Het kind dat op zo’n wonderbaarlijke manier ons de diepste wereldraadselen openbaart

Opvoeding wordt door de antroposofische geesteswetenschap niet opgevat als een wetenschap, niet als een theoretische kennis, maar als een echte kunst, als een kunst die te maken krijgt met het meest edele materiaal dat we in de wereld hebben, met de mens zelf, met het kind dat op zo’n wonderbaarlijke manier ons de diepste wereldraadselen openbaart, wanneer het jaar na jaar, men zou willen zeggen, van week tot week ons laat zien, hoe door de fysiognomie, door de gebaren, door alles wat maar uitingen van leven in een kind zijn, hoe daar zichtbaar wordt het geestelijke, de ziel, die in het kind nog diep verborgen is als een goddelijke gave uit de geestelijke wereld.

Bron: Rudolf Steiner – GA 218 – Geistige Zusammenhänge in der Gestaltung des menschlichen Organismus – Londen, 20 november 1922 (bladzijde 243-244)  

Vertaling: Pieter H.A. Witvliet.

Zie voor de hele vertaling van deze voordracht zijn website: VRIJESCHOOL PEDAGOGISCH-DIDACTISCHE ACHTERGRONDEN – OPVOEDKUNST DOOR MENSENKENNIS

Eerder geplaatst op 7 juni 2014

4 gedachtes over “Het kind dat op zo’n wonderbaarlijke manier ons de diepste wereldraadselen openbaart

  1. henri

    Diep in de drie vermogens die het kleine kind zich eigen zal maken onder de leiding van de derde Hierarchie die R Steiner ook als ‘ Zielegeesten ‘ in de derde strofe van de grondsteenspreuk benoemt , [namelijk de Angeloi, de Archangeloi en de Archai ],zit verscholen wat de mens op latere leeftijd eens zal leiden via eveneens drie trappen naar het ‘nieuwe’ helderbewustzijn om de Wederkomst van de etherische Christus te mogen beleven ( en dat kan ook na de dood gebeuren) .
    Deze laatste trap is mogelijk geworden dank zij de hulp van de hoogste en leidende Archè van heden , Michaël waardoor de mens op een bewuste wijze het gebied van het karma zal kunnen betreden mét Christus als kosmisch oerbeeld in zijn bijzijn .
    Immers ,de Archai hielpen het kleine kind bij de oprichtingskrachten om het leren lopen , de Aartsengelen bij het leren spreken, of de taal , die immers ooit eens tot ware taal der geesteswetenschap zal worden opdat de mens zijn ik-bewustzijn zou sterken en als een bewust wezen zou kunnen overleven na zijn dood in de geestelijke wereld , en tenslotte het heldere denken dmv de Engelen , het is ook in hun sfeer waar ook de Christus thans vertoeft als aarde- of planeetgeest en waarin het tweede bovenzinnelijke mysterie van Golgotha heeft plaatsgevonden ( ook de tweede kruisiging van Christus geheten ) .
    Moeilijke materie maar toch zo waardevol als je ziet wat verscholen ligt in het kind!

  2. Dit vind ik mooi samengevat, Henri. Kun je aangeven waar ik daarover bij Steiner nog meer zou kunnen vinden? Wat de pedagogie betreft komt het me bekend voor: Steiner noemt deze 3e hiërachie in de zgn. ‘ongedrukte passage’ die bij de 1e voordracht van GA 293 (Algemene menskunde) hoort.

    1. henri

      phawirwliet,

      dank ,,
      er staat zeker nog ergens bij Steiner daarover , maar ik heb het een beetje samengevat uit een boek van Prokofieff dat ik nu aan het lezen ben ,staat ergens op het einde daar ( De verschijning van Christus in het etherische , 2015 Perun boeken)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s