Op aarde is meer of minder persoonlijk geluk mogelijk op kosten van anderen, in het devachan is dat uitgesloten

Er is voor de gestorvene met betrekking tot degenen die nog op aarde zijn geen bewusteloosheid: hij kan zijn handel en wandel (Duits: Tun) zelfs volgen. Aards-fysieke kleuren en vormen ziet de in het devachan zich bevindende natuurlijk niet, aangezien hij geen fysieke organen meer heeft in het devachan. Alles echter in de fysieke wereld heeft zijn geestelijk tegenbeeld in het geestgebied, en dat neemt de voorgegane overledene waar. Iedere handbeweging in de fysieke wereld, […], bewust of onbewust, iedere verandering aan de fysieke mensen heeft een geestelijk tegenbeeld, dat hij in het devachan waarnemen kan.

Het bestaan in het geestgebied is niet een soort van droom of slaap, maar het is zeer zeker een bewust leven. De mens ontvangt in het devachan de aanleg (Duits: Anlagen) en impulsen om met de geliefden in een nauw verband te blijven, om ze in een latere incarnatie weer op aarde te vinden. Dat is vaak de zin van de incarnatie op aarde om steeds intiemere banden aan te knopen. Het samenleven in het devachan is minstens even intiem als elk leven hier. Het meevoelen in het devachan is veel krachtiger, intiemer dan op de aarde; de smart beleeft u daar mee als uw eigen smart.

Op aarde is meer of minder persoonlijk geluk mogelijk op kosten van anderen, in het devachan is dat uitgesloten. Daar zou het ongeluk dat iemand een ander bereidt om zelf gelukkig te zijn, op hem terugstralen en men zou werkelijk niet ten koste van anderen gelukkig kunnen zijn. Dat is de vereffening die van het devachan uitgaat. De impuls om de broederlijkheid op de aarde te realiseren, brengt u van daaruit mee. Wat in het devachan een vanzelfsprekende wet is, dat moet op de aarde als een taak verwerkelijkt worden.

Bron: Rudolf Steiner – GA 109 –  Das Prinzip der spirituellen Ökonomie im Zusammenhang mit Wiederverkörperungsfragen – Boedapest, 7 juni 1909 (bladzijde 198-199)

Eerder geplaatst op 19 april 2015

10 gedachtes over “Op aarde is meer of minder persoonlijk geluk mogelijk op kosten van anderen, in het devachan is dat uitgesloten

    1. Ik ontdekte gistermorgen tot mijn schrik dat ik het bericht per abuis gepland had op ’s middags 3 uur in plaats van op ’s morgens 7 uur. Ik heb het bericht toen alsnog meteen verzonden om ongeveer 8 uur. Daarbij ben ik er vanuit gegaan dat alle mailvolgers alsnog een mail van het bericht zouden ontvangen. Maar blijkbaar is dat bij jou niet gebeurd. Of alle mailvolgers het bericht gisteren niet ontvangen heb, weet ik niet. Ik heb er verder geen melding van volgers over gehad.

      1. Bericht aangekregen evenwel zonder inhoud.
        Via ‘Meest recente berichten’ toch nog ‘bericht met inhoud’ kunnen opsnorren.
        Een hartelijke groet, Rita Vervoir

      2. O, dat is nieuw voor mij, Rita, dat een bericht ook nog zonder inhoud kan aankomen. Een goede les, dat ik niet weer fouten moet maken in de tijden. Ik had dat bericht per ongeluk op ’s middags 3 uur gepland, omdat dat de tijd is dat ik de Engelse citaten altijd plan, want het is in de USA altijd 5 tot 9 uur vroeger dan hier.
        Vriendelijke groet, Ridzerd

      3. Haike

        Heb de mail wel gehad en je komt wel op WordPress terecht maar de/het tekst/citaat staat er dan niet. Ook niet als je de link die onderin de mail knipt en plakt kom je op een lege Rudolf Steiner pagina wel met logo enz. maar zonder het citaat terecht. Als je vanuit het citaat van vandaag via de knop “previeus” naar die van gisteren gaat, krijg je het wel te zien met inhoud. Ik heb je niet gewaarschuwd omdat ik dacht dat het aan mijn browser lag, en niet aan iets anders. Later heb ik de link van de mail geknipt en geplakt in firefox, met het zelfde resultaat; wel de Rudolf Steiner citaten site, met alles erop en eraan behalve het citaat.

