Dit gevoel is de hoofdzaak

Wat is het beste dat we kunnen winnen door onze spirituele verdieping? Men zou zich kunnen voorstellen dat er onder u een mensenziel zou zijn, die na een voordracht de deur uitgaat en dan tegen zichzelf zou zeggen: Nu ben ik eigenlijk alles van a tot z vergeten. Dat zou een extreem geval zijn, het zou het meest radicale geval zijn. Dat, mijn beste vrienden, zou nog niet eens de grootste schade zijn. Want ik zou me goed kunnen voorstellen, dat zo iemand desondanks een gevoel, een gemoedsaandoening meedraagt, dat het resultaat is van wat hij hier gehoord heeft, hoewel hij dan ook alles vergeten is.

En dit gevoel is de hoofdzaak. Wat wij in ons gemoed beleven, dat is het belangrijkste. […] Wanneer alles wat spirituele kennis kan zijn, aan de verbetering van onze ziel bijdraagt, dan hebben we het juiste gewonnen. En zelfs als door het op de juiste wijze opnemen van de geesteswetenschap, de mens vaardig wordt om slechts iets meer van zijn medemensen te begrijpen, dan heeft zij haar werk gedaan. Want geesteswetenschap is leven, rechtstreeks leven (Duits: unmittelbares Leben). Weerlegd of bewezen wordt ze niet door logische discussies. Zij wordt door het leven bewezen en op waarde geschat. En ze zal zich vestigen (Duits: sich bewähren) doordat ze mensen vinden kan bij wie ze tot de zielen toegang vindt.

Bron: Rudolf Steiner – GA 140 – Okkulte Untersuchungen über das Leben zwischen Tod und neuer Geburt – Hannover, 18 november 1912 (bladzijde 59)

Eerder geplaatst op 12 november 2015

3 gedachtes over “Dit gevoel is de hoofdzaak

  1. henri

    Dit doet mij denken aan wat ik eens hoorde van een helderziende , die tijdens een reading een beeld doorkreeg van wat hij zag , ‘ ik zie je boeken lezen in de tuin en je zit daar alleen en de engelen werken dan aan je lichaam …enz ‘ Had hij wel goed gezien, want ik deze boeken in de tuin en voelde me vaak innerlijk warm worden bij het lezen van de voordrachten van Steiner ,en wanneer het om een ander boek ging gebeurde dat niet zo . Wel vondt ik het steeds erg dat ik alles niet meer wist wat ik gelezen had , en in feite maakt het bijgevolg allemaal niets uit , volgens dit citaat .

  2. walterhebing

    Dit citaat van Steiner is voor mijn gevoel, net als het vorige citaat ook driedimensionaal te interpreteren. Ik heb in mijn reactie op het vorig citaat, het Aramees Onze Vader, geciteerd!
    Bij dit citaat zal ik de eerste alinea ervan, wederom citeren, ’n alinea die rechtstreeks mijn ziel raakte, namelijk: Bron van Zijn, die ik ontmoet in wat mij ontroert,Ik geef u een naam opdat ik u een plaats kan geven in mijn leven. Bundel uw licht in mij-maak het nuttig.Vestig uw rijk van eenheid nu, uw enige verlangen handelt dan samen met het onze.
    Voor mijn Hart is deze alinea een Openbaring, het geeft me meer ruimte en inzicht dan het Onze Vader uit mijn kinderjaren, het luidde namelijk: Onze Vader, die in de hemelen zijt;. Uw naam worde geheiligd. Uw koninkrijk kome. Uw wil geschiede, gelijk in den hemel, alzo ook op de aarde.
    Met andere woorden: “Een totaal andere insteek op mijn individueel zijn op aarde”! Het roept een gemoedsaandoening op die me oproept een mijn ontroeringen op aarde ’n naam te geven, in plaats van onder de naam van God gebukt door het leven op aarde te moeten gaan, wat een heel andere gemoedstoestand oplevert. En dit zijn alleen nog maar gemoedstoestanden, opgeroepen door woorden, wat te denken over het dagelijks leven? Waar we in Naam van de Koningin behoorde te handelen en nu onder de naam van de Koning behoren te handelen.
    Steiner vind ik sinds ik gisteren, nadat ik de quote van Johann Wolfgang von Goethe heb gelezen, een voorbijganger aan het dagelijks leven op aarde, waarvan de Quote luidt “Nothing is worth more than this day. You cannot relive yesterday. Tomorrow is still beyond your reach.”
    Precies daarmee raakt Goethe mijn ziel, mijn Quote luidt: “De dag biedt meer dan de mens vermag” Ik heb alle redenen om aan te nemen dat Goethe zich in zijn graf omdraaide, toen Steiner voornemens was het Goetheanum te bouwen en het tot twee keer toe op aarde liet realiseren! Het spreekwoord luidt: “Wie schrijft, die blijft”. Mijn spreekwoord luidt: “Wie laat bouwen, blijft behouwen”. Maar beiden spreekwoorden dragen niets bij tot ons gemoed terug te brengen tot het wezen van de dag. Ze leiden ons eerder af van de kern van ons Zijn op aarde!
    Een spirituele tekst of een materieel object en tegenwoordig een vermenging ervan, de radio, tv, het mobieltje, de auto, enz. leidt de mens alleen maar van de essentie van ’n dag af.
    Er worden per dag 355.000 kinderen op aarde geboren die gedurende zes dagen nog één zijn met de Levensgeest op aarde, als spiegel van de Bron van het alomvattend Zijn.
    De manifestaties van het leven op aarde, hebben zich via het minerale rijk(bergen) ontwikkelt tot het plantenrijk, vervolgens tot het dierenrijk en het kan toch niet zo zijn, dat de mens zich nu tot één stofje uit de woestijn(Siliconvaley) wendt, om zich zeker van zijn bestaan op aarde te kunnen voelen.
    Echt terug bij af en God zei tegen Adam en Eva:”Mens gij zijt uit stof ontstaan en zult tot stof wederkeren” En God lijkt gelijk te krijgen, in die zin voelen we de levensgeest op aarde niet aan!
    En Jezus zei: Maak je geen zorgen over de dag van morgen, want iedere dag heeft genoeg aan zijn eigen zorgen!
    Met andere woorden: “Pas als de mens op aarde in staat is de zorgen over het Leven op aarde van de dag over te nemen, pas dan kan de mens meedenken over de zorgen van morgen! De aarde is een soort opslagplaats van Leven, tussen het Leven gevende licht(zon) en het Leven nemende licht(de Maan). De uil profiteert van de onnozele dieren die ’s nachts op zoek naar voedsel zijn, zoals overleden mensen, voedsel zoeken voor hun geest, bij slapende
    mensen. Waarbij niets te halen valt, wanneer ze dronken in slaap zijn gevallen, volgens Steiner.
    Echter het spreekwoord luidt: “Kinderen en dronken mensen spreken de waarheid”. Ik denk dat het spreekwoord waar is, maar wel waarheid binnen het kader waarin ze het leven beleven.
    Mijn gemoedstoestand is begaan met het leven op aarde in het algemeen en bijzonder met kinderen, waar ik ze ook op aarde aantref!
    Het mobieltje vervangt mijn zijn op aarde voor kinderen, ik zou willen weten in welke gemoedstoestand ze nu op aarde leven? Het zal wel zoveel jaar duren, alvorens ik er een officieel antwoord op krijg, maar ik hoef er geen antwoord op, want ik weet het al.
    Tot zover
    Groetjes Walter.
    :

Geef een reactie

