Cultuurtijdperken – (3-slot)

[…] Om nu deze hele volgende cultuurontwikkeling, waar we op aansturen, te begrijpen, is het goed dat we nu dieper op de bijzondere kenmerken van onze zielen in de volgende incarnaties ingaan. Tegenwoordig, in ons intellectuele tijdperk, staan voor alle zielen intellect en moraliteit tamelijk naast elkaar. Iemand kan tegenwoordig een heel slim mens zijn en daarbij immoreel, omgekeerd kan men zeer moreel zijn en helemaal niet erg slim. […]

Nu willen we eens de ontwikkelingsfasen door het vijfde, zesde en zevende na-Atlantische cultuurtijdperk voor onze ziel plaatsen, om te zien, hoe de intellectualiteit, de esthetiek en de moraliteit op onze zielen zullen werken. Terwijl in onze tijd, in het vijfde cultuurtijdperk, ons intellect gehandhaafd kan blijven, ook als we geen welgevallen hebben in moreel handelen, zal dat in het zesde tijdperk heel anders zijn. In het zesde cultuurtijdperk, dus ongeveer vanaf het jaar 3000, zal het immorele verlammend op de intellectualiteit werken. Wie intellectueel is en daarbij immoreel, zal zijn intellect tot een schemertoestand reduceren met de ontwikkeling van de immoraliteit. En dit zal steeds meer in de toekomstige evolutie van de mensheid optreden, zodat de mens die niet moreel is, geen intellectualiteit verwerven kan, omdat dit alleen door morele handelingen mogelijk zal zijn. En in de zevende na-Atlantische cultuurperiode zullen er geen mensen zijn, die verstandig kunnen zijn en niet moreel.

Bron: Rudolf Steiner – GA 130 – Das esoterische Christentum und die geistige Führung der Menschheit – Milaan, 21 september 1911 (bladzijde 44-45-46)

Eerder geplaatst op 4 juli 2014

7 gedachtes over “Cultuurtijdperken – (3-slot)

  1. Hallo Ridzerd, Vergeef mij als ik het onder de verkeerde rubriek schrijf, dat is mijn onkunde. Ook ik bedank je voor je citaten. Weet enigszins hoeveel werk, inzet het kost. Voor Antrovista, rubriek Verdieping heb ik 2 jaar geleden citaten van Rudolf Steiner weergegeven. Het moeilijke voor mij was, dat ze op datum v.d. dag moesten. dat is iedere dag niet haalbaar. Steiner kan het bijv. in de zomer over kerstmis hebben. Er is geen mogelijkheid te reageren, wel mijn website en e-mail staan er op. Maar krijg daarop geen reacties . Ze staan trouwens ook op mijn website: http://www.reneezeylmans.nl Na twee jaar staan ze niet meer bovenaan, maar verder op in de verdieping. Nogmaals van harte bedankt. De inzet waarmee iemand iets doet, met harte warmte, nemen we het dieper in ons op. We leggen nu de impulsen voor liefde en moraliteit voor de volgende de 6e cultuur tijdperk.

  2. Dank je, Renee. Nee, het is helemaal niet de verkeerde rubriek. Er staat wel een contactformulier op mijn citatensite, daar kan men mij een persoonlijke mail sturen, maar het is veel beter dat je je bericht gewoon bij de reacties schrijft, want dan kunnen ook andere lezers er kennis van nemen.
    Ik heb even bij je citaten gekeken op je website. Ik wou dat citaat van 16 augustus 1920 uit GA 337b graag binnenkort overnemen op mijn site, als je het goed vindt. Er staan al verscheidene soortgelijke citaten over het onderwerp ‘meningen’ op, maar deze uit GA 337b nog niet. Ik zal ook zien of ik dit citaat terug kan vinden in het Duits en Engels, dan plaats ik hem ook op mijn Duitse en Engelse citatensite. Hartelijk dank.

  3. Haike

    Misschien heb ik hem al eens geplaatst in de afgelopen jaren, maar ik ben te lui om het na te zoeken.

    Bovenstaande citaat doet me namelijk aan het volgende verhaal denken:

    De Zen Meester en zijn leerling zaten samen thee te drinken. Tijdens het thee drinken vroeg de leerling honderduit aan zijn leraar. Hij bleef maar vragen en wachtte niet of nauwelijks op het antwoord. De Zen Meester had een klein onverholen klein vrolijk lachje op zijn gezicht, en wachtte tot het moment gekomen zou zijn dat zijn leerling zelf ging beseffen dat eigenlijk alleen maar hij aan het woord was, en dat van antwoorden nog niet veel terecht was gekomen. Langzaam begon het bij de leerling te dagen en enigszins beschaamd hield hij zijn mond. Denkende dat hij nu zijn Meester de ruimte had gegeven om te antwoorden op al zijn vragen gebeurde er niks, en viel er een diepe doch vreedzame stilte. de Zen Meester keek zijn leerling stil doch vriendelijk aan.

    Na een lange stilte hield de leerling het niet meer uit en opende weer zijn mond en vroeg aan zijn leraar: “Waarom geeft u geen antwoord op mijn vragen?”. In plaats van te antwoorden pakte de Zen Meester de theepot en schonk thee in een theekopje, maar toen het kopje tot de rand gevuld was met thee, stopte hij niet met schenken, en de thee stroomde over het kopje over de vloer….

    De leerling keek verbluft naar wat zijn leraar deed, hij begreep er niets van, en vroeg: “Wat doet u nu?”.

    De Zen Meester hield op met schenken, en sprak: “Soms moet er eerst iets uit het kopje voordat er iets nieuws (nieuwe thee) in kan, zo ook met jouw hoofd; het zit zo vol met vragen dat er geen ruimte is voor antwoorden…”

    Steiner heeft het er ook over dat als je bepaalde zaken ontwikkeld andere zaken blijven liggen of zich minder zullen ontwikkelen..

  4. Ridzerd, Je mag zoveel van de citaten overnemen als je wenst! Weet je wat vreemd is, ik kan jouw citaten al weken niet uitprinten! Andere dingen kan ik wel printen. Denk niet dat het bij jou ligt, maar op de een of andere manier aan mijn computer?

    1. Dank je, Renée, je citaat dat ik gisteren noemde komt morgen op de Nederlandse en Duitse citatensite. In het Engels kon ik het niet vinden. Het staat tenminste niet in http://www.rsarchive.org/
      Ik heb geen idee hoe het kan dat je de citaten niet meer kan printen. Ik heb niets bij mijn instellingen veranderd. Ik zal toch nog eens speuren, maar ik vermoed dat ik het ook niet kan verhelpen. Ik heb zelf overigens geen printer. Ik hoef maar zeer zelden iets te printen en dan vraag ik mijn broer of mijn dochter. De citaten hoef ik echter niet altijd op de laptop te lezen, want ik kan ze ook lezen op het tablet of de smartphone.

    2. Haike

      Renee,

      1) Selecteer de tekst op Ridzerd zijn site die je wil uitprinten.
      2) Open op je eigen computer een nieuw, leeg, Word document (Ik ga er vanuit dat je een programma als Word op je computer hebt staan) en plak daarin de geselecteerde tekst.
      3) Ga naar de printknop in Word en als het goed is, rolt het nu zo uit je printer.

Geef een reactie

