Verschillende kanten

Op een grondige, energieke wijze leren denken zal de mens pas als hij door een spirituele wereldbeschouwing zich tot alzijdigheid ontwikkelt, als hij leert inzien, dat ieder ding van verschillende kanten moet worden beschouwd. De levenspraktijk dwingt de mensen daartoe al in het gewone leven. Als iemand zegt: Het vuur is weldadig -, dan heeft hij gelijk. Als iemand echter zegt: Het vuur is zeer schadelijk, want het verbrandt steden en dorpen -, dan is dat ook waar. De absolute zin: Het vuur is goed -, of: Het vuur is slecht -, geldt niet. Met betrekking tot het vuur leert de levenspraktijk al om deze twee kanten te erkennen.

Maar als datzelfde verlangd wordt voor wezens van de hogere werelden, bijvoorbeeld Lucifer en Ahriman, dan gaat men daar niet graag op in, maar men vraagt: Is Lucifer een goed of een slecht wezen, is Ahriman een goed of een slecht wezen? – De mensen willen definities hebben, die hen een antwoord op zulke vragen geven, en men ziet een antwoord als hoogst onbevredigend, dat zegt: Lucifer en Ahriman kunnen zowel goed als slecht zijn. Over het vuur vraagt men dat niet. Daar helpt ons de levenspraktijk om een onjuist oordeel in een juist oordeel om te zetten.

Bron: Rudolf Steiner – GA 150 – Die Welt des Geistes und ihr Hereinragen in das physische Dasein – Stockholm, 10 juni 1913 (bladzijde 86)

