Alles wat een mens ziek maken kan, kan hem ook genezen

Het opmerkelijke is: Alles wat een mens ziek maken of zelfs doden kan, kan hem ook genezen. En dat is de grote verantwoordelijkheid die men bij de bereiding van geneesmiddelen heeft, omdat er geen goede geneesmiddelen bestaan, die niet, indien ze onjuist worden gebruikt, dezelfde ziekten kunnen teweegbrengen als men ermee kan genezen.

Bron: Rudolf Steiner – GA 351 – Mensch und Welt/Das Wirken des Geistes in der Natur/Über das Wesen der Bienen – Dornach, 12 december 1923 (bladzijde 216)

2 gedachtes over “Alles wat een mens ziek maken kan, kan hem ook genezen

  1. henri

    De vraag is of chemotherapie en vel andere gevaarlijke geneesmiddelen dan wel mogen gebruikt worden, want …indien men Steiner erop na leest ,kent de huidige reguliere geneeskunde helemaal niets over de ik-organisatie van de mens die aan de basis van alle ziekten ligt .

  2. walterhebing

    “Alles wat een mens ziek kan maken, kan hem ook genezen” Voor mij is dit een waarheid als een koe! Ik zie elk kind jonger dan zes dagen als erfgenaam van de titel: De mens als toppunt van alles wat op aarde leeft. Een harmonisch geheel, tot de besnijdenis of de hielprik, weliswaar fysieke ingrepen, maar met een direktere en omvangrijkere impact dan de doop of inwijding.
    Wereldwijd wordt er tussen ik-organisaties van de mensheid gestreden, om de Waarheid van hun bestaansrecht. Dit zowel fysiek(nationaliteiten) onderling als psychisch(geloofgemeenschappen) onderling, vaak zijn ze met elkander verstrengeld geraakt. Ik ben opgegroeid in een volksbuurt en ’n vriendje van mij, net als ik, amper tien jaar, vroeg aan mij wie de baas was in ons dorp. Ik gaf naar mijn mening toendertijd een heel wijs antwoord: “De burgemeester” antwoordde ik. “Dat is niet waar” antwoordde mijn vriendje. Wie dan wel vroeg ik?
    “De Pastoor” antwoordde hij! “Hoezo” vroeg ik? “Nou” zei mijn vriendje “de pastoor riep de fabrikanten en de dokter van ons dorp op, om met hem te overleggen, hoe het een en ander goed te organiseren in ons dorp. Hij zei tegen de fabrikanten: Houden jullie de dorpsgenoten bezig en tegen de dokter houdt de dorpgenoten gezond, dan zal ik ze dom houden.
    Steiner is een erfgenaam van ’n theosofische beweging, echter er valt geen onderscheid te maken tussen ’n kind van jonger dan zes dagen en mij(71) als erfgenaam van het Goddelijk Bewustzijn op aarde!
    Alles wat op aarde leeft komt voor uit Godsgedachte, als de mens iets constateert wat er in tegenstelling ermee handelt, is het aan hem om er al of niet bewust uiting aan te geven.
    Wie ben “ik” op aarde als de organisatie van ’n bepaald “ik” dat het leven op aarde overruleld?
    Ik heb als kind vernomen, dat ik als mens rentmeester van het leven op aarde geboren ben, ik zal mensen blijven attenderen, op het feit dat hun kosmische balans(levensbalans) 245 keer per minuut afgewogen wordt ten opzichte van hun betekenis voor het eeuwig leven.
    In wezen heeft het leven op aarde niets met de “Ik” dimensie te maken, maar alles met de Goddelijke Gedachte!
    Tot zover.
    Groetjes Walter.

Geef een reactie

