Strijden over meningen

Tegenwoordig vliegen de mensen elkaar nog vaak in de haren over meningen. Maar daar zal men eens mee op moeten houden, eenvoudigweg omdat ieder zijn eigen mening moet hebben.

Wanneer een boom van verschillende kanten wordt gefotografeerd, is het nog steeds dezelfde boom, maar de foto’s zien er heel verschillend uit; zo kan ook ieder mens zijn eigen mening hebben -afhankelijk van het standpunt waarop hij zich plaatst.

Wanneer hij een verstandig mens is, zal hij niet meer over meningen strijden. Hij zal echter sommige meningen gezond, en andere meningen ziek vinden. Maar over meningen strijden, dat doet de mens niet meer. Het is alsof men verschillende foto’s bekijkt en dan opmerkt: die foto’s zijn heel verschillend, deze zijn goed en die andere zijn mislukt.

–Het kan hooguit interessant zijn hoe een mens tot zijn mening komt: of een mening geestrijk tot stand komt, of dwaas, of een mening laag bij de grond is en onvruchtbaar of hoogstaand en voor de mensheid iets betekenen kan – dat kan een mens interesseren.

Bron: Rudolf Steiner – GA 337b – Soziale Ideen/Soziale Wirklichkeit/Soziale Praxis – Dornach, 16 augustus 1920 (bladzijde 62-63)

Overgenomen van de website van Renée Zeylmans – vertaling John Hogervorst

7 gedachtes over “Strijden over meningen

  1. Bernard

    Meningen worden vaak gemanipuleerd op grond van bewust valse informatie. In de tijd van Steiner waren er nog geen massamedia zoals nu. En geen sluwe politici die daar garen bij spinnen om belangrijk gevonden te worden.
    Het is inderdaad interessant om te zien hoe iemand tot een dwaze mening komt, maar ik vind het nog interessanter hoe ik hem daar van af kan helpen.

    1. Anoniem

      Steiner klaagde reeds over de media van toen, en zei dat je alles diende om te draaien om de waarheid te krijgen , voor zoaver de medai toen reikten natuurlijk . Ook skeptici waren er al die het geestelijke niet mochten .

    2. Haike

      Dat is een interessante mening; kijken hoe je een ander van zijn/haar mening af kan helpen. Ik wens je veel sterkte en kracht toe!! Maar ik heb niet de illusie dat het je gaat lukken…

  2. Bernard

    . . . door geen valse, suggestieve informatie rond te bazuinen en het referentiekader te verbreden, zodat je iets meer van die boom ziet.

    1. Haike

      Hoe ga jij het referentiekader van een ander verbreden als die dat zelf niet wil? Pas maar op dat het geen Don Quichot en Sancho Panza situatie wordt. Persoonlijk ben ik nog nooit iemand tegengekomen die in staat was een medemens te veranderen. Ik ben wel mensen tegengekomen die zichzelf veranderd hebben, vaak met hulp van een ander. Ongevraagd hulp geven is tamelijk dodelijk, je bemoeien met het karma van een ander zou zich nog wel eens heel hard tegen jezelf kunnen keren..

      1. Bernard

        Ja, daar ben ik het roerend mee eens, Haike. Verbeter de wereld en begin bij jezelf. Ik heb absoluut een hekel aan evangeliseren. Maar door gewoon degene te zijn die je bent, en zichtbaar te maken hoe jij zelf kijkt, zonder een ander te veroordelen, kun je mensen aan het denken zetten. Meer is het niet. Toevallig zijn in de NRC-bijlage OPINIE&DEBAT dit weekend, artikelen gewijd aan het manipulerend effect van angst zaaien. Als je mensen zich daar bewust van kunt maken, heb je een stap gezet.

      2. Haike

        Aha! Nou is het me duidelijk hoe je het ziet / bedoeld.. dat kreeg ik in eerste instantie niet, maar dat zegt misschien wel meer over mij dan over jou. Ja, wat je nu beschrijft lijkt me een vruchtbare weg. Die NRC ga ik onder het genot van een kop koffie in de stamkroeg ff goed bestuderen, dank voor de tip..

Geef een reactie

