Over de onsterfelijkheid van de menselijke ziel

Tot de voor het menselijke leven allerbelangrijkste vragen behoort de kennis over de onsterfelijkheid van de ziel, over het blijvende wezen van de menselijke ziel voorbij geboorte en dood. Waarin zou de menselijke ziel meer geïnteresseerd kunnen zijn als in deze vraag? Vanuit interesse richt de mens zich op deze vraag. Nu zegt een oud spreekwoord van de geesteswetenschap: Pas hij kan een werkelijke kennis over de onsterfelijkheid verkrijgen, die het zo ver gebracht heeft dat het hem even draaglijk, even sympathiek is of hij onsterfelijk is of niet. Voordien vertroebelt de interesse de werkelijke kennis. Alleen wanneer men zich zo geschoold heeft, zijn gevoelens zo geregeld heeft, dat men de gedachte ‘je gaat met de dood in het niets over’ even goed verdragen kan als de gedachte ‘je leeft voort na de dood’ -, pas dan is het mogelijk tot een objectieve kennis door inspiratie over de onsterfelijkheid van de ziel te komen. Het is een moeilijke innerlijke arbeid om zijn gevoelsleven zo te regelen.

Bron: Rudolf Steiner – GA 69a – Wahrheiten und Irrtümer der Geistesforschung/ Geisteswissenschaft und Menschenzukunft – München, 25 november 1912 (bladzijde 119-120)

Eerder geplaatst op 1 februari 2015

8 gedachtes over “Over de onsterfelijkheid van de menselijke ziel

  1. Haike

    Tja…

    Het maakt me werkelijk niks uit. Maar ik weet voor mezelf dat er na de dood wel wat is. Verhinderd dat dan mij ook om nu tot objectieve kennis te komen?

    1. Nee, volgens mij verhindert dat je niet, want het gaat erom dat het je niets uitmaakt en niet om dat je overtuigd ben dat er na de dood wel wat is. Het maakt mij ook niets uit. Ik ben absoluut overtuigd van wel, maar ik zou er vrede mee hebben als het niet zo was. Het lijkt me in zekere zin wel aantrekkelijk om na de dood “van alles af” te zijn.

      1. Haike

        Dank voor je support Ridzerd, maar die laatste zin vind ik wel gevaarlijk. Want waarom zou je dan wachten tot je fysieke lichaam zegt “Nou is het genoeg geweest” en je eruit stapt. Dan kun je net zo goed nu naar de winkel lopen; een pistool kopen, en jezelf door het hoofd schieten…

      2. Nee, het ging mij erom dat het mij niet uitmaakt of er na de dood “wel wat is” of niet. Ik bedoel totaal niet dat ik levensmoe ben en net zo lief er maar een eind aan maak.

  2. Anoniem

    Elke gedachtevoorkeur tekent een overtuiging en elke overtuiging tekent een voorkeur. In dat perspectief zie ik inderdaad het evenredig draaglijke van de tegenovergestelde gedachte als de overtuiging iets dat nogal wat vereist om te bereiken
    We kunnen onszelf willen wijsmaken dat het ons niet uitmaakt, maar zolang we spreken van een overtuiging van het een of het ander maakt dit juist het verschil. Eerlijk naar mijzelf kijkend en voelend neem ik waar dat het mij wel degelijk een verschil maakt in gevoel of alles na dit leven ophoudt of niet. Sterker nog, de gedachte dat alles hierna ophoudt, dus ook de ziel, biedt me de gelegenheid ook zo te kijken naar mijn levenshouding en gedrag waarin ik steeds verbetering zou willen aanbrengen. Wat maakt het uit als ik dat doe als het daarna stopt, en er dus ook niet zoiets is als karma en incarnatie? Als het waar is wat Steiner zegt, zou dat betekenen dat [ik projecteer even] bijna geen mens objectief zal kunnen komen tot de kennis over onsterfelijkheid van de ziel. Aan de andere kant geloof ik ook dat het begrip onsterfelijkheid niet past. Als een ziel onsterfelijk zou zijn, is er geen begin. Als we de leringen bekijken moet het begin in het Ene bestaan, waaruit het vele is voortgekomen. Ziel is in mijn optiek de betekenis van “drager van geestkern”, die ook gefragmenteerd is. Ziel zie ik dus als voertuig van iets dat een fragment van het goddelijke is, maar in werkelijkheid Eén is met de Ene. Paradoxaal nietwaar? Ik kan me dus voorstellen dat de ziel als voertuig/drager eindig is, en dat de stadia van de ziel bepalen of dat ‘moment’ van ‘einde’ er al is of niet. In wezen legt het hier ook een vraag neer over non-dualiteit, waarin gesteld wordt “er bestaat geen zelf of Hoger Zelf”. Voor mij dienen al die begrippen als concepten waardoor ik iets kan leren begrijpen, alles samenvoegend wat ik begrepen denk te hebben ga ik dan ook inzien dat God de Ene is, en dat er niets anders dan God bestaat. Dus, waarom zou een ziel een begin en einde hebben aan de ene kant of onsterfelijk aan de andere kant, als er alleen God is???? Hardop denkend ……… ook God is een begrip waarin iets weergegeven wordt dat ons door onze kunst te interpreteren en te scheppen eindig kan zijn. Dat wat een begin heeft, heeft een einde, dat wat IS kent noch begin noch einde? Daarbinnenin bestaat niets, want daarbuiten is ook niets, dus is er ook niet zoiets als binnen en buiten. Nog efkes, en ik merk zelf dat ik de draad kwijt ben, en misschien heb ik haar wel nooit vastgehad toch?

    1. Ja, ik ben ook al lang de draad kwijt. Nee, grapje, maar als men nu bedenkt dat Steiner meermaals beweert, dat enkele redenen waarom veel mensen materialist zijn en niets willen weten van “het hogere” is: gemakzucht en angst. Zo bekeken zou men dus wel kunnen stellen dat materialisten mensen zijn die hun eigen voorkeur volgen en niet de waarheid. En dat omgekeerd antroposofen de waarheid verkiezen boven hun eigen voorkeur.
      Een bewering waar materialisten ook uitentreuren mee aankomen is: ‘Dat geklets over god en hiernamaals, dat is allemaal bedacht door de mensen omdat ze bang zijn voor de dood.’
      Men zou net zo goed het omgekeerde kunnen zeggen: “De mensen hebben het materialisme bedacht uit angst voor de dood.”

      1. Haike

        Zo!!!!

        Daar ben ik wel ff stil van… Scherp geformuleerd Ridzerd!! heel scherp.. 👍

Geef een reactie