Eerder geplaatst op 9 november 2015

Een gedachte over “Verschillende kanten

  1. walterhebing

    Zoals God alles in één is, zo is de mens naar zijn beeld en gelijkenis geschapen. Wat dat precies inhoudt, daar twisten de mensen onderling al sinds hun bewust bestaan(Adam en Eva) onderling over en volgens mij blijft dit zo, totdat de mensheid gaat beseffen dat zijn/haar ziel nog steeds verbonden is met Adam en Eva, de breuk van de mens, die hem deed oplossen in het mannelijke of vrouwelijke, in plaats van het toppunt van het onzijdige leven op aarde te kunnen blijven handhaven.
    Wat voor vuur geldt geldt ook voor de mens op aarde, je moet de mens van alle kanten bekijken tot dat het ’n moment opname van het nu is, niet de individuele mens maar de mensheid als één bewust geheel.
    Volgens mij, zijn er geen hogere wezens als de mens, Jezus zei het zo: Bron van Zijn, die ik ontmoet in hetgeen mij ontroert! Enz. enz. De eerste zin van het Onze Vader opgetekend uit het Thomas Evangelie.
    De mens is nu op aarde! Niet gisteren of morgen! En zal zich moeten gaan beseffen dat het nu op aarde aanwezig zijn, zich uitstrekt naar het verleden en toekomst! In wezen is er geen verleden of toekomst voor God, noch de mens!
    Alleen maar ’n gebeuren, waarin men ’n eeuwige deelgenoot van het leven op aarde zou kunnen zijn, maar dan moet je je wel herkennen in Adam of in Eva en in hetgeen er mis is gegaan, waardoor Adam plotsklaps man werd en Eva plotsklaps vrouw, even tevoren waren ze nog één met het onzijdige Leven(God).
    Ik vind materiële uitbaters net zo erg als spirituele erflaters, beide gaan aan het levende en het dode op aarde in het nu zijn voorbij. Terwijl de mens als rentmeester over het Leven op aarde is aangesteld! De mens moet weten wat de balans is tussen leven en dood! God weet dat, maar zijn lijnen lopen anders over de aarde, elk mineraal wat nu verspild wordt aan een materiële omgeving van de mens, in plaats het mineraal op zijn plek te laten, totdat het mineraal uit zichzelf deel neemt aan de ontwaring van God, waarvan we als mens man/vrouw een duplicaat van zijn en al zijnde rechtstreeks verantwoordelijk zijn voor de balans tussen leven en dood op aarde!
    Gods Liefde is een blinde stroming door het Heelal die vanuit het niets naar iets gaat en vanuit het iets terugkeert naar het niets! De basis van het leven op aarde, namelijk de mineralen, worden door de mens al eeuwenlang door de mens gebruikt om zich veilig op aarde te voelen.
    Dat gegeven kan er bij mij niet in, de mens is net als God verantwoordelijk voor al het leven op aarde. En men kan een mineraal onmogelijk ten gunste van welke levensvorm dan ook uitbuiten. Toch werd dat in het verleden al en nu in het heden ten volle hevigheid door de mensheid gedaan.
    Op een grondige, energieke wijze leren denken zal de mens pas als hij door een spirituele wereldbeschouwing zich tot alzijdigheid ontwikkelt, als hij leert inzien, dat ieder ding van verschillende kanten moet worden beschouwd. Ik heb me altijd als speelbal van mijn omgeving gevoeld en weet dat materiële of spirituele gedachtes en/of gevoelens van mijn ouders me van de logistiek van het leven op aarde afleidde, in plaats van deze met hun te mogen ontdekken.
    Toen ik midden in het leven stond was ik twaalf jaar en moest afscheid van mijn vriendjes en vriendinnetjes nemen, want ik ging naar de HBS en het merendeel van mijn vriendjes naar de ambachtsschool en het merendeel van mijn vriendinnetjes naar de huishoudschool.Dit gegeven kan ik wel verder ontleden naar toentertijd, maar het is nog steeds zo! Alleen ’n stofje uit Siliconvaley maakt dat het nu niet meer zo eenzaam voelt, maar onlogisch blijft!
    Mens, Gij zijt uit stof ontstaan en zult tot stof wederkeren! Zei God tegen Adam en Eva, omdat Adam en Eva voor hun eigen weg los van God(de levensgeest op aarde) kozen.
    Over die verbinding met God(de levensgeest op aarde) spreken maar ’n paar mensen op aarde en voor mij was dat Jezus, Maarten Luther King, Gibran Kahlil, Nicolay Berdjajev en het Seatle opperhoofd der Indianen. Zij brachten de logistiek van het menselijk leven voor mij goed in beeld, maar essentie van God(het leven op aarde) konden ze niet bevatten. En ook dat gegeven is al dikwijls beschreven, in de Bijbel luidt het aldus: Ik ben de Here uw God, Gij zult geen beeld van mij maken, noch van hetgeen wat zich op aarde, noch van wat zich onder de aarde of noch van wat zich aan de hemelen bevindt!
    In wezen van God uit, een heel logische boodschap, maar van de mens uit een moeilijk verteerbare opgave, immers Eva liet Adam verdwalen in het levensbewustzijn en is bij mijn weten nooit meer herleidt tot de kern van dit gegeven verleden. Het vrouwelijke en het mannelijke blijft de toekomst(eigen kind) zowat tegenstrijdig opvoeden! Terwijl ze samen de Heilige Drie-eenheid in het nu zijn! Je eigen zijn, alzijdig te belichten, vraagt een alzijdig geweten en alzijdige ervaringen, van waar je uit putten kunt, om je eenzijdige beslissingen tijdens het leven, ten opzichte van God te kunnen verantwoorden. Een zowat onmogelijke opgave, want je wordt al binnen een bepaalde moraliteit van ’n land geboren. Om daarbinnen te over leven pas je je aan, pas als je, je daarbinnen veilig voelt kun je iets van je ziel op aarde laten ontwaren. Jezus trok er zich niets van aan en werd gekruisigd, men noemt ze klokkenluiders en tot de dag vandaag is dat nog zo.
    De mens wil noch in het licht noch in het duister leven, dus leeft de mens in een grijs gebied, zoals een robot, zonder verantwoordelijkheid of moraal, maar dat gegeven dwingt ons allemaal naar deze norm/vorm te leven.
    Van alle kanten mijn leven op aarde bekeken, nijg ik ertoe te zeggen dat onze westerse beschaving, er steeds minder aandacht voor heeft, om voor ’n kind dat mogelijk te maken!
    Tot zover
    Groetjes Walter.

Geef een reactie

