Invloed van melancholische leraar

Wanneer de leraar zich overgeeft aan zijn melancholische temperament, wanneer hij met zijn melancholische temperament teveel met zichzelf bezig is, zodat, je zou willen zeggen, de verbinding met geest en ziel van het kind voortdurend verbroken dreigt te worden, de verbinding met het gevoelsleven verkilt, dan is de invloed van de melancholische leraar op het kind eigenlijk zo, dat het kind zijn gevoelsbelevingen voor zich houdt en in plaats van deze te kunnen uiten, in zichzelf laat verzinken.

Daardoor wordt het zich laten gaan door de leraar met het melancholische temperament voor het latere leven van een kind, dat een melancholische leraar tegenover zich had staan zo, dat adem en bloedsomloop onregelmatig worden. Degene die nu als leraar niet alleen de kinderperiode voor de pedagogiek in ogenschouw neemt, of als arts, wanneer de mens een bepaalde ziekte heeft, niet alleen die leeftijd bekijkt waarmee hij nu te maken krijgt, maar samenhangend het hele mensenleven kan overzien, zal de oorsprong van vele hartkwalen die in het veertigste, vijfenveertigste levensjaar optreden, moeten zoeken in heel die sfeer die door de melancholische leraar die zich laat gaan in het individuele opvoeden en lesgeven teweeg gebracht wordt.

Bron: Rudolf Steiner – GA 308 – Die Methodik des Lehrens und die Lebensbedingungen des Erziehens – Stuttgart, 8 april 1924 (bladzijde 18)

Vertaling: Pieter H.A. Witvliet – De gehele vertaalde voordracht is te vinden op zijn weblog VRIJESCHOOL – PEDAGOGISCH-DIDACTISCHE ACHTERGRONDEN Rudolf Steiner over pedagogie(k) – GA 308 – voordracht 1 (bladzijde 18)

6 gedachtes over “Invloed van melancholische leraar

  1. cisca

    Er wordt hier steeds gesproken van leraren/onderwijzers.
    Sterker nog zal ongetwijfeld “inwerken” het temperament van beide ouders met wie het kind dagelijks omgaat en waaraan het zich niet kan onttrekken.
    Spreekt Rudolf Steiner in deze voordracht – of elders – ook over de werking van de temperamenten van ouders?

    Cisca

    1. Cisca, er wordt hier in deze citaten inderdaad steeds specifiek gesproken van leraren/onderwijzers. Maar volgens mij geldt de werking en invloed evenzeer van de ouders en eventuele andere opvoeders en eigenlijk van alle mensen in de omgeving van het kind.

    2. Haike

      Zijn ouders net zo goed niet (niet per definitie overigens) Pedagogische onderwijzers, voorbeelden, voor het jonge, opgroeiende kind?

    3. De pedagogische voordrachten zijn voor het grootste deel gehouden om de vrijeschoolpedagogie uiteen te zetten. Daarom spreekt Steiner veel meer tegen of over de leerkracht. Maar heel vaak zie je dan ook dat hij bij ‘Lehrende’ ook ‘Erziehende’, dus de leerkracht en de opvoeder, zegt en daaruit kun je wel de conclusie trekken die Ridzerd al weergaf. En of het nu gaat om bv. een cholerische leerkracht of een cholerische ouder: het teveel aan choleriek treft in beide gevallen het kind.
      In GA 317, vertaald: ‘Genezend opvoeden’, spreekt Steiner over de werking van de wezensdelen van de volwassene op die van de kinderen. Een pedagogische wet, volgens hem.

  2. Mijn waarneming : ik merk dat ook het temperament van het kind de ouders, resp. moeder – vader noopt tot beheersing zeg maar ‘opvoeden’ -‘ bewustzijn opwekken’ en dat dit zelfs nog verder loopt bij ouder wordende kinderen : Een ‘spiegel effect’ dus – de wil die dan moreel kan opgetild worden…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s