Verscheidenheid van meningen

Een fout in een mening kan men pas aantonen, als men kijkt naar het gezichtspunt van waaruit de mening gegeven is. Men zou in de wereld van menselijke meningen veel beter in het reine komen dan in veel gevallen gebeurt, als men hiermee altijd rekening zou houden. Men zou dan merken dat de verscheidenheid van de meningen in veel gevallen slechts voortkomt uit de verscheidenheid van de gezichtspunten. En alleen door de verschillende ware gezichtspunten kan men het wezen van de dingen nader komen. De fouten die in deze richting gemaakt worden, komen niet doordat de mensen verschillende meningen vormen, maar ze ontstaan als iedereen zijn mening als de enig juiste en terechte (Duits: alleinberechtigte) wil zien.

Bron: Rudolf Steiner – GA 45 – Anthroposophie/Ein Fragment – I. Der Charakter der Anthroposophie (bladzijde 12-13)

Zie ook: Meningen en standpunten

3 gedachtes over “Verscheidenheid van meningen

  1. walterhebing

    In zekere zin heeft Steiner in dit citaat gelijk, je kunt vele meningen over het leven op aarde hebben, maar er is maar één levensgeest op aarde die zich kan ijken met de Bron van het Zijn, overal in het Heelal aanwezig.
    Dat de mens zichzelf en zijn medemensen op aarde nog steeds niet ziet als tempeltjes van deze levensgeest betekent dat men de kern van zijn/haar eigen zijn op aarde nog niet doorblikken kan.
    Steiner erkende in zijn vorig citaat dit: “Een eenvoudige persoonlijkheid, die met betrekking tot kennis zich niet veel heeft eigengemaakt, en die toch uit de diepten van zijn ziel in de moeilijkste situaties in staat is opofferende daden van echte mensenliefde te volbrengen”.
    Mensenliefde is het eerste wat op aarde zou moeten geschieden, alvorens de levensgeest de Bron van Zijn verder kan laten ontwaren op aarde.
    En volgens mij heeft Jezus Christus dit tijdens zijn leven op aarde uitdrukkelijk voorgeleefd, het maakte voor hem niet uit welke mens, blank, zwart, gestoord, melaats, prostitué, enz. zijn hulp inriep, hij stelde zijn hulp aan deze medemens altijd boven de moraliteit van de cultuur waarin hij handelde.
    En dat is hem door zijn eigen cultuur betaald gezet door Jezus aan het kruis te nagelen, in wezen is dit gegeven binnen mijn ervaringswereld nog steeds hetzelfde gebleven, want ik maak het nu nog dikwijls mee!
    En Jezus zei: “Wat je voor de minste van mijn broeders gedaan hebt, hebt Gij voor mij gedaan!”
    Michelle Obama hield gisteren een speech waarin ze duidelijk aangaf dat het afgelopen moet zijn met de seksistische kijk op en het seksische handelen van mannen bij vrouwen.
    Ik weet niet of Jezus uitspraak wel goed aan ons is overgeleverd, want eigenlijk klinkt dit beter: “Wat je voor de minste van mijn medemens gedaan hebt, hebt Gij voor mij gedaan”.
    Echter deze uitspraak doet te kort aan hetgeen in mijn Ziel is gegrift, namelijk: “Wat Gij voor de minste van mijn Scheppingen gedaan hebt, hebt Gij voor mij gedaan”.
    En mijn Ziel heeft me ertoe bewogen er een symbool voor te ontwerpen, ik het destijds met ’n spreuk van Rudolf Steiner erop, als begeleidend picture van mijn naam op deze site geïntroduceerd, ik ben even op zoek gegaan, maar ik kan zo gauw niet vinden wanneer en waarom deze door WordEpres als mijn intro is verwijderd.
    Misschien heb jij Ridzerd er weet van.
    Tot zover
    Groetjes Walter.

  2. Ik heb geen idee, Walter, waarom die picture is verwijderd. Ik kan de tekst van de reacties wel veranderen of wijzigen, maar die plaatjes bij de naam heb ik geen invloed op.

  3. Walter,
    Je bekleedde je met een avatar-plaatje alsof je een ingewijde bent. Onderdeel daarvan was een spreuk van Steiner.
    Terwijl je hier in je kritieken op de citaten er telkens blijk van geeft dat je van diezelfde antroposofie niet echt veel begrepen hebt.
    Ik zou kiezen voor een iets bescheidener plaatje. En voor een open blik voor antroposofie.

Geef een reactie

