Onnodig werk

Het komt erop aan dat mensen die veel doen, iets doen wat werkelijk nodig is voor het leven, iets doen wat steekhoudend en vruchtbaar in het leven is (Duits: sich rationell, fruchtbar in das Leben hineinstellt. […] 

Het gaat er niet om dat men zo veel mogelijk mensen zich met iets laat bezighouden, zodat ze kunnen leven, maar het gaat erom dat in de zin van een werkelijk sociaal leven activiteiten worden verricht die tot een welvarende ontplooiing van dit leven, deze sociale kringloop, nodig zijn. […]

Kijk bijvoorbeeld eens hoe veel boeken vandaag de dag gedrukt worden, waarvan nog geen 50 exemplaren verkocht worden. Nu, neem zo’n boek – hoe veel mensen zijn daar mee bezig tot het klaar is! Die hebben hun levensonderhoud, maar doen geheel onnodig werk. Als ze iets anders deden, zou het verstandiger zijn en zouden daardoor talloze andere mensen wat dit betreft ontlast worden. Zo werken echter talloze typografen, talloze boekbinders, ze maken stapels boeken – meestal zijn het lyrische gedichten, maar er komen ook andere dingen in aanmerking -, stapels boeken worden gefabriceerd; bijna alles moet weer vernietigd worden. Maar zulke onnodige dingen zijn er veel in het hedendaagse leven; ontelbaar veel zaken zijn absoluut onnodig.

Bron: Rudolf Steiner – GA 337b – Soziale Ideen/Soziale Wirklichkeit/Soziale Praxis – Dornach, 30 augustus 1920 (bladzijde 99-100)

5 gedachtes over “Onnodig werk

  1. Mieke Sanders

    Hoi Ridzerd, is het misschien mogelijk een andere foto van Rudolf Steiner toe te voegen? Als ik een bericht wil delen via bijv. Facebook, verschijnt er altijd die afta dse foto .. Er zijn vele mooiere en minder ‘angstaanjagende’ 😉
    Misschien een tip?!
    Verder een hele fijne blog.. onderdeel van mijn dagelijks moment van overweging..

    1. Sorry Mieke, welke foto er bij het delen op Facebook wordt geplaatst, daar heb ik geen invloed op, dat gaat automatisch via Facebook. Op Nederlandse FB pagina’s wordt altijd de foto uit 1919 erbij gezet. Maar op Amerikaanse FB pagina’s heb ik ook wel de foto uit 1912 en 1889 gezien. Wat ik nog wel kan proberen, is de foto’s in een andere volgorde op mijn site zetten. Misschien plaatst FB dan ook wel een andere foto.
      Bedankt voor je compliment en je interesse voor de citaten van het grootste genie aller tijden, Rudolf Steiner.

  2. walterhebing

    Ik vraag me af wat Rudolf Steiner met overbodig werk bedoeld? Hoeveel mensen zijn in het verleden wel niet ingezet om tempels, kerken, kathedralen, zelfs piramide’s te bouwen. Ze konden zich daardoor in leven houden maar de generaties na hun werden, de kerken, tempels in gelokt, gejaagd of iets dergelijks om zich over te geven aan ritueel gebeuren.
    Ik vind dat door dergelijke rituelen afstand van de Ware Levensgeest tot stand wordt gebracht, neem nu de Hadj, elke moslim moet minstens één keer in Mekka zijn geweest. Waarom Mekka?
    Het is net zo’n ritueel als rond Jeruzalem of de Maya tempel geschapen is!
    Verdeel en heers is ’n taktiek die Eva(volgens de Bijbel) al toepaste bij de eerste man(Adam).
    Steiner zegt in dit citaat dan wel:”Het komt erop aan dat mensen die veel doen, iets doen wat werkelijk nodig is voor het leven, iets doen wat steekhoudend en vruchtbaar in het leven is!”
    Ik vraag me af: “Of de tempel die Rudolf Steiner tot twee keer toe door mensen liet bouwen” wel vruchtbaar voor het leven op aarde is. Steekhoudend is het Goetheanum wel, net als de piramyde’s in Egypte en de Maya tempel, maar ik zie er het nut voor het leven op aarde, er niet van in.
    Jezus zei destijds al: “Breek deze tempel af en binnen drie dagen bouw IK een nieuwe!” En dus niet alleen ontwerpen maar hem ook zelf bouwen! Volgens mij doelde hij daarmee: “Het vereenzelvigen met de Levensgeest op aarde, opdat je jezelf overal op aarde geborgen voelt, met als dak de hemel en de aarde als bodem, waarop je tussen allerlei levensvormen ten ruste kan leggen.
    Wil de mens nog ooit in het hof van Eden wonen, zal hij/zij alles moeten slopen wat hij/zij op aarde bewerkstelligd heeft, in afwijking van de Levensgeest op aarde. Vruchtbaar zijn in je dagelijks leven is mijns inziens toch weggelegd voor de eenvoudige van geest.De geest van het leven op aarde, Jezus noemde het zijn vader, ik zou het baarmoeder aarde willen noemen, want men zoekt wel naar ’n plek, ten koste van het leven op aarde, naar een andere plek in het Heelal, waar ook leven zou kunnen zijn.
    Maar is dat zoekend streven niet net zo nutteloos als ons streven om natuurkrachten te kunnen weerstaan, in plaats van met deze krachten te dealen? En Jezus zei tegen de storm, hou je koest en de storm hield zich koest.
    Dat is toch makkelijker dan je te bewapenen tegen de storm, of begrijp ik Steiner verkeerd?
    Tot zover
    Groetjes Walter.

Geef een reactie

