Werkelijk niet om een paar dromers gaat het in de antroposofische levensbeschouwing

Werkelijk niet om een paar dromers gaat het in de antroposofische levensbeschouwing, maar om mensen geschikt te laten worden om krachtig in het leven te staan, aan dit leven deel te nemen en mee te werken in het leven; niet om de stichting van enkele kolonies van een paar mensen die het zich op hun manier goed willen laten gaan en ergens in een bergachtig gebied vegetarisch eten en dergelijke bijzaken bedrijven; daar gaat het niet om, maar het gaat erom de tekenen van de tijd te begrijpen, om te weten wat werkelijk historisch noodzakelijk is in de ontwikkelingsloop van de mensen. Antroposofie is niet de liefhebberij van afzonderlijke groepen; antroposofie is iets dat door de geest van onze tijd zelf vereist wordt.

Bron: Rudolf Steiner – GA 72 – Freiheit/Unsterblichkeit/Soziales Leben – Bazel, 24 november 1917 (bladzijde 178)

Eerder geplaatst op 17 mei 2015

4 gedachtes over “Werkelijk niet om een paar dromers gaat het in de antroposofische levensbeschouwing

  1. Bernard

    99 jaar geleden!
    Antroposofie moet herkenbaar werkzaam zijn in de samenleving. Een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van mensen en samenleving. De vormen die hiervoor gebruikt worden zullen zich in de tijd veranderen – de essentie, de inhoud, niet. Daar gaat het om!

  2. henri

    Mensen opvoeden in overeenstemming met de ware geest en de methoden die daarbij behulpzaam zijn , alle uiterlijke middelen zullen nooit baten .

    1. Haike

      Alle uiterlijke middelen zullen niet baten? Dan rijst bij mij toch heel hard de vraag op wat hier dan met z’n allen nog te zoeken hebben… Volgens mij krijg ik nu en hier (en niet aan de andere kant) de kans me op de juiste manier met de uiterlijke middelen uiteen te zetten.

  3. walterhebing

    Is meest actuele menselijke Geest niet de Geest van een kind jonger dan zes dagen? De kloof tussen deze alomvattende van ’n kind van jonger dan zes dagen, wordt naar mijn mening gevormd door culturele invloeden!
    Hoe kan de Waarheid zich ooit aan ons tonen, als we dit gegeven niet erkennen?
    Dit schreef ik vorig jaar op zeventien mei al, als reactie op dit citaat, nu ik het herlees, ontdek ik dat ik het anders had behoren te formuleren.
    Namelijk:Het Leven op aarde valt niet onder het regiem van de menselijke geest, maar onder het regiem van de levensgeest(God) op aarde. En elk kind waar ook op aarde geboren, maakt deel uit van dat regiem, gedurende zes dagen. Die zes dagen zijn werkdagen voor het brein van ’n kind, mag ik één blijven met de levensgeest op aarde, of moet ik me aanpassen aan de plek waar ik nu ben? Het menselijk brein staat voor ’n keuze, het leven beleven via mijn linker hersenhelft of het leven beleven via mijn rechter hersenhelft? Waar het zes dagen oud brein buiten de baarmoeder van de moeder, binnen de baarmoeder(levensgeest) van de aarde ook voor kiest! Het brein wordt gespleten en krijgt de linker of rechter hersenhelft de voorkeur en tijdens het leven zoekt men naar de verbinding met de andere hersenhelft.
    Dit omdat elke cultuur, waarin ’n kind geboren wordt, elk kind niet gezien wordt als ’n vertegenwoordiger van de levensgeest op aarde!
    Het leven op aarde is geen plaatselijk gebeuren, maar een alomvattend kosmisch gebeuren!
    En daar is elke mens rentmeester van, niet meer of minder. En in die contekst kan van alles op aarde gebeuren, omdat de menselijke geest zich nauwelijks bekommert over de Bron van zijn/haar bestaan op aarde.
    Het vergt meerdere pagina’s om de ontwikkeling van de menselijke geest, in de contekst het leven op aarde te plaatsen, maar ik kan wel zeggen dat de menselijke geest nog steeds op het niveau van Adam en Eva vertoeft.
    Het aardsparadijs waarin Adam en Eva vertoefde, viel met levensgeest op aarde samen en Eva koos voor fysieke menselijke voortplanting, in plaats voor medeverantwoording te nemen voor alles wat op aarde leeft!
    En schiep aldoende haar eigen toekomst, wat volgens de Bijbel Gods toorn vernoemd wordt.
    En God zei: Mens gij zijt uit stof geboren en tot stof zult gij wederkeren!
    Hoeveel wereldoorlogen moet de mensheid nog ondergaan alvorens de menselijke geest, de vebinding(kind, jonger dan zes dagen) met de levensgeest op aarde aangaat?
    Het gebeuren geschiedt 355.000 keer per dag op aarde en ik ga ervan uit dat mijn overleden zoon mij bestaat om de menselijke geest, weer terug te brengen tot zijn oorspronkelijke geest. Immers de menselijke geest leeft ten koste van het leven op aarde en aldoende strookt deze geest niet met de levengeest op aarde, die de mens op aarde heeft doen ontstaan!
    Steiner werkt met door middel van de menselijke geest op aarde, terwijl hij als mens zich ook om de minste van de scheppingen dient te bekommeren! Niet alleen in woord, maar ook in daad, zoals Jezus het voor zijn medemens deed, maar nog niet voor de mug of de mier.
    Antroposofie is niet de liefhebberij van afzonderlijke groepen; antroposofie is iets dat door de geest van onze tijd zelf vereist wordt. Mijn inziens kent de levensgeest geen tijd, enkel leven en het leven kan zich alleen maar verder ontwaren, als de mens er bereidt toe is om dat te ervaren(het Herodus verhaal).
    Tot zover
    Groetjes Walter.

Geef een reactie

