Interesse en erotiek

Als men ziet dat de erotiek in een bijzonder schrikbarende mate op deze leeftijd (Steiner spreekt hierover de leeftijd van ongeveer 14 tot 18 jaar) naar voren komt, dan hebben de leraren daaraan schuld, doordat ze oersaai zijn en geen interesse wekken. En wanneer de kinderen geen interesse in de wereld hebben, ja, waaraan zullen ze dan denken? Aan niets anders dan wat in hun lichaam, in hun hart, hun buik, in hun longen werkt, als er op een vervelende wijze over wiskunde, geschiedenis enzovoort gesproken wordt. Door de afleiding naar interesse in de wereld is dit enkel en alleen te voorkomen, en daarop komt het ontzettend veel aan. In feite heeft bij het overheersen van de erotiek, bij dit te veel aandacht voor de erotiek van de kinderen in deze leeftijdsgroep, als ze nog op school zitten, dan altijd de school daaraan schuld.

Bron: Rudolf Steiner – GA 302a – Erziehung und Unterricht aus Menschenerkenntnis – Stuttgart, 21 juni 1922 (bladzijde 85-86)

Eerder geplaatst op 14 september 2014

2 gedachtes over “Interesse en erotiek

  1. walterhebing

    Ik vind dit citaat verre van de waarheid, ik ben opgegroeid met beide geslachten en kon me niet voorstellen dat ik naar naar de andere kant van de straat naar haar school moest, dan mijn vriendinnen, de kleuterschool was een soort gemengd bedrijf(het mannelijke en het vrouwellijke)werden daarin bezig gehouden door nonnen.
    Op zesjarige leeftijd moest ik verhuizen naar de andere kant van de straat en kwam onder het regiem van fraters en meesters te staan en mijn vriendinnen onder het regiem van nonnen bleven staan. Ik heb die cultereel bepaalde breuk in mijn samenleven met mijn vriendinnen, altijd beschouwd als ’n verdeel en heers verhouding tot mijn zijn op aarde!
    Op de Vrije School doorlopen meisjes en jongens weliswaar hetzelfde concept, maar Vrije Scholen hebben geen wortel op aarde, enkel een concept.
    Een concept los van het werkelijk zijn op aarde, immers als je werkelijk aarde bent, ga je met kinderen je eigen zijn op aarde ontdekken, dat kan nooit omgekeerd op aarde plaatsvinden.
    Immers in ’n kind van jonger dan zes dagen, ligt de bron van ons menselijk bewustzijnsleven opgegesloten.
    In wezen zijn de begrippen: Interesse en erotiek indentiek! Beide zijn het begrippen van verleiding, in plaats van dat ze te dienste staan van onze mens/Goddelijke verantwoording
    ten opzichte van al het leven op aarde, worden deze verbindingen uit gebuit door materiële of immateriële krachten, waarvan de mens als dusdanig nog niet bewust is, omdat de mens de vrucht van moeders schoot niet kan,of wil begrijpen.
    Het pubergedrag van kinderen heeft alles te maken met geschiedenis, maar niets met interesse of erotiek. Wij zijn de oorzaak dat we het toppunt van het leven(kind) op aarde willen kaderen in woorden, ik heb genoeg ervaring met kinderen op aarde beleefd, om te kunnen stellen dat dat de mens, zowel in het verleden als wat nu blijkt, geen snars om kinderen geeft. Ze zijn op aarde, maar worden niet gezien als aan onszelf gelijke! Ze behoren geschoold te worden in onze dwaalwegen, terwijl elk kind waar ook te wereld geboren, het Goddelijk Bewustzijn gedurende zes dagen in zich draagt.
    Pubertijd heeft in wezen niets met interesse of erotiek te maken, maar alles waarmee we onze kinderen mee belasten, het Goddelijke in de mens kent geen tijd, noch morele of maatschappelijke waardes
    En Jezus zei het zo: “Je kunt beter een dier eten dan door ’n dier verslonden worden”. Door ’n dier te eten wordt het dierenrijk menselijker(goddelijker) en als je door ’n dier laat verslinden wordt de mens ’n slaaf van het dierenrijk.
    Mijn gevoel huist nog steeds in het Adam en Eva verhaal, ik voel me thuis op aarde, maar zou bij God niet kunnen uitleggen, waarom ik me thuisvoel waarook op aarde! Ik zou naakt op de aarde willen rondlopen en de erotiek in ons bewustzijn willen smoren, opdat elke mens werkelijk ontdekt, waardoor of waarvoor hij/zij geëvolueerd of geschapen is. Het merendeel van de mensheid beseft dat, maar het bestuurlijk deel van de mensheid heeft nauwelijks ’n besef, wat werkelijk onder haar/zijn verantwoordelijkheid op aarde gebeurd.
    Mensen aansturen is iets anders dan een kind ontvangen in je omgeving op aarde, Steiner wil alles vertellen, hoe ermee te dealen en niets over hoe hij met zijn vrouw gedeald heeft!
    Ik deal nu met mijn vrouw en mijn kinderen in het huidig menselijk zijn op aarde! Het enige wat ik van dit citaat kan zeggen is: Het is een mensonwaardig citaat, het heeft alles met zijn geest(denken over de mens) te maken, in plaats zich te verdiepen in de geest van onze nazaten.
    Tot zover
    Groetjes Walter

    1. Hendrik Jan

      Vrijescholen hebben geen wortel op aarde? Kun je dat uitleggen? Mijn ervaring is juist dat de vrijescholen jongeren een gezonde interesse voor de wereld, de aarde, de medemens en de samenleving bijbrengen, niet door dorre theorie tot zich te nemen, maar door zich werkelijk met heel hun wezen te verbinden met de betreffende lesinhoud. En het geldt natuurlijk niet voor iedereen. Maar ik kan me helemaal vinden in het citaat. Voor mij speelden seksuele verschillen tjidens mijn schooltijd geen rol. Natuurlijk was ik verliefd, maar dat stond de gezonde omgang met meisjes op het algemeen menselijke niveau niet in de weg. Toen ik na de vrijeschool nog twee jaar op een gewone (katholieke) havo zat, was dat echt anders. Als je al naar een meisje keek werd er van alles over gefluisterd. De erotiek stond de algemeen menselijke ontmoeting en samenwerking volledig in de weg.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s