de dader -dat is in ieder geval duidelijk met dit citaat.

  2. Wat moreel of immoreel is, is niet aan de menseljke geest toevertrouwd als de menselijke geest zich niet verbonden weet, met de levensgeest. Sterker nog, er is maar één moraal en dat is Leven, niet ten koste, maar ten dienste van leven nu op aarde! Welke mens kan dat gegeven op aarde overzien?
    Anoniem heeft gelijk, geen enkele mens kan de gebeurtenissen van één dag op aarde overstijgen, laat staan dat hij zich met morele of immorele zaken kan bezig houden. Elke dag toont me dat de mens bezig is zijn eigen graf te graven. Ik kan er geen moreel oordeel over geven. Daarvoor heb ik te weing ervaring met de menselijke geest, ik weet wel dat de levensgeest de mens niet nodig heeft, het enige wat de levensgeest doet, is ons uitnodigen zijn/haar streven mee helpen te laten ontwaren.
    Tot zover
    Groetjes Walter

    1. Naar mijn mening kan ieder mens heden ten dage bij zichzelf te rade om wat in zijn eigen handelen moreel juist of moreel onjuist is.
      Ook ten aanzien van andermans al dan niet morele handelen of spreken (!) moeten we voor onszelf een oordeel vormen en een standpunt innemen. Als zich immoraliteit in onze eigen invloedssfeer voordoet, dan moeten we daar iets mee. Dat is onze morele PLICHT!

Geef een reactie