        On topic:

        Hier wordt weer krachtig gewezen op het spiegelende effect en wat dat teweeg brengt.

  1. walterhebing

    Dit citaat roept bij me de gedachte op, dat de dood van ’n mens niets anders is dan een spiegel van onze geest, die we op aarde weliswaar ontwikkeld hebben of hebben moeten ontwikkelen, maar in het Devachan geen kans krijgt om zich te heroriënteren op zijn/haar bewustzijn binnen het levensbewustzijn op aarde!
    Ik vind deze gedachtegang onrechtvaardig ten opzichte van kinderen, die zich met het leven op aarde willen verbinden en alvorens ze het leven op aarde uit eigen kracht kunnen/mogen ervaren zijn ze al gescreend voor hun nuttigheid op aarde! De reden waarom Rudolf de theosofische beweging de rug toekeerde en een eigen leer schiep, namelijk: “De Antroposofische leerweg voor kinderen”. Mijn vijf kinderen hebben allemaal de Vrije School afgemaakt, behalve mijn middelste kind, die is op nine/eleven tweeduizendéén uit ons leven geplukt en is er nooit meer in teruggekomen. Ik heb hem van de aarde voelen verdwijnen op donderdag 25 oktober 2001 en met Allerheiligen 2001 in zijn graf neergelaten en met Allerzielen met de Vrije School leraren en leerlingen dat moment herdacht.
    Ik werd bij beide gebeurtenissen uitgenodigd om te spreken vanuit het kansel tot mijn dierbaren en iedereen die zich met het gebeuren verbonden voelden.
    Vanuit de begrafenis ondernemer gezien zou de beste datum om mijn zoon te begraven 31 oktober zijn, maar dan is een van mijn schoonzussen jarig. Toen maar ’n dag erna gekozen om fysiek afscheid van mijn zoon te nemen, ongelooflijk hoe levendig ik mijn ervaringen met mijn op twaalf jarige overleden zoon op het kansel op 1november(Allerheiligen), ten opzichte van mijn dierbare en aanverwanten spontaan kon verwoorden.
    Doch een dag erna, op het kansel staand, moest ik alles uit mijn tenen knijpen om me staande te houden op het kansel ten opzichte al de vrienden/vriendinnetjes en schoolgenoten! Mijn zoon was en is niet meer, voelde ik op dat moment heel sterk en kon geen enkel woord uitbrengen, tenzij ik het in verleden tijd zette, wat ik dan ook deed en de pijn van mijn zijn op aarde dubbel voelde!
    Zelfs Rudolf Steiner erkent dat het nu op aarde zijn van de mens veel belangrijker dan alles wat op aarde is, in woord, geschrift of daad(gebouwen) zelfs in het heelal of waar dan ook! Pas op aarde kun je iets aan je bewustzijn sleutelen en ben het nog steeds met Genesis eens! Mens Gij bent uit stof ontstaan en zult tot stof wederkeren. Dit omdat de mens de stof waaruit hij/zij ontstaan is, nog steeds niet lief heeft! Er is geen verleden, noch toekomst voor de mens, alleen Bewust Zijn met alles wat op aarde is. De bron van onze menselijke manifestatie op aarde! En daar kun je geen beeld of vorm aan geven, want als mens op aarde zijn we er de Spiegel ervan en niet het leven zelf! We kunnen het leven op aarde dan wel via het onderwijs aan onze kinderen weerspiegelen, maar in wezen zijn onze kinderen spiegels van ons bewust zijn op aarde en die behoor je niet de weg te wijzen maar te laten zijn, in woord en daad! Met Jezus woorden: Eens zal de oude grijsaard aan ’n kind van jonger dan zes dagen vragen, waar de plek van leven is. En in wezen is dat de aarde, dat kinderen opgeleid worden om het fysiek, psychies elders te zoeken, is een ontkenning van de mens(kind) als toppunt van het leven op aarde.
    Tot zover
    Groetjes Walter.

Geef een reactie

