Komt tot Mij allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven (Matheus 11:28)

Door zorgen onstaat spanning in het fysieke lichaam (Duits: ein Druck auf den physischen Leib). Tot op zekere hoogte moet ieder mens zorgen dragen voor wat voor hem nodig is; maar buiten deze grenzen zijn zorgen een groot euvel, want ze maken het denken onmogelijk, doordat ze de hersenen verdorren, zodat ze in het verdere leven niet in staat zijn nieuwe gedachten op te nemen. […]

c97f84086fd0bbe124f7176888053ed0

Het grootste voorbeeld is Christus, die door allen erkend wordt als de Man der Smarten, de Heiland, op wie wij onze zorgen laden (Duits: abladen) kunnen. Wie dit weet en in Christus wil leven, die kan zich van zijn zorgen bevrijden (Duits: entladen) en zijn fysieke lichaam sterk en gezond maken, zodat ook zijn ziel gezond zal zijn.

Bron: Rudolf Steiner – GA 266a – Aus den Inhalten der esoterischen Stunden – Kassel, 27 juni 1909 (bladzijde 493)

Eerder geplaatst op 24 oktober 2015

Een gedachte over “Komt tot Mij allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven (Matheus 11:28)

  1. walterhebing

    Dit citaat van Steiner vindt ik enerzijds ver en anderzijds dichtbij Jezus Christus leven en gedachtegoed staan. Qua levenshouding hij dichtbij Jezus, qua gedachtegoed staat Steiner er ver vandaan. Want Jezus zag het leven op aarde als het Koningrijk Gods, alleen de mens wilde dat gegeven niet zien en blijkbaar nog niet, alhoewel de natuurverschijnselen op aarde steeds meer van zich laten zien, horen, ruiken en voelen.
    Door zorgen ontstaat spanning in het fysieke lichaam (Duits: ein Druck auf den physischen Leib). Tot op zekere hoogte moet ieder mens zorgen dragen voor wat voor hem nodig is; maar buiten deze grenzen zijn zorgen een groot euvel, want ze maken het denken onmogelijk, doordat ze de hersenen verdorren, zodat ze in het verdere leven niet in staat zijn nieuwe gedachten op te nemen. […]
    De aanhef van dit citaat staat in wezen haaks op hetgeen ik als kind geleerd heb, namelijk: “Wees een goed rentmeester van al het Leven op aarde en plant het voort”. En waar heeft de mens(behoudens enige volkeren) zich toe op aarde ontwikkeld? Het leven op aarde ten dienste van zijn gedachtegoed te gebruiken. In plaats van zijn gedachtegoed ten dienste van het leven(Gods Koninkrijk) op aarde te stellen.
    De mens kan geen twee heren dienen, namelijk God èn de Mammon. Je dient het koninkrijk van God(het leven) of het koninkrijk van de Mammon(goud), het zich ontwarende leven(God) op aarde of stil blijven staan bij de dood(Goud) op aarde.
    We hebben nu net de eerste adventsweek achter de rug, waarin de aandacht ging naar het minerale Rijk en zijn beland in de tweede adventsweek en de aandacht op het planten Rijk gevestigd is, de volgende week is het dieren Rijk aan de beurt en dan Gods Koninkrijk, de mens op aarde. In Vlaanderen zingen ze nog steeds U zijt, enz. In Nederland sinds een zestigtal
    jaren: Nu zijt wellekome, enz. De woorden God en Goud onderscheid men door de letter U en dat verschil, namelijk U, raakt nu wereldwijd in opspraak!
    U zegt men tegen de elite van ’n volk, terwijl de elite van ’n volk zich weinig gelegen hebben laten liggen aan de stem van het volk. Ze dienden de mammon en dat breekt ze nu op en waarom gebeurd dat nu in dit tijdperk?
    Omdat ’n stofje uit Silicon Valey het vrouwen mogelijk maakt om vrijuit vanuit hun hart te kunnen spreken, zonder hun privéleven te beschadigen. Het is een virtuele wolk, waaruit eenieder kan putten om het “gebeuren” hier op aarde, voor zichzelf enigszins begrijpbaar te maken.Het is geen menselijke verdienste, maar een verdienste van het minerale rijk(Goud).
    Zoals de Bijbel geen menselijke verdienste is, maar een verzameling van woorden: Om het menselijk leed enigszins te verlichten.
    Mijns inziens zijn beiden krachten/machten op aarde nodig om de mens(heid) tot de taak die hij/zij op aarde heeft te herleiden, namelijk: “Wees een goed rentmeester over het Leven om je heen”. Het leven op aarde ontwaart zich via baarmoeder aarde, het leven van de mens ontwaart zich via de baarmoeder van ’n vrouw.
    Ik zie als kind mijn moeder nog het militair kostuum van mijn veel oudere broer wassen en strijken en de knopen ervan poetsen uit zorg voor ons Vaderland “Nederland” en mij te bewegen priester te worden. Wat ligt er al wel niet opgesloten in een vrouwenhart?
    Het enige recht wat ze had, was het aanrecht, gelukkig mogen en kunnen ze nu ook spreken al zijn ze nog lang niet zover, de mannelijke teksten uit het verleden dusdanig te neutraliseren ten opzichte van de vrucht van hun schoot, opdat de vrucht van hun schoot de Goddelijke vrucht die in hun opgesloten ligt, zich in volle vrijheid op aarde uitdragen.
    Erger nog deze vrucht wordt voortaan voortijdig getoetst of deze vrucht wel voldoet aan het maatschappelijk criterium. Ik vindt dat gegeven voorbij aan de grenzen van het leven op aarde gaan. Met andere woorden: Zorgen zijn veralgemeniseerd en tot instellingen gemaakt, als ik een gevallen buurman met zorg op been help, maar professioneel gezien het verkeerd heb gedaan, stelt men mij verantwoordelijk! Dus kan ik hem voortaan maar beter laten liggen, enz.
    Wat Gij voor de minste van mijn Scheppingen gedaan hebt, hebt Gij voor Mij gedaan, is Gods Woord.
    Elke mens op aarde maakt deelgenoot uit van mijn goddelijk bestaan op aarde en is dus tevens medeverantwoordelijk voor het leven op aarde. De medemens buiten mijn zorg voor het leven op aarde te houden, ziet God als een nalatigheid. Immers ik ben aan Gods beeld en diens Gelijkenis geschapen.En met Hem deel ik de zorg als rentmeester over het leven op aarde!
    Niet het denken, maar het voelen moet inhoud worden van de zorg voor het leven op aarde!
    Tot zover
    Groetjes Walter

Geef een reactie

