Geen ingenieurskunst ter wereld kan zoiets namaken

Welk een ontzaglijke wijsheid behoort ertoe om het meest eenvoudige fysieke lichaam van een levend wezen op te bouwen, laat staan het meest ingenieuze meesterwerk van alle aardse levende wezens: het menselijk lichaam!

Bekijkt u bijvoorbeeld eens het menselijk dijbeen in zijn bovendelen, hoe wonderbaarlijk naar alle regels van de bouwkunst de afzonderlijke beenbalkjes samengesteld zijn! Het dijbeen is juist op deze plaats een veel gecompliceerder bouwwerk dan het ons op het eerste gezicht lijkt; het is samengesteld uit een opstelling van balken, die in hun hoekstand ten opzichte van elkaar zo vol wijsheid samengevoegd zijn, dat met de kleinste hoeveelheid van materie bereikt is dat het gehele lichaam gedragen kan worden. Werkelijk een groter kunstwerk dan de meest gecompliceerde bruggenbouw, en geen ingenieurskunst ter wereld kan zoiets namaken.

Of bekijkt u de bouw van het hart; het is zo vol wijsheid gebouwd, dat de mens met al zijn wijsheid echt een kind is vergeleken met de wijsheid die zich daarin onthuld. En wat houdt dit menselijk hart allemaal uit, ondanks dat de dwaasheid van de mens het bijna dagelijks probeert te ruïneren, bijvoorbeeld door onze zogenaamde genotsmiddelen, koffie, alcohol, nicotine.

Bron: Rudolf Steiner – GA 100 – Menschheitsentwickelung und Christus-Erkenntnis / Theosophie und Rosenkreuzertum – Kassel, 17 juni 1907 (bladzijde 35)

2 gedachtes over “Geen ingenieurskunst ter wereld kan zoiets namaken

  1. henri

    De wetenschapsgeleerden of academici denken nog steeds dat hij dat wel zal kunnen maken ,want hij gelooft in de toekomst van de materialistische wetenschap zoals genmanipulatie , nannotechnologie , ruimtevaartkunden etc ..en dat er nog grote ontdekkingen daarin gaan volgen .De geestesweteschapper weet natuurlijk dat zo een denken absurd en dwaas is .

  2. walterhebing

    Ik vind dat Rudolf Steiner met dit citaat de wereld op zijn kop zet, vooral met de laatste alinea uit zijn citaat, als je werkelijk leeft vanuit je hart, heb je de grootste moeite met het overleven van je dagelijkse belevingen. Ik snap nu, op mijn zeventigste nog niet, waarom de mens als toppunt van het leven op aarde, het leven in al zijn manifesties(Minerale, Plantaardige, Dierlijke als ook de Menselijke) in het verleden op deze manier georganiseerd heeft , in het nu nog zo organiseerd is en in de toekomst zal het op deze manier georganiseerd blijven, als het aan de geest van de mens ligt.
    Je kan prediken op aarde wat je wil, maar elk hart is verbonden met de levensader van het leven op aarde, je kan elk hart wel misleiden of bedwelmen, maar uiteindelijk misleid of bedwelm je er jezelf mee en ga op in de geest der volkeren.
    Als kind heb ik me altijd veel afgevragen, zowel in materialistische als in geestelijke zin! En ben als puber tot de conclusie gekomen dat de mens niet van kinderen houdt, in het westen houdt men meer van ’n auto en het oosten meer van ’n koe of een ander dier.
    Geef het volk brood en spelen, dan kunnen we onze gang gaan, zeiden de Romeinen al, voordat ik dat bericht als kind had vernomen, vroeg ’n vriendje van mij: Weet je wie de baas in dit dorp is? Ik antwoorde: De burgemeester!
    Mispoes! Anrwoordde hij. De baas van ons dorp is onze pastoor, die nodigt de fabrikanten en de dokter van ons dorp uit en weet wat hij toen zei? Ik niet! Nou, de pastoor zei tegen de fabrikanten, houden jullie de dorpsbewoners bezig en tegen de dokter: Hou jij ze gezond! En als
    jullie dat doen, zal ik ze dom houden.
    Hoeveel harten zijn er wel niet gesneuveld onder de dwang van geestelijke werelden?
    Die vraag stelt Steiner zich niet eens, hij veroordeeld “genots”artikelen, die door veel mensen gebruikt worden, om zich enigzins te ontlasten van Hartepijn.
    De levensader van de leven op aarde heeft het menselijk het hart niet nodig om zich in manifestaties van leven op aarde voort te planten. Echter de mens wel!
    De vraag is dan: Wie is de hartedief van de mens?
    Mijn antwoord is: Mensen, die vanuit hun geest, spelen met de harten van mensen. en dat was in het verleden al zo en is nu nog en voor de toekomst al gepland. Welk hart kan die zwaarte van planning in onze tijd nog dragen, terwijl Jezus in zijn tijd, zijn levensader van zijn hart al aanbevool bij zijn geestelijke vader.
    Ik zou dit als Jezus nooit zo gedaan hebben, het zou de Heilige Geest van mijn moeder zijn geweest, immers mijn moeder heeft me gedurende negen maanden tussen al haar organen een plaatsje gegund om me te laten ontstaan, dat al binnen zes dagen, na mijn geboorte, mijn hersenen zich opdelen in een linker en rechter hersenhelft heeft enerzijds alles te doen met de Heilige Geest van de levensader van mijn hart en hetgeen de mens op aarde vanuit zijn eigen geest geschapen heeft.
    Mijjn hart lijdt onder hetgeen op aarde nu gebeurd en snap waarom mensen in Antarcia onder onbarmelijke omstandigheden gaan wonen, ik zou er zo gaan wonen om om het geestelijke juk van onze tijd te ontkomen, ware het niet dat mijn hart zich net zo verbonden voelt met mijn geboortegrond als de indianen destijds en mijn hart me aanbeveelt de psychiese(geestelijke) pijn te doorstaan, die ik zowel persoonlijk binnen mijn familie alswel in Nederland in het algemeen voel.
    Met andere woorden: Het menselijk Hart is het centrum van het Levensbewustzijn op aarde! En welk menselijk hart bevat het zuiverste levenlicht op aarde? Dat van ’n baby jonger dan zes dagen en hoeveel baby’s zijn er wel niet weggesmeten ter wille van de geest der mensheid.
    Maar dat terzijde: Hoeveel mensen worden nu op aarde beziggehouden met het spel wat de menselijke geest met mensen speelt? Terwijl de mens maar één hart heeft, wat alleen maar in menselijk nu zijn kloppen kan.
    Hartsverbondenheid in het nu, betekent dat we al onze verbondenheid met welke geestelijke opvatiing over het leven op aarde dan ook, moeten opgeven, om het ontwaren van het leven op aarde toe te kunnen laten, in ons Hart.
    Pas dan worden we de ware mens op aarde! Het is geen strijd van je geweten, maar ’n strijd met je hart. Wetend dat ’n kind wijzer is dan jij! En vertel dat maar eens aan je omgeving!
    Dan spreek ik nog niet eens over de struktuur van mijn hart.
    Groetjes Walter

Geef een reactie

